Całkowita konsumpcja gazu płynnego LPG w Polsce w 2021 r. wyniosła 2 435 tys. ton, co oznacza, że w stosunku do 2020 r. nastąpił wzrost o 4,1% (wykres 1). Mając na uwadze utrzymującą się sytuację pandemiczną związaną z COVID-19 należy uznać osiągnięty poziom konsumpcji za zadowalający i jednocześnie potwierdzający tezę o dojrzałości naszego rynku LPG.
Polski rynek bazuje na dostawach zewnętrznych z uwagi na ograniczone możliwości technologiczne produkcji krajowej. Poziom produkcji LPG z przeznaczeniem na rynek do sektorów autogazu, gazu w zbiornikach oraz gazu w butlach, wyniósł 500 tys. ton i spadł o 5,7% w stosunku do roku poprzedniego. Polscy producenci (PKN Orlen S.A., GK LOTOS S.A., PGNiG S.A.) ze swoich zakładów w Polsce dostarczyli łącznie 20,5% krajowego zapotrzebowania na ten produkt, przy założeniu, że cały strumień produktu od tych firm skierowany byłby wyłącznie na rynek polski.
Dostawy produktu z importu wyniosły 2 160 tys. ton, co oznacza zwiększenie dostaw o 120 tys. ton, tj. 5,9% wzrostu w stosunku do roku poprzedniego. Utrzymująca się od wielu lat stosunkowo wysoka zależność od importu jest trwałą cechą naszego rynku. Z uwagi na dywersyfikację dostaw oraz rozwiniętą infrastrukturę logistyczną, sytuacja nie budzi jednak obaw. Firmy z branży LPG, tak jak w latach ubiegłych, nie odnotowały znaczących zakłóceń w zaopatrzeniu produktu na rynek. Stosunkowo trudnym okresem dla dostawców gazu LPG była sytuacja związana z zakazem importu produktów ropopochodnych pochodzenia białoruskiego od początku drugiego półrocza 2021 r.
Podobnie jak w latach ubiegłych w przypadku Rosji eksport gazu płynnego LPG do Polski był bardzo znaczący i wynosił w 2020 r. 30,6% łącznego eksportu tego produktu. W relacjach handlowych Polski rzadko odnotowuje się taki stopień powiązania handlowego z innym państwem. Rosja dla polskiego rynku jest podstawowym dostawcą gazu płynnego, ale rynek polski jest też bardzo znaczącym partnerem dla eksporterów rosyjskich. Zgodnie z informacjami medialnymi w średnim okresie czasu można spodziewać się zmiany kierunków eksportu rosyjskiego produktu, mając na uwadze rynek chiński, ale prawdopodobnie nie odbędzie się to w sposób nagły. W zestawieniu brak jest Kazachstanu, który już od kilku lat praktycznie zaniechał dostaw do Polski. Podobnie jak rok wcześniej dostawy do Polski to tylko niewiele ponad 1% całego eksportu gazu płynnego LPG, a ich skala ma marginalne znaczenie tak dla rynku kazachskiego, jak i polskiego.
W 2020 r. dostawy produktu z Białorusi (jako kraju pochodzenia) wyniosły 61 tys. ton, co stanowiło tylko 4,7% łącznego wywozu gazu płynnego LPG. Warto zauważyć, że jeszcze w 2019 r. wskaźnik ten wynosił 21,9%.
Udział gazu do napędu pojazdów samochodowych (autogaz) wyniósł 74,5% w całości konsumpcji wobec 74,1% w 2020 r. Zwiększona aktywność gospodarcza, a tym samym mobilność społeczeństwa, przyczyniła się do wzrostu sprzedaży w tym segmencie rynku. W 2021 r. odnotowano wzrost sprzedaży gazu do zbiorników oraz spadek sprzedaży gazu w butlach. Te dwa segmenty stanowiły łącznie 25,5% popytu na gaz płynny LPG. Przyjęta od lat metodologia prezentacji sektorów rynku gazu płynnego bazuje na opakowaniu produktu.
W przypadku sprzedaży autogazu sytuacja jest w pełni przejrzysta. Wielkość konsumpcji określana jest przez sprzedaż tego produktu na stacjach paliw, w tym indywidualnych punktach sprzedaży oferujących tylko ten rodzaj paliwa. Tematyka stacji będzie poruszona w artykule "Stacje LPG w Polsce w 2021 wg POGP".
W 2021 r. sprzedaż LPG do napędu pojazdów wyniosła 1 815 tys. ton (wykres 11), co oznacza wzrost w tym segmencie o 4,6% w stosunku do roku poprzedniego. Wzrost sprzedaży w tym segmencie o 80 tys. ton r/r spowodowany był m.in. większą mobilnością społeczeństwa po pierwszej fali COVID-19.
Pomimo tego wzrostu wielkość konsumpcji w tym segmencie była jednak zdecydowanie niższa niż w latach 2016-2019. Na wynik sprzedaży wpływ miała również polityka finansowa państwa w odniesieniu do tego nośnika napędu. Utrzymująca się różnica cenowa pomiędzy ceną benzyny a ceną autogazu spowodowała podtrzymanie zainteresowania instalacjami gazowymi, co w rezultacie skutkowało zwiększoną sprzedażą. Aspekt ekonomiczny odgrywał szczególne znaczenie w drugiej połowie 2021 r., kiedy to odnotowano znaczący trend wzrostowy wszystkich nośników energii. Jakkolwiek coraz bardziej powszechna jest opinia o zaletach ekologicznych tego produktu nadal aspekty ekonomiczne decydują o wyborze tego nośnika napędu.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl