Wszystko wskazuje na to, że cena LPG, tak jak wszystkich innych paliw, także będzie rosnąć. Niestety czasy stabilnych cen i gospodarki mamy już chyba za sobą, przynajmniej na jakiś czas. Wiele symptomów wskazuje na to, że cena LPG nie będzie niska.
Po pierwsze, zapowiadane od nowego roku odejście od rosyjskiego LPG, co deklarują polskie władze z pewnością nie będzie obojętne dla ceny LPG. Zmienią się kierunki dostaw, wiele firm mówi o LPG ze Skandynawii. Zmieni się także sposób przewozu gazu płynnego. Od nowego roku można spodziewać się, że LPG będzie do Polski trafiało głównie drogą morską. O liczbie i możliwościach przeładunkowych morskich terminali LPG pisaliśmy w artykule "Paliwa z Rosji - do końca roku". Z pewnością wpłynie to na ceny LPG na stacjach paliw i raczej nie będzie to wpływ korzystny, obniżający ceny.
Ostatnie zamieszanie związane z odcięciem do Polski dostaw gazu ziemnego, o którym pisaliśmy w artykule "Fakty, Fakt - czyli jak pomylić gaz z gazem" i wprowadzenie ustawy sankcyjnej doprowadziło, niejako przy okazji, do ograniczenia importu LPG do Polski.
Otóż, rosyjska firma Novatek Green Energy, która została w Polsce objęta sankcjami, oprócz tego, że dostarczała gaz ziemny do kilkunastu gmin w Polsce, była także znaczącym dostawcą gazu płynnego LPG na polskim rynku. Ustawa sankcyjna przy okazji sankcji na podmiot dostarczający gaz ziemny do Polski, dotknęła także rynku LPG, bowiem Novatek był jednym z większych dostawców LPG na polskim rynku. Ten fakt także może być już niedługo przyczyną wzrostu cen LPG, choć ostatnie notowania cen paliw w Polsce są dla branży LPG bardzo korzystne.
Ostatnie notowanie e-petrol z 4 maja 2022 r. jest dla branży samochodowych instalacji gazowych budujące, ponieważ LPG zdrożało jedynie o 7 groszy, osiągając średnią cenę w Polsce na poziomie 3,69 zł/l, podczas gdy benzyna w tym samym czasie zdrożała o 16 groszy (do 6,65 zł/l) a diesel o 21 groszy (do 7,42 zł/l).
Różnica w cenach litra benzyny i litra LPG wynosi zatem 2,96 zł, co jest bardzo dobrą wartością w kontekście opłacalności montażu samochodowej instalacji gazowej i czasu jego zwrotu. Przy takiej różnicy w cenie obu paliw, zwrot inwestycji w gazowy układ zasilania następuje znacznie szybciej, co można zresztą dość precyzyjnie obliczyć korzystając z Kalkulatora gazeo.pl.
Trzeba jeszcze wspomnieć o marżach jakie obowiązują na poszczególne paliwa silnikowe. Ich wartości precyzyjnie wyliczyli specjaliści POPiHN (Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego) i wyniki przedstawili w swojej informacji o cenach paliw. Wynika z niej, że marże na klasyczne paliwa silnikowe drastycznie zmalały w stosunku do obowiązujących w 2021 r. (12 miesięcy 2021 r. vs 3 miesiące 2022 r.)
W przypadku benzyny spadek ten wynosi 51% (z 14 groszy na 7 groszy na litrze), a dla diesla wyliczenia mówią o spadku o 94,2% (z 7 groszy praktycznie do zera), podczas gdy marża na autogazie wzrosła o 136,8% z 24 do 57 groszy na litrze.
Sytuacja ta tłumaczy bardzo duże rozbieżności w cenie autogazu pomiędzy poszczególnymi stacjami i nie chodzi tutaj o ceny "autostradowe", tylko na "normalnych" stacjach paliw.
Widać zatem, że głównym źródłem dochodów stacji jeśli chodzi o marże na paliwach stał się autogaz. Wysoka marża na tym paliwie pozwala także na dużą swobodę w kształtowaniu ceny LPG, co dla branży samochodowych instalacji gazowych nie jest korzystne. Bardzo wysoka (podwyższona ponad 2-krotnie) marża na LPG i niska (znacznie obniżona - o ponad 50%) na benzynie powodują, że zaburzeniu ulega proporcja pomiędzy cenami obu paliw, która jak wiadomo wpływa na opłacalność montażu samochodowych instalacji gazowych.
Przewidywane kolejne sankcje na Rosję, w tym embargo na import ropy naftowej i produktów jej rafinacji z pewnością doprowadzą do kolejnych niekorzystnych zmian cen na rynku paliw silnikowych. Podwyżki cen są zatem nieuniknione, a relacje cenowe pomiędzy benzyną, olejem napędowym i LPG będą się zmieniać. Jednak, nawet jeśli ceny paliw będą rosły w dłuższej perspektywie to z pewnością kierowcy jeżdżący na LPG będą płacić najmniej. Wynika to między innymi z zapisów Europejskiego Zielonego Ładu, który zawiera także projekt zmian opodatkowania wyrobów energetycznych. LPG jest w nim traktowane preferencyjnie w zakresie proponowanych stawek akcyzy, o czym pisaliśmy w artykule "Benzyna po 8 zł? To możliwe już w 2023 r.".
To tyle "dobrego" o LPG na dziś.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w Nagaz24.pl
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl