Liczba prezentowanych na Fleet Market 2018 pojazdów zasilanych paliwami gazowymi była mała. Zaprezentowano dokładnie 3 samochody gazowe (CNG). Czyżby właściciele flot nie byli zainteresowani paliwami gazowymi?
To chyba niemożliwe, szczególnie w świetle zapowiedzi wprowadzenia zerowej akcyzy na paliwa metanowe, co powinno nastąpić na początku przyszłego roku.
Ten prosty zabieg powinien znacznie podnieść atrakcyjność stosowania paliw metanowych (CNG i LNG) we flotach. Paliwa te są głównie stosowane przez floty pojazdów ciężarowych i autobusów, lecz oferta lekkich pojazdów użytkowych i osobowych wykorzystywanych przez floty jest także dość liczna.
IVECO Poland otrzymało statuetkę Fleet Leader 2018 za wprowadzenie ekologicznych układów napędowych CNG/LNG w całej gamie pojazdów dostawczych i ciężarowych.
Jednak firmy prezentujące samochody na targach Fleet Market zdecydowały się pokazać głównie technologie napędowe z zakresu elektromobilności, pomimo tego, że oferują one nie do końca zadowalające walory (ładowność i zasięg pojazdów).
Dwa zaprezentowane na Fleet Market samochody gazowe były zasilane sprężonym gazem ziemnym. Jeden z nich można było zobaczyć na stoisku Volkswagena. Było to Caddy TGI - pojazd powstający w fabryce w Poznaniu i doposażany w komponenty gazowego układu zasilania w zakładzie zabudów w Swarzędzu, w którym gościliśmy i mieliśmy okazję przyjrzeć się procesowi powstawania tego samochodu, co można obejrzeć w materiale Volkswagen Caddy TGI - made in Poland.
Drugi i trzeci gazowy samochód na tegorocznych targach Fleet Market to Iveco Daily Blue Power. Fabryczny furgon i podwozie wyposażone w zabudowę furgonową zaprezentowano na stoisku Iveco Poland. Było to jedno z dwóch stoisk, obok Zhidou (chińskie samochody elektryczne), na których nie było pojazdów napędzanych klasycznymi paliwami silnikowymi.
Iveco konsekwentnie promuje pojazdy zasilane paliwami metanowymi w Europie a także w Polsce. Przynosi to wymierne efekty, także na rynku krajowym, o czym mogą świadczyć choćby dwa ostatnio zrealizowane kontrakty na Daily Natural Power dla firmy Hollywood i Stralisy NP460, które kupiła firma Don Trucking.
W zakresie samochodów LPG nie zaprezentowano nic, co jest pokłosiem zmian w konstrukcjach silników, do których muszą dostosować się producenci gazowych układów zasilania. Wynika to ze zmian w zakresie emisji spalin i po części także zmian w zakresie homologacji pojazdów wg wymagań WLTP.
Jak się jednak okazuje zarówno producenci pojazdów, a tym bardziej firmy zajmujące się wytwarzaniem instalacji gazowych są zainteresowane powrotem do oferty samochodów zasilanych LPG. Potwierdzają to złożone na targach Fleet Market deklaracje przedstawicieli producentów poszczególnych pojazdów.
Niestety producentów instalacji LPG ani reprezentujących branżę gazową organizacji na targach Fleet Market (przynajmniej jako wystawców) nie było.
Bardzo dobrze zapowiadający się samochód Fiat Tipo w wersji z fabryczną instalacją LPG firmy Landi Renzo po niedługiej obecności na rynku został z niego wycofany. Decyzja to była podyktowana nowymi wymaganiami homologacyjnymi i emisyjnymi. Obecnie silnik 1.4 turbo jest oferowany w wersji LPG jedynie z instalacją Tartarini montowaną w serwisach Fiata.
Ford cały czas oferuje instalacje firmy Prins w silnikach rodziny Ecoboost, choć ekspozycja na Fleet Market 2018 była nastawiona głównie na promocję technologii hybrydowej.
Zgodnie z informacjami uzyskanymi na stoisku, Kia Polska obecnie nie oferuje na polskim rynku samochodów zasilanych LPG, choć jak pamiętamy ma długie tradycje w tym zakresie. Gazowe samochody Kia były oferowane z instalacjami BRC dostarczanymi przez firmę Czakram, która jest koncesjonariuszem włoskiego producenta instalacji gazowych w Polsce.
Według informacji jakie uzyskaliśmy od przedstawicieli Kia na stoisku cały czas trwają prace nad opracowaniem nowych pojazdów pod kątem zasilania LPG. Prace te są prowadzone we współpracy z firmą Czakram. Ich efektem ma być wprowadzenie w 2019 r. modeli Picanto i Rio w wersji LPG do polskich salonów firmy Kia Polska. Być może w wersji LPG będzie dostępny także Cee'd.
Szeroka kiedyś gama modeli marki Opel, które można było zamówić z gazowym układem zasilania gazem płynnym, wg obecnego na stoisku przedstawiciela firmy, zmniejszyła się obecnie do jednego modelu. W wersji LPG oferowana jest jedynie Corsa z silnikiem 1.4 90 KM.
Według informacji przekazanych na stoisku Renault firma nie oferuje już montażu instalacji LPG w warunkach serwisowych, a w ofercie pozostał jeden model z fabryczną (montowaną na linii produkcyjnej) instalacją LPG. Jest nim Renault Clio z silnikiem 0.9 Tce.
W samochodach Skoda instalacje LPG Landi Renzo są obecnie oferowane jedynie w silniku 1.0 MPI w Citigo i Fabii. Do niedawna były także dostępne w silnikach TSI (1.0 i 1.4). Obecnie po wprowadzeniu do nich filtrów cząstek stałych nie są oferowane w wersji LPG, ale jak się dowiedzieliśmy prace nad powrotem zasilania gazowego w silnikach z bezpośrednim wtryskiem benzyny w samochodach Skoda cały czas trwają.
Producenci instalacji gazowych zawsze byli o krok za zmianami zachodzącymi w technice silnikowej. Obecnie sytuacja jest podobna, co potwierdza ekspozycja na targach Fleet Market 2018. Dystans ten wydaje się większy niż np. w czasach wprowadzania w silnikach sekwencyjnego zasilania benzyną. To jednak tylko pozory wynikające ze znacznie większego tempa zmian jakie zachodzą we współczesnej motoryzacji, które wynikają z pogoi za spełnieniem postępujących zmian w zakresie ograniczania emisji szkodliwych składników spalin.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl