Portal gazeo.pl komentował na bieżąco zmiany w kolejnych projektach Ustawy o elektromobilności, tym bardziej, że na pewnym etapie prac legislacyjnych pojazdy zasilane LPG zostały objęte pewnego rodzaju preferencjami.
Otrzymały one bowiem możliwość wjazdu do stref czystego transportu na równi z pojazdami elektrycznymi, wodorowymi i napędzanymi gazem ziemnym. Pisaliśmy o tym w artykule "Co dalej z LPG. Nadchodzi ważna zmiana". Niestety w kolejnej odsłonie projektu zapis ten został usunięty i samochody z instalacjami LPG zostały pozbawione możliwości wjazdu do stref czystego transportu. Więcej na ten temat można przeczytać w artykułach "LPG-pojawia-sie-w-projekcie-i-znika" i "Pojazdy LPG nie wjadą do stref czystego transportu." Spotkało się to z naszą dezaprobatą o czym poinformowaliśmy Ministerstwo Środowiska wszelkimi dostępnymi kanałami.
Pisaliśmy także o tym "Kto jest przeciw LPG w ustawie o elekromobilności".
Obecnie na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano kolejny, zmieniony projekt Ustawy o elektromobilności. Ministerstwo zrezygnowało w nim z przepisów odnośnie stref czystego transportu. Nie będą one powstawać obligatoryjnie ani nawet, jak proponowano ostatnio, w oparciu o wyniki pomiarów emisji na danym obszarze.
Z pewnością przepisy dotyczące stref czystego transportu wzbudzały sporo kontrowersji. Zmiany podejścia do tych przepisów w kolejnych odsłonach Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych powodowały rozbudzanie niechęci w kolejnych grupach użytkowników, którzy tak jak w przypadku kierowców aut z LPG, zostali z projektu usunięci. Teraz zrezygnowano z jakichkolwiek regulacji związanych z powstawaniem stref czystego transportu, co rozwiązało wszelkie spory, wzajemne pretensje i zarzuty o większą lub większą emisyjność konkretnej grupy pojazdów czy nośników energii.
Czy usunięcie zapisów o strefach czystego transportu z projektu ustawy można uznać za sukces branży LPG? W końcu nie jest preferowane żadne paliwo (LPG też nie) ani żaden nośnik energii, bo strefy po prostu nie będą obowiązkowe. Będą powstawać na zasadach dobrowolności w taki sposób jak przewiduje to pierwotna wersja Ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych z 2018 r.
Niestety nie, nie o taki kształt ustawy, przynajmniej nam, chodziło. Całym sercem kibicowaliśmy autogazowi i preferencjom dla niego w strefach czystego transportu. Brak takich preferencji pozostawia status quo na rynku nośników energii.
LPG pozostaje nadal najtańszym z powszechnie dostępnych paliw silnikowych, co czyni go atrakcyjną propozycją dla wszystkich kierowców jeżdżących samochodami benzynowymi, a także z silnikami Diesla (w nich także można uzyskać szereg zalet, o których pisaliśmy w artykule "Fugazi - gazodiesel wraca do łask").
Sektor LPG rozwijał się bez żadnych preferencji przez 30 lat i nadal świetnie sobie radzi. Była nadzieja na drobne profity dla kierowców, którzy własne pieniądze zainwestowali w to by ich samochody były bardziej ekologiczne. "Czysty transport ma być dobry dla przyrody i dobry dla naszych portfeli" to słowa premiera Morawieckiego wygłoszone w expose. W te słowa doskonale wpisuje się LPG stosowane jako paliwo silnikowe.
Niestety LPG w Polsce nie jest objęte żadnym wspomaganiem, choć praktycznie to samo paliwo stosowane jako opałowe może liczyć na dofinansowanie w ramach programu "Czyste powietrze". Gdzie logika? Podobno autogaz jest w Polsce wyjątkowo preferowanym paliwem, co często podkreślają przedstawiciele sfer rządowych. Te preferencje dotyczą podobno także stawki akcyzy.
Niestety rzeczywistość jest inna. W stosunku do stawki akcyzy na benzynę akcyza na LPG jest w Polsce bardzo wysoka. Stosunek stawki akcyzy na LPG do stawki akcyzy na benzynę jest o 7,3% wyższy niż we Włoszech.Wartość tego wskaźnika jest w Polsce także wyższa niż w Niderlandach i w Niemczech. W Polsce stawka akcyzy na autogaz wynosi 650 zł za tonę przy minimalnej stawce określonej przez UE na 125 euro/t, czyli 570 zł za tonę LPG. Takie to preferencje.
Nie ma co narzekać, różnica w cenie pomiędzy benzyną i LPG to obecnie 3,27 zł na każdym litrze.
Planujesz montaż instalacji LPG w aucie? Przelicz opłacalność w Kalkulatorze gazeo.pl.
Przeliczyłeś? Opłaca się? Zamów Wycenę instalacji LPG do swojego auta.
Masz instalację? Kup materiały eksploatacyjne i części zamienne w sklepie nagaz24.pl.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl