Choć konwersje samochodów na zasilanie LPG to nadal dominujący element polskiego rynku samochodowych instalacji gazowych to widać jednak, że zaczyna on ewoluować tak jak inne dojrzałe rynki autogazu.
W Polsce, podobnie jak we Włoszech, coraz większa liczba kierowców decyduje się na zakup samochodów dostępnych z fabrycznymi instalacjami gazowymi. Potwierdzają to ostatnie wyniki sprzedaży samochodów publikowane przez PZPM (Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego), o których pisaliśmy w artykule "40-procentowy wzrost sprzedaży aut LPG w Polsce".
Silnik ECO-G 100 to 3-cylindrowa jednostka napędowa o pojemności skokowej 999 cm³ z pośrednim wtryskiem benzyny oraz turbodoładowaniem i 4-zaworowym rozrządem w każdym z cylindrów. Silnik osiąga moc maksymalną 74 kW (100 KM) przy 5000 obr./min. oraz maksymalny moment obrotowy o wartości 170 Nm przy 2750 obr./min.
Z pewnością bardzo duży udział w tym wzroście ma Renault i Dacia, które jako jedyne marki na rynku oferują samochody z silnikiem homologowanym na 2 paliwach (benzynie i LPG).
Jest to silnik ECO-G 100, który jest fabrycznie dostosowany do zasilania LPG. Dostawcą gazowego układu zasilania do jednostki napędowej ECO-G 100 jest włoska firma Landi Renzo.
Już niedługo, prawdopodobnie w drugim kwartale 2025 r. do sprzedaży trafi nowy model Dacii. Będzie to Bigster, czyli SUV większy od Dustera, który miał premierę 14 października 2024 r. na Salonie Samochodowym w Paryżu. Wraz z nim na rynku zadebiutuje kolejna jednostka napędowa Dacii zasilana LPG o handlowym oznaczeniu ECO-G 140. Będzie to także 3-cylindrowy silnik, jednak o większej pojemności skokowej 1,2 litra i mocy 140 KM.
Duży udział w polskim rynku mają także pojazdy hybrydowe, których udział w sprzedaży samochodów osobowych systematycznie rośnie.
Obie te technologie, czyli jednostki napędowe wyposażone w gazowe układy zasilania oraz hybrydowy układ napędowy zamierza połączyć Dacia, o czym w rozmowie z money.pl wspominała Agnieszka Łyżwińska, Dyrektor Zarządzający Dacii EAST. Oczywiście nie padły żadne konkrety ale z wypowiedzi Pani Dyrektor jednoznacznie wynika, że wprowadzenie hybrydowego układu napędowego z silnikiem zasilanym autogazem to tylko kwestia czasu. Jest to zgodne z filozofią rozwoju marki Dacia, która swoją przyszłość już od dawna wiąże z autogazem o czym pisaliśmy w artykule "Dacia idzie w LPG, czyli pod "prąd".
Gazowa hybryda to nic nowego na polskim rynku. Samochody hybrydowe są ulubionymi autami firm zajmujących się przewozem osób a LPG ich ulubionym paliwem, które pozwala po konwersji hybrydy na zasilanie gazowe na ograniczenie (niskich już na benzynie) kosztów użytkowania o połowę, do poziomu nieosiągalnego dla żadnego innego paliwa silnikowego a nawet energii elektrycznej.
Przedstawiciele polskiego oddziału Dacii z pewnością dostrzegają ten potencjał, co zresztą Pani Dyrektor Łyżwińska mówi wprost w rozmowie z money.pl, obiecując jednocześnie, że "kolejny krok też nadejdzie", mając na myśli połączenie napędu gazowego i elektrycznego w hybrydowym układzie napędowym dla Dacii, sugerując jednocześnie, że będzie się on wykorzystywał nowy silnik ECO-G 140.
Przelicz opłacalność instalacji LPG w swoim aucie w Kalkulatorze gazeo.pl
Opłaca się? Zamów wycenę na stronie Wycena instalacji LPG gazeo.pl
Masz już instalację? Szukasz materiałów eksploatacyjnych lub części? Zamów je w nagaz24.pl
Zobacz stronę producenta:
LandiRenzowczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl