W Polsce zarejestrowanych jest około 3,3 mln samochodów LPG (najwięcej w Europie).
Dacia z silnikiem 100 TCe ECO-G stanowiła ponad połowę sprzedaży marki w Polsce (w 2022 r). Dwa na trzy samochody sprzedawane w Polsce klientom indywidualnym w 2022 r. były to samochody z fabryczną instalacją LPG. W przypadku Dacii Jogger wskaźnik ten wynosił nawet 77% sprzedaży, w przypadku Dustera – 43%, Sandero Stepway – 58% i Sandero – 51%.
Polska objęta jest siecią 7400 stacji paliw oferujących LPG, co pozwala na łatwy dostęp do tego paliwa. Jest to największa sieć stacji oferujących autogaz w Europie.
Ceny gazu LPG w Polsce są jednymi z najniższych w Europie. Średnia cena za litr gazu LPG w Polsce wynosi 3,10 zł, co oznacza, że koszt przejazdu 100 km na LPG jest średnio o 40% niższy niż na benzynie.
Dacia jest jedynym producentem oferującym dwupaliwowe silniki (benzyna/LPG) w całej swojej gamie samochodów osobowych i ma ponad 10-letnie doświadczenie w tej dziedzinie.
Instalacje LPG zintegrowane z jednostkami napędowymi są montowane w Daciach w warunkach fabrycznych (na linii produkcyjnej).
Marka Dacia od początku oferuje samochody zapewniające najlepszy stosunek jakości do ceny na rynku oraz nieustannie definiuje potrzeby swoich klientów tak, aby móc im zaoferować to, co w samochodzie jest dla nich naprawdę istotne.
Dacia oferuje solidne samochody o outdoorowym designie, bez zbędnych elementów wyposażenia dodatkowego.
ECO-SMART to oferta samochodów będących inteligentnym i prostym rozwiązaniem, zarówno z ekologicznego, jak i ekonomicznego punktu widzenia.
TCe 100 ECO-G to oznaczenie silników dwupaliwowych Dacii zasilanych benzyną i LPG (Liquefied Petroleum Gas).
Zastosowanie LPG wymusiło szereg zmian konstrukcyjnych w jednostce napędowej w porównaniu z jej wersją zasilaną wyłącznie benzyną.
Gniazda zaworowe i zawory są utwardzane poprzez odpowiednio dobrane procesy obróbki cieplnej.
Obecnie nie ma konieczności dodatkowej regulacji luzu zaworowego, z czym kojarzyła się obsługa aut z LPG, a zakres czynności serwisowych przy okresowych przeglądach jest praktycznie taki sam. W zakresie obsługi gazowego układu wymianie podlegają filtry LPG (fazy ciekłej i lotnej).
LPG jest dawkowane w fazie gazowej, co pozwala na lepsze wymieszanie paliwa z powietrzem a tym samym uzyskanie bardziej dokładnego spalania. Dzięki temu zmniejsza się emisji cząstek stałych.
Dacia w swych materiałach podaje, że wyższa wartość energetyczna i wyższa liczba oktanowa LPG pozwala na uzyskanie wyższej mocy silnika (silnik gazowy ma o 10 KM większą moc i o 10 Nm wyższą wartość momentu obrotowego).
Z tego powodu w silnikach zasilanych LPG pracujących w standardzie Euro 6 full niezwykle ważna jest wymiana informacji pomiędzy sterownikami wtrysku benzyny i LPG, która odbywa się w czasie rzeczywistym.
Doświadczenie uzyskane podczas użytkowania samochodów na LPG pozwoliło na wprowadzenie udoskonaleń, które np. uprościły czynności serwisowe jakim poddaje się gazowy układ paliwowy.
Wprowadzono np.:
Dzięki tej ostatniej zmianie uzyskano szybsze przechodzenie silnika w tryb pracy na LPG i stabilne warunki pracy gazowego układu zasilania.
Dacia z silnikiem dwupaliwowym TCe 100 ECO-G jest objęta ochroną gwarancyjną, która obejmuje zarówno samochód jak i układ LPG. Okres ochrony gwarancyjnej obejmuje 3 lata lub 100 tys. km przebiegu.
Dacia z silnikiem dwupaliwowym TCe 100 ECO-G 100, gwarantuje większy zasięg uzyskiwany dzięki wykorzystaniu obu paliw (LPG i benzyny).
W przypadku Dacii Jogger jest to około 1000 km, a w przypadku Dacii Sandero Stepway − nawet ponad 1200 km.
Jako przykład dużego zasięgu Dacia w swych materiałach podaje możliwość pokonania trasy z południa Polski na północ, na przykład z Ustrzyk Dolnych do Szczecina bez tankowania paliwa, czyli wykorzystując LPG a później 2 razy droższą benzynę.
Nie jest to zbyt dobry przykład w Polsce, ponieważ znakomicie rozwinięta sieć stacji LPG pozwala na pokonanie tej trasy na 2-krotnie tańszym autogazie. Natomiast duży zasięg na obu paliwach to bezsprzeczna zaleta Dacii, którą z powodzeniem można wykorzystywać np. w czasie podroży za granicą, w krajach, w których dostępność do LPG jest mniejsza niż w Polsce.
Dacia z dwupaliwowym silnikiem TCe 100 ECO-G 100 to również atrakcyjne rozwiązanie z ekonomicznego punktu widzenia. Cena LPG jest niższa, co daje realne oszczędności w użytkowaniu auta związane z paliwem na poziomie około 40% w porównaniu z zasilaniem benzyną. Koszt obsługi silników z LPG jest porównywalny do kosztów przeglądów silników benzynowych a fabryczna instalacja LPG oznacza najwyższą jakość wykonania i gwarancję producenta na 3 lata lub 100 tys. km.
W trybie zasilania LPG Dacia emituje o 10% mniej dwutlenku węgla niż w trakcie zasilania benzyną, zapewniając jednocześnie wyższy moment obrotowy i większą moc. Wszystkie te zalety wpisują się dokładnie w politykę marki, która z założenia chce gwarantować swoim klientom proste, inteligentne i ekonomiczne rozwiązania (ECO-SMART).
W Daciach z fabrycznymi instalacjami LPG pojemność bagażników pozostaje niezmieniona. Wlew do zbiornika LPG znajduje się w tym samym miejscu co wlew do zbiornika benzyny. Przełączenie z benzyny na LPG (i odwrotnie) jest bardzo proste, może ono nastąpić ręcznie po wciśnięciu odpowiedniego przycisku lub automatycznie, na przykład kiedy zbiornik LPG jest pusty. Zatankowanie do pełna zbiornika baku LPG jest łatwe i trwa około dwóch minut.
To jeden z ostatnich materiałów Dacii, które były prezentowane na spotkaniach dla mediów, odbywających się pod hasłem Dacia Talks.
Bez wątpienia polityka Dacii związana z propagowaniem LPG jako paliwa silnikowego, które pozwala na 2-krotne obniżenie kosztów użytkowania samochodu zawiązanych z paliwem, odnosi pozytywny skutek na wielu rynkach, tym bardziej, że bogata oferta aut LPG trafiła na rynek mniej więcej w czasie kiedy oszczędzanie stało się bardziej modne lub wręcz konieczne z uwagi na uwarunkowania związane z innymi nośnikami energii i paliwami. Sytuacja ta bezpośrednio wynika z kryzysu będącego następstwem pandemii i wojny w Ukrainie. Wzrosty rejestracji nowych samochodów zasilanych LPG w Europie o wartościach rzędu kilkadziesiąt procent wystąpiły w 2022 r. na wielu rynkach europejskich i cały czas utrzymują się na podobnym poziomie.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl