Pod koniec listopada 2010 r. w Koszalinie odbyły się XV Targi Motoryzacji. Impreza zgromadziła blisko 20 wystawców, co biorąc pod uwagę lokalny charakter targów, organizowanych w 100-tysięcznym mieście jest bardzo dobrym wynikiem. Niewielka hala, w której zorganizowano targi, była wypełniona samochodami po brzegi. Wystawcy to głównie miejscowi dealerzy, choć obecne były również inne firmy z Pomorza zajmujące się handlem samochodami oraz dystrybutorzy części i akcesoriów samochodowych, narzędzi warsztatowych, czy środków czystości.
Targi miały charakter wybitnie lokalny i były okazją do zaprezentowania mieszkańcom Koszalina najnowszych modeli pojazdów dostępnych w sieciach dealerskich najważniejszych marek na polskim rynku (Fiat, Ranault, Citroen, Nissan, Honda, Tata) oraz kilku bardziej ekskluzywnych (Porsche, Subaru, Audi, Land Rover, Alfa Romeo). W oddzielnej sali przylegającej do głównej hali wystawienniczej swoje stoisko miał lokalny dealer Mercedesa.
Imprezy towarzyszące
Pierwszego dnia na stoisku Mercedesa zorganizowano bardzo ciekawe warsztaty, których tematyka była związana z naprawami powypadkowymi samochodów.
Jak się okazuje postęp w zakresie konstrukcji nadwozi, stosowanych materiałów (coraz bardziej wytrzymałych) i technologii ich łączenia diametralnie zmienia stosowane technologie naprawcze. Wymaga to wykorzystywania specjalistycznego, a co za tym idzie bardzo kosztownego wyposażenia. Naprawy nadwozi są obecnie bardzo trudne, czasami wręcz niemożliwe do wykonania w warunkach warsztatowych, zatem naprawianie samochodu po wypadku w warsztacie typu „garażowego”, nie dysponującego odpowiednimi technologiami może stanowić zagrożenie dla użytkownika. Sprzyja temu również obowiązujące na naszym rynku prawo dopuszczające do napraw, tzw. zamienniki części oryginalnych. W Niemczech takie praktyki są zabronione, tzn. jeśli samochód zostanie naprawiony z wykorzystaniem zamienników ubezpieczyciel nie wypłaci odszkodowania.
W końcu hali głównej na specjalnie przygotowanym „torze” w ciągu obu dni targowych odbywał się pokaz trialu motocyklowego i rowerowego. Rajdy obserwowane, bo taka nazwa też funkcjonuje są jednymi z tańszych imprez motorowych, dlatego są szczególnie polecane w edukacji motoryzacyjnej młodych ludzi. Koszalin jest dość silnym ośrodkiem trialu motocyklowego, a zawodnicy MotoPark Koszalin osiągają spore sukcesy.
Silniki o zapłonie iskrowym wracają
To może stwierdzenie nieco na wyrost, szczególnie biorąc pod uwagę lokalny charakter targów, jednak sądząc po silnikach zastosowanych w wystawionych pojazdach, zachłyśnięcie silnikami Diesla powoli mija. Podział jednostek napędowych w prezentowanych na targach pojazdach był mniej więcej równy (Diesel/benzyna). Co prawda nie zaprezentowano żadnego samochodu zasilanego gazem, lecz cieszy liczba potencjalnie nadających się do takiego napędu pojazdów. Niestety montaż instalacji gazowej można wykonać dopiero po okresie gwarancji, ponieważ żaden z importerów, oprócz Fiat Auto Poland oraz Iberia Motor Company (Seat) nie dopuszcza możliwości wyposażenia swoich samochodów w alternatywny system zasilania. W tym drugim przypadku możliwości „zagazowania” są niewielkie, bo w przeważającej większości przypadków do napędu Seatów wykorzystywane są jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny, a póki co importer nie oferuje do nich stosownego systemu zasilania gazowego, choć tego typu instalacje są już na rynku dostępne. Silniki z wtryskiem bezpośrednim oferują wysokie parametry przy stosunkowo niewielkim zużyciu paliwa, co powoduje, że stają się coraz bardziej popularne wśród użytkowników.
Potwierdzeniem tezy o zwiększającym się udziale silników o zapłonie iskrowym jest również ekspozycja samochodów Alfa Romeo prezentowana przez słupskiego Dealera. Pokazano dwa modele Mito i Giulietta napędzane najnowszymi benzynowymi silnikami Fiata o pojemności skokowej 1,4 dm3, wyposażonymi w technologię MultiAir (zmienny wznios i fazy zaworów dolotowych) oraz turbodoładowanie. Dysponowały one mocami odpowiednio 135 KM (Mito) i 170 KM (Giulietta). Technologia MultiAir spotkała z uznaniem wielu gremiów a silniki w nią wyposażone zdobyły szereg międzynarodowych nagród i wyróżnień. Zwiększający się udział tego typu jednostek napędowych jest dowodem trendu krystalizującego się w segmencie samochodów osobowych, związanego oczywiście ze stale zwiększającymi się wymaganiami ekologicznymi, które muszą spełnić współczesne silniki.
Z tego powodu coraz częściej, nawet w dużych samochodach pojawiają się jednostki napędowe o niewielkich pojemnościach skokowych, wyposażone w turbodoładowanie, wtrysk bezpośredni benzyny, zmienne fazy rozrządu i inne systemy pozwalające na bardziej efektywne wykorzystanie energii zawartej w paliwie. Charakteryzują się one niskim zużyciem paliwa przy osiągach zarezerwowanych do niedawna dla silników o większej pojemności skokowej.
Diesel? - niekoniecznie
Z rozmów przeprowadzonych z przedstawicielami dealerów wynika, że klienci, którzy chcą notować oszczędności skłaniają się raczej ku samochodom z silnikami Diesla często nie rozważając nawet opcji silnika o zapłonie iskrowym wyposażonego w instalację gazową. Jak się okazuje eksploatacja silnika o zapłonie samoczynnym to jednak nie tylko koszty paliwa.
Filtry cząstek stałych stosowane w ich układach wylotowych, aby mogły się regenerować wymagają wykonywania wyższych przebiegów w warunkach pozamiejskich. W silnikach eksploatowanych w mieście, osiągających niewielkie przebiegi filtry bardzo szybko zapychają się sadzą. Objawem jest nierozwijanie przez silnik deklarowanej przez producenta mocy oraz komunikaty z systemów diagnostycznych nakazujące wizytę w serwisie.
Wymiana takiego filtra jak każdego innego elementu podlegającego zużyciu eksploatacyjnemu jest usługą odpłatną, a jej koszt wynosi kilka tysięcy złotych. Czasami zdarza się, że wymiana takiego filtra musi być wykonana jeszcze w okresie gwarancji. Z tego powodu niektórzy z dealerów wymagają podpisania specjalnego zobowiązania, z którego wynika, że w przypadku wykonywania samochodem wyposażonym w silnik Diesla z filtrem sadzowym niewielkich przebiegów użytkownik ponosi koszty wymiany tego filtra, nawet jeśli taka sytuacja będzie miała miejsce w okresie gwarancji. W warunkach eksploatacji w mieście filtr sadzowy nie jest w stanie się regenerować i wymaga przedwczesnej wymiany. Widać zatem, że pieniądze wynikające z oszczędności w zużyciu paliwa mogą zostać pochłonięte w wyniku nieprzewidzianych wydatków eksploatacyjnych.
Samochody hybrydowe
Równie ważnym kierunkiem we współczesnej motoryzacji wydają się być pojazdy z napędem hybrydowym, czego przykładem była zaprezentowana na targach Honda CR-Z stylizowana na popularnego w latach 90. CRX-a. W układzie napędowym zastosowano silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1497 cm3 osiągający moc 114 KM przy 6100 obr./min. oraz silnik elektryczny o mocy 14 KM przy 1500 obr./min. Maksymalny moment obrotowy obu jednostek napędowych wynosi 174 Nm odpowiednio 145 Nm przy 4800 obr./min. oraz 78 Nm przy 1000 obr./min.
Sześciobiegowa, sterowana ręcznie skrzynia przekładniowa pozwala na osiągnięcie przyspieszenia do 100 km/h w 9,9 s oraz prędkości maksymalnej około 200 km/h. Parametry te są uzyskiwane przy średnim zużyciu paliwa na poziomie około 5 l/100 km. Czy jednak osiągane oszczędności zrekompensują konieczność wymiany akumulatorów układu napędowego po kilku latach?
Podsumowanie
Odbywające się po raz piętnasty Koszalińskie Targi Motoryzacji były bardzo ciekawą, choć można powiedzieć kameralną imprezą, co wynika z wielkości lokalnego rynku. Wystawienie wielu ciekawych samochodów, np. Porsche Cayenne było okazją do zaprezentowania tego ekskluzywnego modelu w mieście nie posiadającym własnego salonu tej marki. Impreza była ciekawa, szczególnie dla zwiedzających, co potwierdzają statystyki. Pomimo niesprzyjających warunków atmosferycznych w ciągu 2 dni targi odwiedziło blisko 4300 osób.
Z punktu widzenia osób zawodowo związanych z branżą motoryzacyjną na szczególne uznanie zasługują warsztaty poświęcone naprawom powypadkowym nadwozi zorganizowane przez dealera Mercedesa. Takiej dawki wysoko specjalistycznej wiedzy nie można otrzymać nawet na większych i bardziej uznanych imprezach.
Liczba osób odwiedzających stoisko gazeo nie była imponująca, jednak zasłyszane opinie dają dużo do myślenia. Były to bardzo skrajne doświadczenia. Jedni deklarowali, że użytkują bądź chcą użytkować samochód zasilany gazem, inni byli nastawieni negatywnie, co wynikało z doświadczeń własnych lub zasłyszanych od innych użytkowników. Rozpoznanie tych ostatnich jednoznacznie wskazywało na błędy popełniane przez warsztaty montujące w zakresie doboru kompletacji systemu zasilania gazowego do konkretnego modelu samochodu, bądź błędy montażowe. Wniosek jest jeden, w zakresie krzewienia kultury technicznej związanej z montażem i obsługą instalacji gazowych cały czas jest bardzo dużo do zrobienia, zarówno wśród użytkowników jak i montażystów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl