Zaczęło się od Wielkiej Debaty Motoryzacyjnej z udziałem przewodniczących największych związków i stowarzyszeń motoryzacyjnych w Polsce, m. in. Wojciecha Drzewieckiego z IBRM SAMAR, Jakuba Farysia z PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego), Marka Koniecznego (Związek Dealerów Samochodów), Adama Małyszki (Stowarzyszenie Forum Recyklingu Samochodów FORS) i Romana Kantorskiego (Polska Izba Motoryzacji). Prawdę mówiąc, z tego spotkania na wysokim szczeblu nie wyłania się szczególnie krzepiący obraz polskiego rynku – sprzedaż nowych aut wciąż słabuje (rok 2011 zakończył się wynikiem 275 tys. egzemplarzy, przy imporcie wynoszącym grubo ponad 600 tys. sztuk), wpływy do budżetu z tytułu akcyzy nie rosną nawet pomimo wprowadzenia wyższej stawki dla samochodów z silnikami o pojemności powyżej 2 l (co przywołuje niepopularny temat podatku uzależnionego od parametrów ekologicznych, który przy odpowiednich założeniach ma szansę się obronić), zaś ¾ samochodów wycofywanych z ruchu trafia do szarej strefy zamiast do oficjalnych stacji demontażu.
Zmiany w zakresie tego ostatniego problemu (np. wypłata 500 zł tzw. opłaty recyklingowej z powrotem w ręce ostatniego użytkownika pojazdu w momencie przekazania go na złom) są już przygotowane i czekają na wprowadzenie w życie, szykowane są również ułatwienia w dziedzinie rejestracji (m. in. możliwość rejestracji w dowolnym miejscu w kraju, a nie w miejscu zameldowania, brak konieczności wymiany dowodu rejestracyjnego po każdej zmianie adresu, itp.). Kiedy jednak projekty staną się rzeczywistością – nie wiadomo, ponieważ niektóre z proponowanych rozwiązań rozbijają się o kompetencyjne przepychanki pomiędzy ministerstwami odpowiedzialnymi za ich realizację. Przedstawiono także ideę harmonizacji metodologii badań technicznych we wszystkich krajach UE, co, jak się okazuje, będzie znacznym wyzwaniem. Oto przykład: na drogach Niemiec ginie co roku znacznie mniej ludzi niż w Polsce, a mimo to w aż 10% przypadków stan techniczny pojazdów kwalifikuje się jako jedną z przyczyn wypadków (niekoniecznie główną) u naszych zachodnich sąsiadów. W Polsce odsetek ten wynosi poniżej 1%, a przecież wszyscy wiemy, jak wyglądają u nas badania techniczne i przynajmniej wyobrażamy sobie, na ile bardziej wnikliwie podchodzą do nich Niemcy.
Gdy na parterze pawilonu pod słynną Iglicą MTP snuto przygnębiającą wizję polskiego rynku motoryzacyjnego, powyżej trwała wystawa rozwiązań, usług i produktów dla flot samochodowych. Nie byłoby w tym może nic szczególnie interesującego, gdyby nie fakt, że swoją ekspozycję przygotowała firma Auto Gaz Centrum. Sterowniki Zenit Pro z oferty radomskiego producenta były nominowane do tegorocznej edycji nagród branżowych Fleet Awards 2012, których uroczyste wręczenie nastąpiło później tego samego dnia w miejscu, gdzie wcześniej trwała debata. Tym razem atmosfera była znacznie radośniejsza niż w trakcie spotkania możnych krajowej branży samochodowej (w czym niemała zasługa błyskotliwego prowadzącego), choć niestety AGC w tym roku statuetki nie otrzymało. Gratulujemy nominacji, samej w sobie prestiżowej, i życzymy powodzenia za rok. Pierwsze ścieżki przetarte!
W międzyczasie ruszyło Motor Show. Oficjalna inauguracja nastąpiła w Auto City, czyli specjalnie utworzonym miasteczku Grupy Volkswagena, od lat ściśle związanej z Poznaniem. Na scenie jeden po drugim prężyli się debiutanci marek koncernu – pięciodrzwiowy up!, nowe Audi A3 (a wyglądające jak stare po faceliftingu...), Volkswagen Amarok i najnowsze wcielenie Porsche Boxstera. Bliżsi i dalsi krewni tych modeli wypełnili zresztą cały pawilon 3A (oraz teren przed nim, gdzie uruchomiono pokazy i szkółkę bezpiecznej jazdy), a pośród nich znalazł się Volkswagen Caddy BiFuel, który z fabryki w Antoninku i zakładu zabudów w Swarzędzu wyjeżdża na rynki całego świata. „Reszta świata” opanowała zaś pawilon numer 5, w którym eksponowane miejsca zajęły premiery – te przyziemne i całkiem egzotyczne: Fiat Panda, Peugeot 208, Ford B-MAX, Hyundai i30 kombi, Kia Cee'd, Volvo V40, Mercedes klasy B, Lotus Evora, wyrywające asfalt spod kół Mercedesy C63 AMG Black Series i SLS AMG Roadster oraz paleta Ferrari, na czele z modelami 458 Italia i FF. Po stronie ekologii i ekonomii pojawiło się Mitsubishi i-MiEV, choć brylowały hybrydy – Opel Ampera (formalnie auto elektryczne z range extenderem), Toyota Prius + oraz dwa Peugeoty łączące napęd elektryczny z silnikiem Diesla: 508 RXH (stanowiący przy tym swego rodzaju trzecią wersję nadwoziową modelu, dysponuje bowiem podwyższonym zawieszeniem i osłonami karoserii i podwozia, starając się w ten sposób nawiązać walkę z Audi A4 Allroad) oraz 3008 Hybrid4. Wzrok przyciągały również – i to skutecznie! – zajmujące pokaźny kawałek parkietu Fordy Mustangi wszystkich generacji, choć naturalnie najwięcej westchnień wywoływały egzemplarze wyprodukowane przed rokiem 1970. Mniam!
Dla specjalistów branży motoryzacyjnej, którym nowe samochody wydają się tylko błyskotkami, a najważniejsze ukryte jest w nich pod podwoziem, równolegle trwały cieszące się słuszną renomą Targi Techniki Motoryzacyjnej. Prezentowano tam wszystko, czego dusza mechanika zapragnie: części, narzędzia, akcesoria, materiały eksploatacyjne oraz technikę warsztatową. Święto samochodziarzy w stolicy Wielkopolski zamknęło swe gościnne podwoje po południu w niedzielę 15 kwietnia, przyjąwszy przez dwa oficjalne dni (plus prasowy piątek) kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających. Wygląda na to, że Poznań Motor Show przeżywa drugą młodość, dlatego już teraz z niecierpliwością czekamy na kolejną odsłonę tej imprezy. Do zobaczenia za rok!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl