Sprzedaż samochodów w Unii Europejskiej (UE) jest nadal zdominowana przez pojazdy napędzane tradycyjnymi paliwami silnikowymi, które stanowią 75,5% rynku. Ich sprzedaż jest jednak znacznie mniejsza.
Pomiędzy październikiem i grudniem 2020 r. w UE zarejestrowano o 23% mniej samochodów z silnikami Diesla (730 837 pojazdów). Udział diesli w rynku samochodowym zmniejszył się z 30,5% w czwartym kwartale 2019 r. do 25,4% w tym samym okresie 2020 r.
Popyt na samochody benzynowe spadł jeszcze bardziej (o 33,7% z ponad 1,7 mln sztuk w 2019 r. do 1,2 mln w czwartym kwartale 2020 r.). Udział tych pojazdów w rynku zmniejszył się z 56,6%. w ostatnim kwartale 2019 r. do 40,6% w 2020 r.
W 2020 r. samochody benzynowe nadal stanowiły prawie połowę (47,5%) całkowitej sprzedaży osobówek w UE.
Rządy wielu państw wprowadzały różnego rodzaju zachęty mające na celu zwiększenie popytu, szczególnie na pojazdy z napędem alternatywnym.
W 2020 r. hybrydowe pojazdy elektryczne stanowiły 11,9% całkowitej sprzedaży samochodów osobowych w całej UE, w porównaniu z 5,7% w 2019 r. Popyt na pojazdy zasilane energią elektryczną odnotował podobny wzrost, stanowiąc 10,5% wszystkich rejestracji nowych samochodów w Unii Europejskiej, w porównaniu z 3,0-procentowym udziałem w rynku w 2019 r.
W czwartym kwartale 2020 r. liczba rejestracji pojazdów elektrycznych (ECV) w UE wzrosła ze 130 992 w 2019 r. do prawie pół miliona (wzrost o 262,8%). Po raz pierwszy liczba ta przewyższyła wolumen sprzedaży pojazdów hybrydowych.
Nastąpił silny wzrost popytu na pojazdy elektryczne (BEV) i hybrydy typu plug-in (PHEV). Wzrost rejestracji wynosił odpowiednio 216,9% i 331,0%, co wynika z dopłat do takich pojazdów. W Niemczech rejestracje pojazdów BEV wzrosły o ponad 500% w ostatnim kwartale 2020 r. Hybrydowe pojazdy elektryczne (HEV) odnotowały równie imponujący wzrost w czwartym kwartale (o 104,7% z 212 612 sztuk w 2019 r. do 435 260 w 2020 r. Stanowi to 15,1% rynku samochodowego w UE.
Rejestracje samochodów napędzanych paliwami alternatywnymi - etanolem (E85), gazem płynnym (LPG) i gazem ziemnym (CNG) wzrosły w czwartym kwartale o 19,6% do 69 877 sztuk w całej UE. Wynikało to głównie ze znacznego wzrostu sprzedaży samochodów zasilanych LPG (wzrost o 69,5% w porównaniu z czwartym kwartałem 2019 r.).
Dane ACEA (Association des Constructeurs Europeens d'Automobiles) wskazują, że w Polsce w czwartym kwartale 2020 r. nastąpił wzrost liczby nowo zarejestrowanych pojazdów z 344 w 2019 do 4 703 sztuk, czyli o 1 267,2%. Były to pojazdy napędzane alternatywnie. Biorąc pod uwagę specyfikę naszego rynku były to głównie samochody zasilane LPG.
Cały 2020 r. zakończył się w Polsce wzrostem liczby rejestracji samochodów napędzanych LPG o 12,6% z 8 143 w 2019 r. do 9 169 w 2020 r.
Wszystkie pojazdy z napędem alternatywnym (APV) łącznie stanowiły 34,0% rynku samochodowego UE w czwartym kwartale, przy czym łącznie zarejestrowano prawie milion takich pojazdów (wzrost o 143,9% w porównaniu z 2019 r.). Za wyjątkiem Cypru, rejestracje pojazdów z napędem alternatywnym (APV) wzrosły w całej UE od października do grudnia 2020 r. Największe wzrosty miały miejsce w Niemczech (+236,6%), Francji (+156,7%) i we Włoszech (+108,9% ), czego zasługą był wyjątkowy wzrost sprzedaży samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in pod koniec 2020 r.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl