Chociaż średni udział w rynku pojazdów napędzanych alternatywnie w UE rośnie to ogromne rozbieżności w zakresie ich sprzedaży w całej Europie są bardzo niepokojące. Idąc w kierunku mobilności bezemisyjnej, musimy zadbać o to, aby żaden kraj i żaden obywatel nie zostali pod tym względem w tyle.
Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA
Przykładem może być liczba samochodów elektrycznych (ECV) i hybrydowych plug-in (HEV) sprzedanych w 2018 r., która wahała się od zaledwie 93 takich pojazdów, które znalazły nabywców na Łotwie (0,6% udziału w rynku) do 67 504 w Niemczech (2-procentowy udział w rynku).
To porównanie doskonale ilustruje dysproporcje w zakresie sprzedaży samochodów elektrycznych w Europie Środkowej i Wschodniej w stosunku do sprzedaży takich pojazdów w Europie Zachodniej.
Kolejnym przykładem przywołanym w raporcie ACEA jest Polska, w której sprzedaż samochodów elektrycznych jest praktycznie zerowa, stanowiąc 0,2% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych przy średniej w Europie Zachodniej na poziomie 1,5%. Podobnie niski udział w sprzedaży pojazdów elektrycznych jest obserwowany na południu Europy. We Włoszech i Hiszpanii, które są odpowiednio trzecią i czwartą gospodarką UE, samochody elektryczne stanowią poniżej 1% sprzedaży wszystkich pojazdów osobowych.
Podobny udział samochodów elektrycznych w sprzedaży osobówek (poniżej 1%) ma połowa wszystkich państw członkowskich Unii Europejskiej. Tylko w czterech krajach UE pojazdy elektryczne stanowią ponad 2,5% rynku samochodowego. Wskaźniki te są ściśle powiązane z poziomem życia w poszczególnych krajach oraz wielkością pomocy państwa w zakupie samochodów elektrycznych.
Mobilność musi pozostać dostępna dla wszystkich warstw społeczeństwa. Dlatego wzywamy rządy do wprowadzenia bardziej znaczących i zrównoważonych programów motywacyjnych w celu stymulowania sprzedaży w całej UE.
Eric-Mark Huitema, dyrektor generalny ACEA
Polska znakomicie wypada w kontekście aut niskoemisyjnych napędzanych LPG. 1,4% wszystkich nowych samochodów sprzedanych w Polsce w 2018 r. miała napęd z wykorzystaniem autogazu. Oznacza to, że 7 448 sprzedanych w Polsce nowych pojazdów osobowych było wyposażonych w instalacje LPG.
Według danych z pierwszych 9 miesięcy 2019 r. wskaźnik określający liczbą samochodów LPG w Polsce jest jeszcze wyższy i wynosi 1,9%. Dzięki temu wynik z całego zeszłego roku został przekroczony już po trzech kwartałach 2019 r. (zarejestrowano 7806 nowych samochodów zasilanych autogazem).
Więcej na ten temat w artykule Sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce - 1,9% z LPG.
W całej Unii Europejskiej odsetek samochodów zasilanych LPG stanowi 2,3% wśród wszystkich pojazdów osobowych.
W raporcie ACEA zaprezentowano także informacje na temat sprzedaży samochodów napędzanych sprężonym gazem ziemnym (CNG). Okazuje się, że koncentruje się ona we Włoszech i w Niemczech. W obu tych krajach sprzedaje się 74% wszystkich samochodów zasilanych gazem ziemnym, które znajdują nabywców w Europie.
W 2018 r. najwięcej samochodów osobowych zasilanych gazem ziemnym sprzedało się:
Samochody napędzane energią elektryczną z ogniw paliwowych mają obecnie znikomy udział w całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w Unii Europejskiej (UE).
ACEA wskazuje, że aby osiągnąć, określone przez UE ambitne cele związane z ograniczeniem emisji dwutlenku węgla (CO2) przewidziane do osiągnięcia w 2025 i 2030 r., sprzedaż wszystkich pojazdów napędzanych alternatywnie we wszystkich państwach członkowskich UE będzie musiała gwałtownie wzrosnąć.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl