Gazowa paleta rumuńskiej Dacii zawsze była wszechstronna – praktycznie każdy model można było zamówić w salonie z systemem zasilania silnika autogazem. Z małymi wyjątkami – Sandero Stepway nie miało wersji LPG, podobnie jak (jeszcze nie tak dawno) Duster 4x4. Czas jednak nie stoi w miejscu i Dacia musi uzupełniać luki, by utrzymać konkurencyjność oferty na tle rynkowej konkurencji. Co przygotowała marka przeżywająca drugą młodość pod skrzydłami Renault?
Po pierwsze, pojawił się Duster Euro 6, zarówno w wersji 4x2 (z napędem wyłącznie na przednią oś), jak i 4x4. Pod maską nadal pracuje silnik 1,6 16V o mocy 105 KM, który w swoim długim życiu napędzał wiele modeli Renault (z Megane, Kangoo i Laguną na czele), tyle że teraz został przystosowany do spełniania surowszych wymogów nowej normy emisji spalin. Co do napędu, wersja 4x4 LPG jest inicjatywą polskiego importera – w rumuńskiej fabryce z taśmy zjeżdża tylko gazowa odmiana modelu 4x2 (ze zbiornikiem w koszu na tylnym zwisie), egzemplarze czteronapędowe (ze zbiornikami gazu we wnękach pod podłogą bagażnika) konwertowane są w autoryzowanych serwisach w Polsce. To oznacza, że jeden model można mieć w wersji fabrycznej (4x2) albo dedykowanej (4x4), za każdym razem z systemem Landi Renzo Omegas. Planowany jest także Duster LPG z silnikiem 1,2 TCe (z bezpośrednim wtryskiem benzyny i pośrednim wtryskiem gazu), ale prace nad nim jeszcze trwają.
Do mniejszych modeli, tzn. rodziny Logan/Sandero/Logan MCV zawitał z kolei trzycylindrowy silnik TCe 90 o pojemności 0,9 l (dokładnie 898 cm3). Dokładniej rzecz biorąc, do Logana MCV zawita jesienią 2015 r., prawdopodobnie w październiku. Choć nazwa silnika sugeruje przynależność do tej samej rodziny, z której pochodzi 1,2-litrowa jednostka z bezpośrednim wtryskiem benzyny montowana już teraz w większości modeli Dacii, wersja 0,9-litrowa bezpośredniego wtrysku nie ma. Ma za to turbodoładowanie, dzięki czemu osiąga 100 KM z litra pojemności skokowej. Tyle że ma 0,9 l pojemności, więc osiąga 90 KM.
Do gazowej rodziny Dacii należą też vany Lodgy i Dokker, ale (r)ewolucja obejmująca pozostałe modele nie stała się ich udziałem, przynajmniej na razie – najbardziej rodzinne modele w ofercie marki nadal mają instalacje LPG łączone z silnikami 1,6 o skromnej mocy 84 KM. Nie mieliśmy okazję nimi jeździć, ale i bez tego spodziewamy się, że „przeszczep” jednostek TCe 90 nie byłby złym rozwiązaniem. Tylko czy ktoś kupiłby vana z trzycylindrową jednostką o pojemności poniżej jednego litra? To pytanie na inną okazję.
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Drogi Użytkowniku,
W związku z wejściem w życie 25 maja 2018 roku, ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych lub RODO) chcemy przekazać Ci kilka podstawowych informacji dotyczących przetwarzania Twoich danych osobowych w związku z korzystaniem ze strony www.gazeo.pl
Administrator danych osobowych
Cele przetwarzania danych:
Przekazywanie danych:
Twoje prawa związane z przetwarzaniem danych osobowych
Wszystkie informacje dostępne są na naszej stronie w zakładce POLITYKA PRYWATNOŚCI:
http://gazeo.pl/gazeopl/twoja-prywatnosc.html