Obecność pojazdów napędzanych LPG w cennikach wielu marek samochodów nie jest przypadkowa. Jest to świadoma odpowiedź na potrzeby rynku, a przykład Skody, która cały czas notuje znakomite wyniki sprzedaży pokazuje, że oferta samochodów zasilanych gazem płynnym w znaczący sposób wspomaga sprzedaż pojazdów tej marki na polskim rynku.
Jest to konsekwencja 10 lat rozwoju programu Twin Power w ramach którego oferowane są napędzane gazem płynnym pojazdy czeskiej marki. W ciągu tego czasu firma sprzedała około 30 tys. napędzanych LPG samochodów. W ramach jubileuszu 10-lecia Skoda zamierza wprowadzić do oferty Octavię z silnikiem 1.4 TSI o mocy 150 KM z opcją napędu gazowego.
Przez cały okres rozwoju oferty pojazdów LPG dostawcą instalacji gazowych pozostaje firma Landi Renzo Polska. Obsługa instalacji jest możliwa w serwisach Skody, co z punktu widzenia użytkownika jest bardzo cenne. Serwisy są przyzwyczajone do jednej marki instalacji, znają doskonale systemy Landi Renzo, co pozytywnie wpływa na jakość i szybkość obsługi oraz ewentualnych, koniecznych do wykonania, napraw.
Obecnie Skoda oferuje trzy modele z instalacją LPG. Są to: Skoda Citigo LPG (1.0 - 60 i 75 KM), Skoda Fabia LPG (1.0 - 60 i 75 KM oraz 1.2 TSI - 90 KM) i Skoda Rapid LPG (1.2 TSI - 90 i 110 KM).
Na targach obecna była także firma Prins Autogaz. Jak informowaliśmy Prins Autogaz podpisał umowę z Ford Polska na dostawy instalacji Prins Direct LiquiMax do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny gamy Ecoboost.
Przedstawiciel Prinsa zakończył pierwszą fazę szkoleń serwisów Forda. Miały one na celu omówienie zasad adaptacji silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny z wykorzystaniem instalacji Direct LiquiMax. Obecnie wykonywane są pierwsze montaże w samochodach. Odbywają się one w obecności techników z firmy Prins Autogaz i są traktowane jako drugi, praktyczny etap szkolenia.
Jeden z takich samochodów (Ford Mondeo), w których adaptację wykonali montażyści Bemo Motors był prezentowany na stoisku Prins Autogaz na targach TTM w Poznaniu (patrz zdjęcie w galerii).
W tej samej hali, po sąsiedzku, prezentowała się firma Mimar, która jest m.in. dystrybutorem instalacji LPG. Jej udział w targach był jednak związany z uczestnictwem w Motor Show Truck oraz mistrzostwach mechaników, lakierników i ratowników medycznych.
Firma angażuje się w tego typu przedsięwzięcia świadomie, zauważając problem braku odpowiednio wykształconych mechaników. Ich wiedza po skończeniu szkół technicznych jest nieadekwatna do wymagań rynku, na którym obecne są już zupełnie inne samochody.
Nie mamy wykształconych mechaników. Szkoła nie daje im odpowiedniego wykształcenia, przychodzą do pracy z wiedzą sprzed 20 lat. Trzeba naciskać na szkoły, żeby kształciły ludzi w odpowiednim kierunku. Niestety problem leży o wiele wyżej. Ministerstwo edukacji mogłoby z tym coś zrobić, niestety nic takiego się nie dzieje.
Nigdzie w szkolnictwie zawodowym nie ma nawet wzmianki o czymś takim jak autogaz. W związku z tym chcemy nadal rozwijać program edukacji, dalsze konkursy rozbudowane także o edukację w zakresie LPG, by szkolić mechaników, którzy bez problemu staną się później montażystami instalacji gazowych.
Michał Marchela, MIMAR
Po targach Fleet Market informowaliśmy o pojawieniu się w ofercie Seata Ibizy w wersji zasilanej LPG. Jednak po wizycie na stoisku Seata na Motor Show w Poznaniu dowiedzieliśmy się, że instalacje gazowe nie są jeszcze dostępne do modeli hiszpańskiej marki.
Prace nad wprowadzeniem do oferty samochodów z LPG są bardzo zaawansowane i mogą lada chwila zaowocować pojawieniem się pojazdów gazowych w cennikach Seata.
Na stoiskach Kii i Hyundaia można było obejrzeć modele dostępne w wersjach zasilanych LPG.
W przypadku Hyundaia były to i10 i i20, a w Kii Rio i Picanto.
Jak zwykle dużą ofertę pojazdów, które można dostosować do zasilania LPG prezentowała Grupa Fiat, która dzięki współpracy z Auto Gaz Śląsk oferuje w swych modelach instalacje gazowe firmy Tartarini. Największym zainteresowaniem cieszył się model Tipo, który będzie już niedługo dostępny w wersji zasilanej gazem płynnym. Badania tego samochodu w wersji LPG już trwają.
Odwiedziliśmy także ekspozycję firmy Renault Polska, która oferuje bardzo obszerna gamę pojazdów zasilanych LPG marki Dacia i Renault. Gama silnikowa jest obecnie nieco zawężona, co podobnie jak w innych markach jest związane ze zmianą wymagań emisyjnych dla silników. Trwają jednak prace nad opracowaniem nowego silnika 1.6 z gamy Nissana pod kątem zasilania LPG. Będzie on stosowany m.in. w nowym Megane. Szczegóły oferty przedstawił nam z-ca dyrektora marketingu Renault Polska Andrzej Gemra.
Targi Techniki Motoryzacyjnej to także ekspozycja warsztatowa. Naszą uwagę zwróciły nowości oferowane przez firmę Bosch, które z powodzeniem mogą być wykorzystywane w warsztatach zajmujących się montażem i obsługą gazowych układów zasilania. Były to nowe analizatory spalin.
Według danych organizatora tereny Międzynarodowych Targów Poznańskich w dniach 31.03-3.04.2016 r. czyli w czasie odbywania się TTM i Motor Show odwiedziło ponad 133 tys. osób, które miały okazję zapoznać się z najważniejszymi premierami branży motoryzacyjnej, a także dostępną w wielu markach ofertą samochodów z LPG. Szkoda tylko, że ich importerzy nie zadbali o obecność takich pojazdów na targowych stoiskach.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl