Za zmianą formuły w stosunku do targów GasShow opowiedziały się przede wszystkim firmy związane z Koalicją na Rzecz Autogazu, która wraz z Grupą MTP była organizatorem targów Alternative Fuels Technology.
Starano się odejść od prezentowania poszczególnych elementów instalacji LPG w przeszklonych gablotach na rzecz pokazywania ciekawych samochodów, w których te elementy zastosowano.
Wszystko to z myślą o użytkownikach samochodów, najważniejszych docelowych klientach, którzy w założeniu organizatorów nie są zainteresowani szczegółami związanymi z zamontowanym systemem zasilania gazowego.
Trzeba przyznać, że liczba zgromadzonych w hali targów Alternative Fuels Technology samochodów była imponująca jak na dość hermetyczną branżę związaną z paliwami gazowymi.
Targi paliw alternatywnych Alternative Fuels Technology odbyły się po raz pierwszy w czasie targów Poznań Motor Show. 29 marca 2019 r. odbyło się ich oficjalne otwarcie. Targi otworzyli przedstawiciele organizatorów: Prezes Grupy MTP – Przemysław Trawa oraz koordynator Koalicji na Rzecz Autogazu Paweł Pawłowski. Podczas wystąpień poruszono kwestie związane zarówno z ekonomią, jak i ekologią, a także współczesnymi trendami w zakresie innowacyjności w napędach.
Reprezentacja Koalicji na Rzecz Autogazu na targach Alternative Fuels Technology obejmowała 5 firm z 17 jej członków. Były to: ALEX, KME, LANDI RENZO, LPGTECH i ZWM Czaja. Oprócz nich na targach pokazały się firmy spoza Koalicji: Westport Fuel Systems (z markami Prins, Valtek, BRC, Zavoli i OMVL), GAZNET, Izi, Mechatronika Wyposażenie Dydaktyczne oraz Fortunati, Romano i Atiker.
Firma ALEX z Białegostoku zaprezentowała kilka nowości, wśród których można wymienić wielozawór Octopus, do zbiorników toroidalnych. Jest to pierwszy tego typu element w ofercie firmy.
Oprócz niego ALEX zaprezentował nowy sterownik Pico, który będzie najbardziej podstawowym w ofercie sterownikiem rodziny Optima.
ALEX pokazał także akcesoryjne przełączniki rodzaju zasilania, w których aluminiowa część ozdobna jest integralną częścią korpusu.
W Alei Lipowej (przed halą wystawienniczą) targów Alternative Fuels Technology można było zobaczyć samochód Kia Cee'd z silnikiem 1.6 GDI (bezpośredni wtrysk benzyny), w którym zastosowano system zasilania gazowego IDEA.
Na stoisku Westport Fuel Systems mieliśmy okazję do zapoznania się z nowościami firmy BRC i Zavoli. Informacji udzielił nam Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy w firmie Czakram, która jest przedstawicielem tych firm na rynku polskim.
Trwają prace nad systemem SDI 3.0 do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny, który będzie jeszcze bardziej uniwersalny niż SDI 2.0. Powinni docenić to montażyści. Klienci z kolei powinni być zadowoleni, ponieważ system SDI 3.0 jest projektowany także pod kątem zmniejszenia zużycia benzyny. Ma ono stanowić około kilku procent w sumarycznym zużyciu paliwa (LPG i benzyny).
W gamie instalacji Zavoli debiutuje nowy Winner MY19. System jest z założenia tani i jego cena dla klienta końcowego będzie wynosić poniżej 2000 zł.
BRC dostarcza instalacje gazowe dla wielu marek samochodów na polskim rynku. O tej współpracy także opowiedział Krzysztof Grabarz.
Jak się okazuje informacje uzyskane na stoisku firmy Seat nie były do końca precyzyjne. Od jednego z doradców handlowych dowiedzieliśmy się o tym, że w gamie modelowej hiszpańskiej marki nie są oferowane samochody z napędem LPG. Być może informacja ta wynika to z polityki firmy, która nie komunikuje zbyt szeroko o oferowanych pojazdach gazowych. Oferta ta jest skierowana głównie do klientów flotowych.
Skończyliśmy prace nad nową Ibizą 1.0 MPI 80 KM spałniającą wymagania normy Euro 6d. W pierwszych flotach tych samochodów zamontowaliśmy już instalacje LPG. Silnik ten jest wbrew pozorom dość skomplikowany. Zamontowano w nim sporo cyfrowych czujników, także czujnik ciśnienia na listwie wtryskowej. Z tego powodu silnik ten nie jest prosty w adaptacji w warsztacie montażowym. Na Alternative Fuels Technology wystawiamy Leona 1.0 TSI z filtrem cząstek stałych. Pracujemy nad tym silnikiem ponieważ jest on najbardziej popularną jednostką napędową w wielu modelach. Liczymy, że już niedługo, mam nadzieję, że jest to kwestia kilku tygodni, silnik 1.0 TSI wejdzie do oferty Seata.
Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy, Czakram
Na stoisku firmy Hyundai dowiedzieliśmy się, że w gamie pojazdów LPG koreańskiego producenta nie są obecnie oferowane modele z fabryczną instalacją LPG. Jest to informacja prawdziwa ale już niedługo może się to zmienić o czym dowiedzieliśmy się na stoisku BRC.
Mamy opracowanego Hyundia i20. Liczę, że już niedługo do oferty LPG trafi silnik 1.2 z nową normą emisji spalin, choć decyzja o terminie zależy od Hyundaia. Jesteśmy gotowi w każdej chwili rozpocząć montaże. Dealerzy bardzo mocno naciskają by wersja LPG trafiła ponownie do oferty.
Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy, Czakram
Z informacji uzyskanych na stoisku Kia wynika, że obecnie w gamie modeli oferowanych z LPG znajduje się tylko Picanto i Rio z silnikami 1.2 MPI. BRC pracuje nad kolejnymi modelami o czym poinformował nas Krzysztof Grabarz z Czakramu.
W gamie samochodów Kia mamy Picanto i Rio 1.2. Mamy opracowany i zatwierdzony projekt modelu Cee'd z silnikiem 1.4 z hydrauliką na zaworach. Kolejnym opracowanym przez nas modelem jest Stonic 1.2. Stonic i Cee'd LPG są modelami nastawionymi na indywidualnych użytkowników, a Picanto i Rio LPG są zamawiane przez floty.
Krzysztof Grabarz, dyrektor handlowy, Czakram
Największą liczbę pojazdów zaprezentował Prins, który w ten sposób pokazał z jakimi markami na polskim rynku współpracuje.
Współpraca jest prowadzona na szczeblu centrali z Fordem oraz m.in. z wybranymi dealerami Hyndaia i Kia. Ekspozycja Prinsa pokazywała, że montaż LPG jest możliwy praktycznie w każdym samochodzie. Przykładami były: Mustang, Dodge RAM 1500 czy Ford F-150 i BMW 4.28i.
W kilku zaprezentowanych przez Prinsa pojazdach zastosowano reduktor-parownik Prins eVP-500, który przy niewiarygodnie wręcz małych wymiarach, pozwala na zasilanie silników o mocach do 500 KM.
Poza targami Alternative Fuels Technology, na Poznań Motor Show 2019 także znaleźliśmy pojazdy zasilane paliwami gazowymi.
Na stoisku SsangYong Motors Polska można było zapoznać się z modelem Tivoli. Co ciekawe zaprezentowano dwa gazowe egzemplarze Tivoli z instalacjami EuropeGAS.
Jeden z nich był wyposażony w instalację LPG. Takie pojazdy są dostępne w Polsce. Drugi samochód miał zamontowaną instalację CNG. EuropeGAS dostarcza takie instalacje do SsangYongów, które są sprzedawane na rynku belgijskim.
W drugiej połowie 2019 r. do samochodów SsangYong trafią silniki o zapłonie iskrowym z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Według informacji uzyskanych na stoisku SsangYong, EuropeGAS będzie dostarczał instalacje gazowe także do tych jednostek napędowych.
Przechodzimy z silników prostszych na te bardziej skomplikowane ale kierunek (dostępna opcja w postaci zasilania LPG) zostanie zachowany. Sądzę, że poziom sprzedaży samochodów LPG w 2019 r. (w 2018 r. stanowiły one ponad 40% sprzedaży SsangYonga w Polsce) zostanie conajmniej utrzymany.
Mariusz Jakimiuk, Country Manager SsangYong Motors Polska
Zobaczcie jakie instalacje gazowe do nowych SsangYongów dostarcza EuropeGAS na rynek belgijski (do modeli Tivoli i XLV). Portal CNG-LNG.pl testował SsangYonga Tivoli z instalacją CNG (na sprężony gaz ziemny). Takie właśnie samochody są coraz bardziej popularne w Belgii z uwagi na korzystne preferencje fiskalne dla ich użytkowników.
Na stoisku KME pokazano 2 samochody, w których zastosowano jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Były to Seat Ateca 2.0 TSI oraz Mazda 6 z silnikiem 2.5 SkyActiv-G.
Ich silniki zostały dostosowane do zasilania LPG z wykorzystaniem systemu NEVO-SKY DIRECT. Kolejne dwa pojazdy z instalacjami LPG zostały pokazane w Alei Lipowej (przed halą wystawienniczą).
Były to Renault Megane 1.3 TCe oraz GMC Sierra z silnikiem 5.3. Jak widać rozpiętość obsługiwanych przez komponenty KME silników i ich parametrów jest bardzo duża.
Trzeba podkreślić, że obecnie pod marką KME jest już oferowana pełna gama urządzeń wykorzystywanych do adaptacji silników na zasilanie LPG, począwszy od elektroniki, poprzez reduktory, skończywszy na wprowadzonych niedawno do oferty wtryskiwaczach Falcon.
Wśród nowości LANDI RENZO zaprezentowanych na targach Alternative Fuels Technology można wymienić nowe sterowniki serii Omegas Evo (zarówno w wersji 4-cylindrowej jak i do silników 5-, 6- i 8-cylindrowych), które uzyskały możliwość współpracy z układami OBD pojazdów oraz realizowanie dotrysku benzyny w pełnym zakresie obciążeń.
W najtańszym w ofercie LANDI RENZO Polska sterowniku E-Go (obecnie E-Go II) firmy Lovato wprowadzono możliwość realizacji dotrysku benzyny.
W zakresie urządzeń mechanicznych w ofercie firmy pojawił się reduktor-parownik LI-02 turbo do silników o mocach do 120 kW.
LANDI RENZO Polska cały czas prowadzi projekt z serwisami Toyoty. Firma dostarcza dedykowane instalacje LPG z wszelkimi komponentami i dostosowanymi do konkretnych modeli pojazdów wspornikami montażowymi. Oferowane są kompletne zestawy montażowe do Toyoty Aygo z silnikiem 1.0, Yarsia 1.0 i 1.3, Aurisa 1.3 i 1.6, Corolli 1.6, Avensisa 1.8 i 2.0, Verso 1.8 oraz RAV4 2.0.
W gamie samochodów Skoda obecnie w wersji LPG z instalacją LANDI RENZO jest oferowany jedynie silnik 1.0 MPI, który jest stosowany w modelach Citigo i Fabia.
Jak poinformował nas przedstawiciel FCA na stoisku na Poznań Motor Show w gamie samochodów LPG oferowane są silniki 1.2 MPI, silnik 1.4, także w wersjach turbodoładowanych. Trwają prace nad wprowadzeniem wersji LPG silnika 1.0 GSE. Jest to nowy silnik koncernu FCA z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Instalacje Tartarini dla koncernu FCA dostarcza Auto Gaz Śląsk.
Z rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami producentów samochodów i instalacji wynika, że obecnie zmniejszona liczba modeli dostępnych z instalacjami LPG wynika przede wszystkim ze zmian w normach emisyjnych.
Wprowadzenie gazowych systemów zasilania do tych silników wymaga przeprowadzenia m.in. stosowanych badań, które wymagają czasu i z pewnością pochłaniają dodatkowe środki finansowe. Jak jednak widać producenci nie śpią i przygotowują takie opracowania, o czym często nie wiedzą szeregowi sprzedawcy (świadczą o tym wypowiedzi przedstawicieli producentów). Wedle opinii uzyskanych na stoiskach także silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny i filtrami cząstek stałych nie powinny stanowić większego problemu w kontekście opracowania zasilania LPG.
Niestety wprowadzenie zasilania gazowego do nowego modelu samochodu to proces długotrwały, a przy tak szybkich zmianach w technice silnikowej, którą wymuszają normy emisji spalin, branża gazowa pozostaje nieco w tyle. Nie wynika to jednak z jej opieszałości lecz z konieczności spełnienia coraz ostrzejszych wymagań. Bądźmy zatem spokojni. Targi pokazały, że branża LPG ma się całkiem dobrze.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl