Na tegorocznych targach Fleet Market dominowały auta elektryczne i hybrydowe. Na 18 premier, które miały miejsce w Warszawie aż 10 stanowiły pojazdy elektryczne i hybrydowe. Świadczy to o stopniowym "przestawianiu się" rynku w stronę tego typu napędów.
Dotychczas mocne w samochodach zasilanych LPG marki takie jak Kia czy Hyundai mają w ofercie po jednym samochodzie napędzanym autogazem. W przypadku Kii jest to model Cee'd. W ofercie Hyundaia pozostał i20. Oba samochody są wyposażone w tą samą jednostkę napędową 1.4 o mocy 100 KM.
Zgodnie z wypowiedziami przedstawicieli dealerów Hyundaia przerwa w oferowaniu samochodów z instalacjami LPG była zbyt długa. Trwała 1,5 roku i była związana z koniecznością dostosowania systemów LPG do zmian jakie zostały wprowadzone w jednostkach napędowych. Obecnie kiedy samochody wróciły do oferty powoli odbudowuje się pozycja samochodów LPG z koncernu Kia Hyundai na polskim rynku.
Samochody LPG były lokalną inicjatywą polskich oddziałów obu firm. Obecnie zmierzają one w kierunku wyznaczanym globalnie przez koncern Kia Hyundai, czyli z wykorzystaniem rozwiązań elektryczno-hybrydowych. Nie oznacza to jednak, że temat LPG został definitywnie porzucony. Czas pokaże, który z kierunków zwycięży. Biorąc pod uwagę potencjał polskiego rynku porzucenie technologii LPG wydaje się niezbyt racjonalne, nawet biorąc pod uwagę zmieniającą się technikę silnikową i obecną dominację silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Kolejną firmą, która miała bardzo bogatą ofertę samochodów LPG był Opel. Obecnie, po przejęciu przez grupę PSA w ofercie Opla nie ma żadnego modelu samochodu z instalacją gazową. Szkoda, bo były to samochody najbardziej dopracowane z wszystkich oferowanych fabrycznie pojazdów LPG, w których nawet komputery pokładowe były skonfigurowane pod kątem autogazu.
W Renault Clio od 2020 r. będzie dostępny silnik TCe 100 wyposażony w gazowy układ zasilania. Jego produkcja ma rozpocząć się jeszcze w bieżącym (2019 r.), by zapewnić dostawy pierwszych egzemplarzy na początku przyszłego roku. ten sam silnik znajdzie zastosowanie w gazowej odmianie Dacii Duster
Grupa FCA, której częścią jest firma Fiat nadal konsekwentnie oferuje samochody z zasilaniem LPG. Z uwagi na przepisy dotyczące emisji CO2 nie są oferowane już fabryczne instalacje LPG, które zwyczajowo w Autoryzowanych Serwisach Fiat były montowane w samochodach jeszcze przed wydaniem do użytkownika.
Obecnie taka sytuacja nie może mieć miejsca, ponieważ każda zmiana w samochodzie wiąże się ze zmianą emisji dwutlenku węgla (CO2). Wszystkie elementy dodatkowe (instalacja gazowa, hak holowniczy, inne opony) nie mogą być zatem fakturowane razem z samochodem. Montaż instalacji LPG Odbywa się po zarejestrowaniu samochodu.
Nie kojarzone z LPG samochody Ford są obecnie dostępne z holenderskimi instalacjami Prins. Ford rekomenduje do zasilania LPG jednostkę napędową 1.0 Ecoboost, która jest oferowana w wielu modelach Forda, choć Prins jest w stanie dostarczyć instalacje gazowe także do innych silników, w tym starszych jednostek wolnossących. Bardzo dużą popularnością, szczególnie wśród taksówkarzy, cieszą się hybrydowe Mondeo z 2-litrowymi silnikami wolnossącymi, które bardzo dobrze współpracują z instalacjami gazowymi.
Podobnie dużą popularnością cieszą się hybrydowe Toyoty, których stosunkowo proste jednostki napędowe łatwo poddają się adaptacji na zasilanie gazowe. Współpracę w zakresie dostaw gazowych układów zasilania z firmą Toyota Motor Poland prowadzi firma Landi Renzo Polska.
Na stoisku SsangYong Polska można było zobaczyć samochody z nowym silnikiem z bezpośrednim wtryskiem benzyny 1.5 GDI-T, który według niepotwierdzonych informacji być może będzie dostępny z instalacją LPG już od marca 2020 r. Obecnie z instalacjami LPG firmy EuropeGAS jest dostępny model XLV, w którym oferowany jest jeszcze wcześniejszy silnik 1.6 128 KM.
I to właściwie wszystkie samochody, które mogą potencjalnie być poddane konwersji na zasilanie LPG, wśród wystawiających się na Fleet Market 2019 producentów. Jedynym gazowym pojazdem, który był eksponowany na tegorocznej edycji targów było gazowe IVECO Daily Natural Power. Ale to zupełnie inny gaz – gaz ziemny, czyli czysty metan.
Wzrastająca liczba samochodów hybrydowych, których adaptacja na zasilanie LPG jest stosunkowo prosta z uwagi na nieskomplikowane silniki o zapłonie iskrowym wydaje się obiecującym trendem dla branży LPG. Czy to jest przyszłość sektora autogazu w Polsce?
Z pewnością bardzo wiele ze sprzedawanych na polskim rynku pojazdów hybrydowych zostanie lub już zostało dostosowanych do zasilania LPG. Branża musi być także przygotowana do adaptacji coraz większej liczby samochodów wyposażonych w silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny. Producenci instalacji gazowych opracowują coraz więcej takich silników pod kątem zasilania LPG. Pojawiają się już także pierwsze opracowania silników, w których wykorzystywane są piezoelektryczne wtryskiwacze benzynowe. Niestety adaptacja na zasilanie gazowe najnowocześniejszych jednostek napędowych wymaga od branży LPG (warsztatów) stałego podnoszenia kwalifikacji, dużego doświadczenia i odpowiedniego wyposażenia.
Czasy prostych silników MPI powoli już mijają. Branżę czeka kolejny skok technologiczny. Takich skoków w branży LPG było już przynajmniej kilka. Gaźnik - wtrysk, wtrysk jednopunktowy - wtrysk wielopunktowy. Teraz przyszedł czas na kolejny krok do przodu. do którego po prostu trzeba się dobrze przygotować.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl