Zapoznanie się z dostępnymi na stronie internetowej Rządowego Centrum Legislacji uzgodnieniami międzyresortowymi i stanowiskami zgłoszonymi w ramach konsultacji publicznych jednoznacznie wskazują na instytucje, organizacje czy miasta, które opowiedziały się przeciw dopuszczeniu do wjazdu do stref czystego transportu (SCT), które mają być tworzone na mocy ustawy o elektromobilności, samochodów wyposażonych w instalacje LPG.
Poniżej prezentujemy fragmenty z uzgodnień i uwag podmiotów, które nie popierają tego zapisu w projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 10 listopada 2020 r.
"Proponuje się, aby z katalogu pojazdów dopuszczonych do ruchu w strefie czystego transportu wykreślić pojazdy napędzane gazem płynnym LPG.
Wpływ spalania gazu płynnego LPG na środowisko jest porównywalnie negatywny do wpływu spalania płynnych paliw pochodzenia kopalnego (benzyny, oleje napędowe)".
"Prawo nieograniczonego wjazdu dla pojazdów napędzanych LPG, CNG, LNG, przy pominięciu pojazdów niskoemisyjnych typu hybrydowego (PHEv, HEV) jest nieporozumieniem, które wymaga refleksji. Progresywność rozumiana jako przyzwolenie na wjazd pojazdów spełniających normy EURO 4, EURO 5 i EURO 6 w takich przedziałach czasowych, jakie zaproponowano, jest de facto regresywnością. Jeżeli chodzi o uzasadnione okoliczności pozwalające na wjazd do SCT, rekomendujemy wypracowanie takiego systemu, w którym czynniki te nie będą stanowiły furtki dla omijania zakazu wjazdu do strefy pojazdów spalinowych.
Gaz jest przejściowym paliwem w drodze do transportu bezemisyjnego. Gaz LPG, w odróżnieniu od gazu ziemnego, wprowadza więcej zanieczyszczeń i nie ma perspektyw na dalszy rozwój. Dopuszczenie starych technologii opóźnia wprowadzenie elektromobilności. Działania UEi Komisji Europejskiej nie uwzględniają preferencji dla gazu LPG. Dopuszczenie stosowania LPG jako pełnoprawnego użytkownika niskiej emisji spowoduje zahamowanie rozwoju napędów "czystszych".
W obecnie proponowanej wersji przepisu z jednej strony dopuszczono wjazd pojazdów napędzanych LPG, których zaliczenie do "czystych" napędów jest wysoce kontrowersyjne. Z drugiej strony, całkowicie pominięto samochody hybrydowe typu plug-in, które w warunkach miejskich mają ponad 50 km zasięgu na napędzie elektrycznym".
"Związek Dealerów Samochodów zwraca się o usunięcie z projektu ustawy dopuszczenia do stref czystego transportu samochodów napędzanych LPG. Proponowany w projekcie zapis powoduje, że pomimo wyłączenia ustawowego, do wjazdu do stref czystego transportu będą uprawnione pojazdy z normą spalania Euro3 i niższą i to także w sytuacji kiedy ich silniki będą napędzane benzyną lub olejem napędowym. Stanowi to zaprzeczenie sensu tworzenia stref czystego transportu.
Według powszechnie dostępnych wyników badań stare typy silników (przypomnijmy, że norma Euro3 obowiązywała do 2004 roku), jeżeli są zasilane LPG, przedstawiają takie same lub wręcz gorsze właściwości jeśli chodzi o emisje niż kiedy są zasilane benzyną lub olejem napędowym. Należy w tym miejscu zauważyć, że LPG jest tańszym paliwem niż benzyna czy olej napędowy, co powoduje, że starsze i tańsze auta są w ogromnej większości wyposażone w instalacje LPG. Wprowadzenie więc przepisu w proponowanym brzmieniu powodować będzie, że wyłączenie aut z normą Euro3 i starszą będzie fikcją.
Ponadto należy wskazać, że instalacje LPG montowane obecnie w pojazdach w ogromnej większości pozwalają na natychmiastowe przełączenie dostarczanego do silnika paliwa z benzyny lub oleju napędowego na LPG. W związku z tym organy kontrolujące ruch pojazdów w strefach absolutnie nie będą w stanie ustalić, czy pojazd który porusza się w strefie ma prawo to robić czy nie. W naszej ocenie racjonalny ustawodawca nie może tworzyć przepisów, dla których efektywna kontrola ich przestrzegania będzie niemożliwa".
"Proponowane w art. 39 ust. 1 lit d umożliwienie wjazdu do strefy tej kategorii pojazdów jest nieuzasadnione. Gaz płynny LPG jest stosowany nie jako jedyne, ale dodatkowe paliwo i najczęściej w samochodach starszych generacji.Przytoczone krakowskie badanie emisji spalin pokazało, że pojazdy napędzane gazem płynnym LPG wytwarzają co prawna mniej cząstek stałych(PM), ale emisja pozostałych, szkodliwych substancji (w tym NOx) jest na poziomie podobnym do silników na benzynę czy olej napędowy".
Wśród krytycznych opinii na ten temat znalazły się także uwagi nadesłane przez osoby prywatne. Oto jedna z nich.
"Każde auto LPG jest również autem benzynowym. Im nowocześniejszy silnik benzynowy tym auto zużywa więcej benzyny przez cały czas pracy silnika. W silnikach z wtryskiem bezpośrednim jest to ok. 1,5-2 litrów benzyny na 100km. To duże zanieczyszczenie jak na strefę czystego transportu.
Z kolei w starszych samochodach auto musi pracować na benzynie aż do momentu nagrzania się silnika. Może więc dojść do takich sytuacji że auto z napędem LPG będzie w strefie czystego transportu pracowało wyłącznie na benzynie (co jest nie do sprawdzenia przez policję lub straż miejską).
Do listy pojazdów uprawnionych do wjazdu należy dodać pojazdy hybrydowe:
a) elektryczne,
b) hybrydowe,
c) napędzane wodorem,
d) napędzane gazem ziemnym,
e) napędzane gazem płynnym LPG,
f) autobusy zeroemisyjne.Pojazdy hybrydowe (ładowalne) zwykle nie korzystają z napędu spalinowego w czasie jazdy miejskiej – mają na tyle duży zasięg elektryczny, że przy prędkościach miejskich wystarcza on na cały dzień po nocnym ładowaniu. Jest co prawda możliwa rzadka sytuacja, że tego zasięgu zabraknie i wystąpi konieczność użycia silnika benzynowego, ale pojazdy z LPG też zużywają benzynę przez jakiś czas po uruchomieniu. Dodatkowo pojazd z LPG emituje przez cały czas jazdy, wprawdzie dużo mniej niż benzynowy, ale hybrydowe (ładowalne) w czasie pracy elektrycznej nie emitują wcale. Średnio więc (uwzględniając wyjątkowe sytuacje z koniecznością użycia silnika spalinowego) pojazdy hybrydowe emitują znacznie mniej niż pojazdy z LPG. W celu uniknięcia nadużyć przez producentów warto by wprowadzić minimalny zasięg elektryczny pojazdów hybrydowych uprawniający do wjazdu do stref – np. 40 km".
Krakowski Alarm Smogowy postuluje by wjazd pojazdów LPG do SCT był uzależniony od normy emisji spalin samochodu na paliwie bazowym czyli benzynie.
My także zwróciliśmy na to uwagę w piśmie do Ministra Klimatu i Środowiska, Michała Kurtyki (szerzej na ten temat w artykule "LPG pojawia się w projekcie i znika").
"Umożliwienie wjazdu do SCT pojazdów spalinowych powinno być uzależnione nie tylko od wypełniania norm emisji Euro, ale również od paliwa, jakim napędzane są silniki pojazdów. Dane homologacyjne, jak i dane dotyczące realnej emisji pojazdów w ruchu ulicznym jednoznacznie wskazują, że pojazdy z silnikami Diesla emitują wielokroć więcej szkodliwych substancji niż pojazdy zasilane benzyną. Dlatego w pierwszej fazie funkcjonowania przepisów o strefach czystego transportu proponujemy, aby próg postawiony pojazdom spalinowym był wyznaczony na poziomie normy Euro 3 w przypadku pojazdów benzynowych, zaś w przypadku silników wysokoprężnych na poziomie Euro 4. Po roku 2025 należy wymagania te podnieść odpowiednio do poziomu normy Euro 4 i normy Euro 6.
Jednocześnie zaś należy pamiętać, że obecna propozycja zmian w ustawie (jeśli nie uwzględniać wyjątków) dotyka około 25% aut poruszających się po polskich miastach (badania krakowskie z maja 2019 r.)1. Tymczasem wykluczenie grupy pojazdów w oparciu o nasze propozycje oznacza zmniejszenie emisji spalin o około 23%. przy objęciu wymogami zaledwie 8% pojazdów. Jest to skuteczny kompromis między dbałością o jakość powietrza i szacunkiem wobec obywateli Polski.
Pojazdy napędzane gazem LPG należy traktować tak samo, jako pojazdy napędzane silnikami benzynowymi - a więc uzależnić ich prawo wjazdu od normy Euro, jaką wypełnia ich silnik benzynowy".
Były także uwagi, które wyrażały uznanie dla chęci wprowadzenia preferencji dla LPG w ustawie o elektromobilności. Wyraził je POPiHN.
"Chcielibyśmy też zwrócić uwagę na pozytywne zmiany w odniesieniu do gazu. Po pierwsze, definicja pojazdu gazowego, czyli min. 90% gazu w mieszance spalanej, wymóg braku „diesel mode". Po drugie, możliwość wjazdu pojazdów LPG do stref niskoemisyjnych".
Nie będziemy szczegółowo komentować tych uwag i uzgodnień. Pozostawimy to Wam, Drodzy Czytelnicy. Przypominamy jednak, że cały czas trwa proces legislacyjny projektu ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 20 listopada 2020 r. Treść nowego projektu nie została jeszcze podana do publicznej wiadomości, zatem każdy scenariusz jest jeszcze możliwy.
My trzymamy kciuki za LPG.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl