Na targach obecne były wszystkie znaczące marki za wyjątkiem Mercedesa, którego absencja nieco dziwi. Ciekawą i, co ważne, niekomercyjną ekspozycję przygotowali miłośnicy starych samochodów, wśród których przeważali fani wielkich pojemności, olbrzymich mocy i nieskrępowanej swobody. Jednym słowem: wielbiciele amerykańskich krążowników szos.
Targi były okazją, by obejrzeć bogatą ofertę jednośladów i quadów. Były Triumphy, Royale, Yamahy, KTM-y i wzbudzające bardzo duże zainteresowanie Romety oraz Junaki A. D. 2010. Reaktywacja polskiego przemysłu motocyklowego wzbudzała wśród dyskutujących gości nadzieję, że rodzime konstrukcje o dużych pojemnościach znów pojawią się na naszych drogach.
Znacznie skromniej zaistnieli na targach entuzjaści samochodów elektrycznych. Dwa leciwe pojazdy, przebudowane domowym sposobem, wzbudzały co prawda zainteresowanie, ale nie były brane poważnie jako alternatywa dla pojazdów spalinowych.
LPG
Święto motoryzacji nie mogło by się odbyć bez gazowych akcentów i to z wysokiej półki. O tym, że instalacje gazowe znakomicie sprawdzają się w luksusowych limuzynach, gdańszczanie mogli się przekonać na wspólnym stoisku firmy Poma-Gaz i Czakram, dystrybutora produktów BRC, oglądając BMW 750i z 2008 roku z 8-cylindrowym silnikiem w układzie V, o pojemności 4,8 litra i mocy 367 KM. Pod maską znalazła się instalacja BRC Sequent P&D, z reduktorem Max Genius. W bagażniku zamontowano zbiornik toroidalny o pojemności 71 litrów. Podobna instalację miało także Audi A6 z silnikiem V8 o pojemności 4,2 l i mocy 335 KM. Możliwość „zagazowania” tak dużych jednostek napędowych była tematem rozmów wielu zwiedzających. Dla jednych była to „profanacja” marki, dla innych racjonalne działanie, podyktowane wysokimi kosztami eksploatacji na benzynie.
Osoby chcące się przekonać, ile można zaoszczędzić montując instalację LPG, odwiedzały nasze stoisko, na którym, dzięki Symulatorowi Opłacalności Montażu, można było osobiście wyliczyć tempo zwrotu inwestycji w instalację autogazu w swoim samochodzie.
W sukurs propagowania LPG przyszły nieoczekiwanie sportowe zmagania Mariusza Pudzianowskiego, którego walka na ringu KSW 12 z Amerykaninem Butterbeanem poruszyła miłośników sportów walki. Informacja o tym, że nasz mistrz jeździ „zagazowanym” Hummerem, wywoływała zdumienie i niedowierzanie. Dopiero lektura wywiadu Gazeo.pl z Mariuszem Pudzianowskim, opublikowanym na naszym portalu, skłaniała do refleksji nawet najbardziej zagorzałych przeciwników autogazu.
Co ciekawe, coraz częściej podczas imprez targowych mamy okazję rozmawiać z właścicielami samochodów z silnikiem Diesla, którzy pokonując kilka tysięcy km miesięcznie narzekają nie tylko na wysoką cenę oleju napędowego, ale także na wysokie koszty serwisu i części zamiennych. Przeprowadzona przez wielu kierowców kalkulacja wszystkich kosztów eksploatacji takiego samochodu nie pozostawia złudzeń: LPG jest najtańsze.
LPG w salonie
Przy okazji targów sprawdziliśmy, jaka jest możliwość zakupu nowego samochodu z instalacją gazową. Okazało się, że zwolennicy taniej jazdy na LPG mają w czym wybierać. Możliwość montażu instalacji gazowej bez utraty gwarancji miała w swojej ofercie Skoda, lider polskiego rynku. Jej śladem podążał Fiat, oferując wersje z dwoma rodzajami instalacji LPG. Także poziom wiedzy sprzedawców tych marek o autogazie można uznać za zadowalający.
W „gazowym torciku” ma także udział Renault, które w montażu instalacji LPG nie widzi żadnego problemu dla jednostki napędowej i warunków gwarancji. Do gazowej rodziny zaliczyć także można Opla, który dopuszcza montaż autogazu w wybranych silnikach, oraz Mitsubishi, które od zeszłego roku oferuje Lancera z możliwością montażu LPG.
Od września 2010 roku kolejnym producentem, który oferuje samochody z fabryczną instalacją gazową jest... Peugeot! Instalację otrzymał model 207 z 75-konnym silnikiem 1,4 l. Za instalację BRC, montowaną na zlecenie Peugeot Polska, należy zapłacić 4 tys zł.
Pozostali dealerzy obecni na targach nie byli w stanie zaoferować równie ekonomicznych rozwiązań, mętnie informując o niemożności montażu instalacji gazowej w nowoczesnych silnikach benzynowych. Co ciekawe, czasem dochodzi do absurdalnych sytuacji, np. samochód oferowany za naszą zachodnią granicą jako przystosowany do LPG na polskim rynku nie może być doposażony w instalację autogazu (Subaru). Pocieszające jest to, że (zdaniem niektórych sprzedawców) kupujący coraz częściej widzą celowość montażu instalacji LPG zamiast ponoszenia kosztownych inwestycji w droższe samochody z silnikami wysokoprężnymi.
Za rok...
Trójmiejskie Targi Motoryzacyjne skazane są na sukces. Wieloletnia przerwa w organizowaniu tego typu imprez na Pomorzu, duży dystans od typowych ośrodków targowych, takich jak Poznań, Kielce, Warszawa czy Katowice oraz zasobność portfeli mieszkańców tego regionu sprzyja rozwojowi targów motoryzacyjnych.
Targi Motoryzacyjne warto by jednak jeszcze uatrakcyjnić, organizując tematyczne imprezy towarzyszące na zewnątrz hal. Skromny pokaz jazdy na gokarcie i piruety na trolejach to zbyt mało.
W ciągu dwóch dni, ekspozycję odwiedziło prawie 11 tys. gości. Wszystko wskazuje na to, że za rok dwie hale wystawiennicze okażą się zbyt małe, by pomieścić chętnych.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl