O tym, jak potrzebna jest to impreza, świadczy fakt, że pomimo jej jednodniowego charakteru hala wypełniona jest po brzegi zarówno wystawcami, jak i odpowiedzialnymi za zakupy flotowe przedstawicielami firm. Cechą charakterystyczną targów jest ich półformalny klimat – widać, że zwiedzający i producenci doskonale się znają. Liczne rozmowy i pozornie lekka atmosfera nie zdradzają na pierwszy rzut oka, że właśnie toczy się walka o wielkie pieniądze. Rynek flotowy to bowiem nie tylko sprzedaż tysięcy nowych aut – to także cały wachlarz usług i produktów skierowanych do flot. Wielkość i bardzo specyficznie zdefiniowane potrzeby rynku flotowego rzutują na cały rynek motoryzacyjny w Polsce. W coraz większym stopniu także na branżę autogazu.
A gdzie LPG?
Mimo że gaz płynny nie jest paliwem powszechnie wykorzystywanym przez floty, liczba zwolenników technologii LPG zdaje się powoli rosnąć. Skąd ten umiarkowany optymizm? Choć na targach nie pokazano żadnego pojazdu z instalacją gazową, to jednak w bezpośrednich rozmowach przedstawiciele kilku marek otwarcie mówili o rosnącym zainteresowaniu autami na gaz wśród flotowców. Najciekawszym z tego punktu widzenia wydarzeniem była premiera nowej Corsy, która teraz stylistycznie znacznie silniej nawiązuje do większych modeli Opla. W nowym modelu pokuszono się także o wzbogacenie wyposażenia o elementy znane z modeli wyższych segmentów. Ważniejsze jednak, że, jak zapewniał Wojciech Osoś, dyr. PR Opla, Corsa od razu oferowana
będzie także z fabrycznymi instalacjami LPG, gdyż takie są oczekiwania klientów. Podobną filozofię wyznaje Hyundai, który w trakcie premiery i20 ustami Grzegorza Sokalskiego, szefa sprzedaży flotowej Hyundai Motor Poland, informował o planach wprowadzenia wersji z montowaną w kraju instalacją BRC. Bardzo ciekawie było także podczas prezentacji nowej Skody Fabii (także w wersji kombi). W sposób naturalny część zarządców flot w rozmowach wyrażała zainteresowanie zasilaniem gazowym w czeskich autach.
Można było zauważyć, że ci, którzy mieli do czynienia z LPG, rozważają zakup kolejnych aut zasilanych tym paliwem. Nawet producenci przyznają, że dobre doświadczenia ze sprzedaży i eksploatacji tych samochodów sprawiają, iż zadowoleni klienci kupują kolejne partie takich pojazdów. Jedyną firmą z branży autogazu oficjalnie obecną na targach było Landi Renzo, które na swoim stoisku prezentowało możliwości współpracy z flotami i dealerami. Wśród zwiedzających zauważyliśmy także przedstawicieli innych producentów instalacji LPG, którzy uważnie oglądali flotową ofertę.
Wśród prezentowanych samochodów sporo miejsca poświęcono pojazdom elektrycznym i hybrydowym, choć należy przyznać, że zarówno wystawcy, jak i zarządcy flot traktują te pojazdy bardziej w kategorii technologicznych ciekawostek (choćby z racji ceny czy zasięgu) niż pragmatycznej oferty biznesowej.
Na prąd
Ciekawą formę promocji wymyśliło BMW. Przed centrum wystawienniczym przygotowano wypożyczalnię elektrycznych modeli i3. Na chętnych czekały trzy samochody, które testowane były przez zwiedzających. Auta korzystające z krótkich przerw były niezwłocznie ładowane z sieci.
Na prąd i benzynę
Na specjalnym miejscu stało BMW i8. Ten niezwykły samochód o wyrafinowanej linii nadwozia wzbudzał duże zainteresowanie. Auto jest hybrydą tylu plug-in. Pod maskę trafił trzycylindrowy silnik benzynowy o pojemności 1,5 litra, który wraz z silnikiem elektrycznym generuje moc 362 KM. Producent obiecuje spalanie na poziomie 2,1 l/100 km. Mimo takich parametrów, chętnych by na serio potraktować ofertę leasingu auta wartego ponad 660 tys. zł nie było. Ratę leasingową wyliczono na ponad 8 tys. zł miesięcznie.
Podobną technologię (hybrydę plug-in), lecz w bardziej typowym nadwoziu pokazało Audi, prezentując nowy model A3 Sportback e-tron. Samochód ten generuje moc 240 KM, zużywając średnio tylko 1,5 l benzyny na 100 km. W trybie jazdy elektrycznej przejechać można do 50 km, a gdy włączy się spalinowy silnik TFSI, pokonamy kolejne 890 km.
Tradycyjnie, modele hybrydowe stanowią ważny filar oferty koncernu Toyota. Bazując na doświadczeniach zdobytych przy tworzeniu innych modeli, Lexus NX wykorzystuje tradycyjnie zblokowany układ hybrydowy z silnikiem spalinowym o mocy 197 KM. Zużycie paliwa szacowane jest na 5,4 l/100 km.
Targi Fleet Market 2014 za nami. Pozostał po nich pewien niedosyt w kwestii promocji LPG – stoisko jednej firmy do tego nie wystarczy. Tego typu impreza to wydarzenie, na którym autogaz powinien być przestawiany w sposób kompleksowy, jako technologia dostępna od zaraz, sprawdzona i przystępna. Prezentacja samochodów z instalacjami LPG, oferta koncernów paliwowych oferujących autogaz czy specjalne prezentacje pokazujące korzyści wynikające z faktu stosowania LPG we flotach – tak powinna pokazywać się branża autogazu, by jako spójna całość budować grono odbiorców. Tylko w ten sposób można skutecznie wywalczyć należną LPG pozycję wśród zarządców flot samochodowych, którzy co roku decydują o zakupach ponad 100 tys. nowych pojazdów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl