Konsumpcja LPG w 2020 r. była niższa niż w latach ubiegłych i wyniosła łącznie 316,9 mln ton, czyli o 8,3 mln ton mniej niż w 2019 r. W ujęciu procentowym r/r jest to o 2,5% mniej. Trudno nazwać ten spadek drastycznym, jednak należy mieć na uwadze fakt, że jest pierwszym zahamowaniem konsumpcji na przestrzeni ostatnich lat. Kluczowy wpływ na opisaną sytuację miała pandemia - mniejsze zużycie gazu płynnego LPG w sektorze autogazu oraz zmniejszone zapotrzebowanie w przemyśle i zamknięcie wielu sektorów rynku.
W 2020 r., podobnie jak w latach ubiegłych, największymi rynkami autogazu pozostały następujące państwa:
W Rosji skonsumowano w 2020 r. 3,2 mln ton autogazu, co stanowi spadek o 0,9% r/r. Turcja również odnotowała spadek konsumpcji sektora autogazu o ponad 8,5% w porównaniu z rokiem 2019 - notując wynik 3 mln ton zużytego autogazu. Korea Południowa zanotowała kolejny spadek zużycia autogazu, co utrwaliło trend obserwowany już od kilku lat. Stwierdzić należy, że sektor ten traci swoją rangę w porównaniu do lat wcześniejszych. Konsumpcja autogazu w tym rejonie wyniosła 2,7 mln ton, co stanowi spadek aż o 12,2% r/r. Jedynym państwem z pierwszej piątki konsumentów sektora autogazu, które zanotowało wzrost, jest Ukraina - zużycie 1,9 mln ton autogazu, co stanowi wzrost o 3,6% r/r. Polska zakończyła rok 2020 na poziomie 1,7 mln ton wykorzystanego do celów transportowych gazu płynnego, co stanowi spadek o 9,9% - to odwrócenie trendu wzrostowego prezentowanego przez ostatnie lata.
Zgodnie z szacowaniem analityków i obserwowanym trendem, rynki autogazu w krajach, w których sytuacja była uregulowana, takich jak Tajlandia, Australia, Japonia miały "kurczyć się" na poziomie około 10% rocznie, a wszystkie odnotowały spadki na poziomie co najmniej 25%.
Pozostałe kraje, które w 2020 r. w stosunku do 2019 r. odnotowały wzrost to:
Zaznaczyć należy jednak, że wolumen konsumpcji autogazu w tych państwach jest niewielki w porównaniu do globalnych liderów. Warto jednak obserwować te wschodzące rynki szukając potencjału rozwoju dla sektora autogazu.
Biorąc pod uwagę podział geograficzny, to 2020 r. przyniósł spadki konsumpcji autogazu na każdym kontynencie. Wielkość konsumpcji w poszczególnych regionach oraz procentowy wskaźnik spadku przedstawia się następująco:
Udział sektora transportowego na świecie w globalnej konsumpcji LPG pozostał na identycznym procentowym poziomie jak w roku poprzedzającym, tj. 8%. Jednak samo zużycie względem 2019 r. było o 2,8 mln ton mniejsze i wyniosło 24,4 mln ton LPG.
Zgodnie z danymi wskazanymi powyżej, w 2020 r. w dużej mierze w wyniku światowej pandemii koronawirusa doszło do zmniejszenia konsumpcji w sektorze autogazu - globalnie o 10,4%. Na wykresie 42 przedstawiono największych światowych konsumentów w tym sektorze.
Polska pod względem konsumpcji autogazu zawsze utrzymywała się w czołówce, nie inaczej było w 2020 r. W rejonie Eurazji zajmuje czwarte miejsce za Rosją, Turcja i Ukrainą. W globalnym rankingu wyższa konsumpcja odnotowana została dodatkowo w Korei Południowej.
Analizując dane z ostatniego dziesięciolecia rok 2020 był pierwszym, który nie utrzymał wzrostowego, a nawet stabilnego poziomu konsumpcji tego sektora. Wydaje się jednak, że unormowanie się sytuacji epidemicznej w 2021 r. i zdjęcie restrykcji w obszarze transportu spowoduje powrót do zużycia na poziomie podobnym do obserwowanego przez nadejściem pandemii.
W 2019 r. funkcjonowało 80 126 stacji autogazu. Zmniejszony popyt na ten surowiec znalazł odzwierciedlenie również w zmniejszeniu liczby stacji. Szacuje się, że w 2020 r. było ich 78 330 szt., tj. o 1 796 mniej niż w roku poprzedzającym. Odnajdujemy jednak państwa, które zwiększyły liczbę stacji autogazu, a są nimi:
W Turcji uruchomiono najwięcej na świecie nowych stacji autogazu (451 szt.) w 2019 r., ale już w 2020 r. odnotowano spadek ogólnej ilości stacji o 41 szt. do poziomu 10 800 stacji na koniec roku. Polska również zredukowała ilość stacji łącznie o 149 szt., kończąc 2020 r. na poziomie 7 409 aktywnych stacji tankowania LPG.
Pomimo globalnego spadku konsumpcji gazu płynnego LPG o około 2,5% w odniesieniu do 2019 r., odnotowana liczba samochodów zasilanych LPG wzrosła o 1 622 698 szt. do poziomu 29 233 159 szt., co jest zgodne z trendem obserwowanym od lat. Największy wzrost liczby samochodów zasilanych LPG odnotowano w następujących krajach:
Pozostałe państwa zachowały stan z roku 2019 lub wolumen samochodów zasilanych LPG został zmniejszony.
Polska w dalszym ciągu pozostaje liderem w Unii Europejskiej w zakresie liczby samochodów zasilanych LPG oraz stacji autogazu - sytuacja analogiczna do 2019 r.
Ciekawym aspektem jest dokonanie zestawienia wybranych krajów oraz ich analiza pod kątem sprzedaży autogazu, liczby samochodów dostosowanych do zasilania LPG oraz poziomu średniego spalania samochodów na autogaz w 2020 r., co zebrane zostało poniżej w tabeli nr XI.
W Korei Południowej w 2020 r. pojedyncza stacja sprzedała 1 375 ton gazu płynnego LPG i obsłużyła 1 025 szt. samochodów, a jeden pojazd spalił w ciągu roku średnio 1 342 kg LPG.
We Włoszech jedna stacja sprzedała w ciągu roku średnio 303 tony gazu LPG, zasilając 599 pojazdów, które średnio spalały (w przeliczeniu na jeden pojazd) 506 kg gazu LPG.
W Turcji, która niezmiennie pozostaje w czołówce sprzedaży autogazu oraz liczby pojazdów zasilanych LPG, w 2020 r. na jednej stacji sprzedano średnio 284 tony LPG i zatankowały na niej 431 pojazdy. Przeciętny samochód z instalacją gazową spalił w ciągu roku 659 kg autogazu.
Analizując rynek polski, w 2020 r statystyczna stacja autogazu sprzedała 234 ton gazu płynnego LPG, obsłużyła 443 samochody zasilane tym paliwem, a każdy z nich zużył 529 kg autogazu. Biorą pod uwagę dane za rok 2019, ten aspekt prezentował się niemal identycznie.
W skali światowej i europejskiej przedstawiało się to następująco:
Prognozy, które obejmowały raporty POGP, mówiące o znacznym szacowanym wpływie pandemii SARS-CoV-2 na globalny rynek LPG okazały się trafne, co znalazło swoje odbicie w prezentowanych danych statystycznych. Odnotowane wyniki dwóch pierwszych miesięcy 2020 r. świadczyły, że wchodzimy w kolejny rok wzrostów konsumpcji paliw. Marzec 2020 r., stanowiący w wielu państwach początek pandemii, stał się początkiem spadku popytu na paliwa, co rynek gazu płynnego również odczuł.
Duże ograniczenia w transporcie związane z obostrzeniami wprowadzonymi w związku z rozwijającą się pandemią Covid-19 spowodowały, że podczas kolejnych trzech miesięcy notowane były znacznie mniejsze zużycia niż w latach ubiegłych. Zdjęcie restrykcji związanych z komunikacją już czerwcu przyniosło lekką poprawę, jednak nie na tyle dużą by skompensować straty z poprzednich miesięcy. Gospodarka polska mocno wyhamowała, a to musiało się przełożyć również na wyniki sprzedaży paliw.
Biorąc pod uwagę tak dużą niepewność, trudno jest stawiać dalsze prognozy. Niezwykle prawdopodobny wydaje się scenariusz analityków firmy Argus, wskazujący na sytuację, w której zapotrzebowanie na gaz płynny LPG może być niełatwe do zaspokojenia.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl