Sytuacja w branży związanej z montażem samochodowych instalacji gazowych powoli się poprawia. Po spokojnym okresie związanym z ograniczeniem mobilności i zamknięciem polskiej gospodarki w warsztatach zaczyna się ruch. Koniec pracy zdalnej i zamkniętych szkół powoduje zainteresowanie klientów montażem instalacji LPG.
Niestety popandemiczne zapotrzebowanie rynkowe na wszelkiego typu dobra jest bardzo wysokie, co z kolei powoduje duży popyt na surowce i komponenty. Ich producenci nie nadążają z dostawami dla wielu gałęzi przemysłu. Rodzi to niedobory i jest powodem zwyżki cen, co bezpośrednio odbija się na cenie produktów, które trafiają finalnie do zwykłych konsumentów. Taka sytuacja ma miejsce także w sektorze producentów samochodowych instalacji gazowych i materiałów niezbędnych do ich montażu.
Trudności z pozyskaniem układów scalonych do produkcji urządzeń elektronicznych są odczuwalne w każdej branży na całym świecie. Pandemia spowodowała gwałtowny wzrost zapotrzebowania na wszelkiego rodzaju elektronikę (służącą do pracy zdalnej czy też rozrywki), a przerwane w jej wyniku łańcuchy dostaw związane z zamknięciem wielu gospodarek nie są możliwe do odbudowania w krótkim czasie, tym bardziej w sytuacji kiedy mamy do czynienia ze wzmożonym popytem.
Nałożyły się na to inne problemy np. wojna handlowa USA z Chinami, susza na Tajwanie, ataki zimy w Teksasie, duże zainteresowanie fotowoltaiką czy wzrost popularności kopania krypotowalut. Wszystko to spowodowało, że popyt na krzem będący podstawowym pierwiastkiem do budowy układów elektronicznych (chipów) gwałtownie się zwiększył i ma przewyższać podaż nawet do 2022 r.
Sytuacja związana z brakiem mikroprocesorów ma także bezpośredni wpływ na producentów samochodów. Pojazdy są produkowane bez modułów oszczędzania paliwa, a np. Peugeot zdecydował o zastąpieniu wyświetlacza tradycyjnymi zegarami w modelu 308.
To tylko najbardziej jaskrawe przykłady ilustrujące skalę zjawiska, które przekłada się także na branżę samochodowych instalacji gazowych. Komponenty gazowych układów zasilania są także silnie zelektronizowane i dotyczy to nie tylko sterowników. Coraz więcej urządzeń wspomagających działanie sterowników (emulatorów, czujników) wymaga stosowania skomplikowanych, często programowanych, układów elektronicznych.
Wydaje się także, że światowi producenci samochodowych instalacji gazowych będąc dostawcami dla producentów samochodów mogą traktować dostawy na rynek OEM priorytetowo. Nikt takich informacji nie potwierdza ale to także może przekładać się na zmniejszoną podaż instalacji gazowych na rynku wtórnym i wzrost ich cen.
Cena miedzi bije kolejne rekordy. Tona tego surowca kosztuje już powyżej 9 000 dolarów (najwyższa cena w ciągu dekady). Znacznie podrożały także metale szlachetne (złoto, platyna i srebro), które zawsze się tak zachowują w czasach kryzysu, a ponadto są obecnie stosowane w wielu komponentach elektronicznych.
Miedziane rurki wykorzystywane jako wysokociśnieniowe przewody paliwowe w samochodowych instalacjach gazowych zdrożały o około 100%. Z pewnością przełoży się to na ceny zestawów montażowych oferowanych dla warsztatów, a przecież miedź to także wiązki elektryczne instalacji. To także musi odbić się na cenach zestawów LPG.
Z informacji uzyskanych od producentów samochodowych zbiorników LPG wynika, że stosowane do ich produkcji niektóre gatunki stali zdrożały w stosunku do cen z końca 2020 r. nawet o 100%.
Od początku roku jesteśmy zmuszeni do podnoszenia cen produkowanych przez nas zbiorników LPG. Skala tych podwyżek to około 35-40%. Jest to wypadkowa wzrostu cen surowców i komponentów stosowanych w naszej działalności. Niestety mamy do czynienia z systematycznym wzrostem tych kosztów. Dotyczy to blachy, farb proszkowych, materiałów spawalniczych czy opakowań. Oprócz tego mamy do czynienia ze zwiększonym popytem na poszczególne materiały, co niestety obniża podaż i wpływa na cenę. Cały czas mamy jednak bardzo dobrą relację ceny benzyny do LPG, co pozwala z optymizmem patrzeć w przyszłość. Przygotowujemy produkcję nowych toroidalnych zbiorników cienkościennych oraz będziemy poszerzać gamę wytwarzanych zbiorników walcowych.
Rafał Borecki, wiceprezes zarządu firmy Bormech
Niekorzystny dla importerów samochodowych instalacji gazowych ale i krajowych producentów jest także kurs euro, który powoduje wzrost kosztów komponentów instalacji gazowych.
Niestety wszystko to powoduje, że wzrost cen samochodowych instalacji LPG jest nieunikniony. Szacunki na dzisiaj mówią o sumarycznym wzroście cen komponentów na poziomie około 200-300 zł (dla warsztatu). Dotyczy to jednego zestawu montażowego i trudno przewidzieć czy to koniec wzrostu cen.
Klienci końcowi muszą liczyć się z wyższymi cenami za montaż instalacji gazowej. Poza znaczącym wzrostem cen zestawów montażowych bardzo wzrastają koszty bieżącej działalności. Rosną koszty energii, wody, wywozu odpadów oraz koszty pracownicze.
Pomimo nieuchronnych podwyżek montażu samochodowych instalacji gazowych, LPG cały czas jest najtańszym z powszechnie dostępnych na rynku paliw silnikowych, które w wielu przypadkach generuje koszty użytkowania samochodu porównywalne lubi niewiele wyższe niż w przypadku auta elektrycznego. Warto to sprawdzić korzystając z Kalkulatora gazeo.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl