Floty samochodowe chcące zminimalizować koszty eksploatacji często decydują się na pojazdy zasilane paliwami gazowymi. Ich oferta na polskim rynku jest bardzo rozległa i cały czas się rozwija o czym mogliśmy się przekonać np. na stoisku firmy Seat.
Na mocy podpisanej przez Seata umowy z firmą Czakram, koncesjonerem BRC na polskim rynku, do oferty hiszpańskiej marki niebawem trafią samochody dostępne z opcją zasilania LPG.
Początkowo z instalacją gazową będzie oferowana Ibiza z silnikiem 1.0 (75 KM), choć plany przewidują rozbudowę oferty modeli zasilanych LPG. Serwisy Seata są już przeszkolone w zakresie montażu i obsługi instalacji BRC, a wersja gazowa Ibizy wkrótce trafi do oficjalnych cenników.
Bardzo ciekawą ofertę samochodów LPG ma Opel, który w gamie pojazdów użytkowych zaprezentował na targach Fleet Market nową Corsę z takim właśnie rodzajem napędu.
Samochód wyposażono w zbiornik STAKO, instalację Landi Renzo z nowymi wtryskiwaczami LPG osadzonymi w specjalnie do tego przystosowanym kolektorze dolotowym.
Silnik Corsy ma pojemność skokową 1,4 l i osiąga wg producenta moc 90 KM zarówno na benzynie jak i na gazie. W praktyce parametry silnika odbiegają jednak od deklaracji producenta (więcej w artykule Opel Corsa LPG - wyższy poziom wtajemniczenia).
Dużym wydarzeniem tegorocznych targów była premiera nowej Astry Sports Tourer. Niestety V generacja, produkowanego od 1991 r. modelu nie będzie oferowana w wersji zasilanej LPG, przynajmniej na razie. Wydaje się jednak, że niektóre rynki wymuszą na Oplu opracowanie takiej wersji napędu.
Renault także ma w ofercie samochody zasilane LPG. Niestety nie były one prezentowane na targach Fleet Market. Jak jednak dowiedzieliśmy się na stoisku gama gazowych Renault jest cały czas rozwijana. Nowe modele (nowe Megane może także Talisman) będą opracowane pod kątem zasilania LPG. Renault bardzo chwali sobie ten rodzaj napędu, podkreślając, że udział niektórych modeli oferowanych z LPG sięgał nawet 20% ogólnej ich sprzedaży. Tak było np. w przypadku Renault Fluence.
W roku modelowym 2016 z gazem będzie oferowana jednostka napędowa TCe 90 w samochodzie Renault Clio LPG. Trwają jednak prace nad wdrożeniem systemów LPG do innych silników gamy Renault stosowanych w jej pojazdach. Prace te są zintensyfikowane z uwagi na to, że z gamy napędzanych paliwem gazowym wypadł silnik o pojemności 1,6 l (105 KM). Obecnie jest on zastąpiony jednostką napędową 1.6 (115 KM) pochodzącą z Nissana, w której (według producenta) nie jest możliwe zastosowanie instalacji LPG.
Bardzo ciekawie zapowiada się także nowy Fiat Tipo, który miał polską premierę na targach Fleet Market 2015. Trafi on do sprzedaży w 2016 r. jako sedan. Później będzie oferowany w wersji hatchback i kombi.
Podstawowy silnik o pojemności skokowej 1,4 l i mocy 95 KM będzie dostępny w wersji LPG. Niestety Fiat na razie nie ujawnia żadnych szczegółów związanych z tym modelem, a tym bardziej dotyczących wersji LPG.
Samochód będzie produkowany w Turcji. Tam, w warunkach fabrycznych, będzie także montowany gazowy układ zasilania. Pamiętamy fabryczną wersję LPG Alfy Romeo Giulietta i jej nienaturalnie wysoką cenę. Jak jednak zapewnili nas przedstawiciele Fiata cena instalacji gazowej do nowego Tipo będzie skalkulowana bardzo korzystnie w stosunku do kosztów montażu systemu LPG w warunkach serwisowych. Co to oznacza? Już niebawem się przekonamy.
Hyundai zawsze proponował szeroką gamę modeli zasilanych gazem płynnym. Jak się jednak okazuje obecnie w wersji LPG jest oferowany jedynie Hyundai i20 i Hyundai i10. W obecnie stosowanych w modelu i30 jednostkach napędowych centrala marki Hyundai nie zezwala na montaż instalacji gazowych.
Na targach Fleet Market były prezentowane także samochody wodorowe. Nie były to pojazdy z silnikami spalinowymi zasilanymi wodorem. Takie rozwiązanie przed laty z powodzeniem przebadał w trakcie kilkuletniej eksploatacji w komunikacji miejskiej w Berlinie koncern MAN (więcej w artykule MAN - droga do zasilania wodorowego).
W Warszawie pokazano dwa pojazdy, w których zastosowano ogniwa paliwowe. Służą one do wytwarzania energii elektrycznej z wodoru, która jest wykorzystywana do napędu trakcyjnych silników elektrycznych.
Takie samochody pokazała Toyota – model Mirai oraz Hyundai – model iX35 Fuel Cell. W przypadku Toyoty producent szacuje zasięg na 550 km. Hyundai deklaruje ponad 590 km zasięgu.
Targi Fleet Market po raz kolejny pokazały siłę branży flotowej. Choć nie wszyscy wystawcy mający w ofercie samochody zasilane LPG pokazali je to po rozmowach z ich przedstawicielami potwierdziło się, że oferta pojazdów gazowych, która cały czas ewoluuje jest nadal bardzo szeroka, a właściciele i zarządzający flotami chętnie z niej korzystają.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl