W projekcie ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 20 listopada 2020 r. dopuszczono wjazd samochodów napędzanych autogazem do stref czystego transportu, które wg innych zapisów tego dokumentu miały być obligatoryjnie tworzone w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Zapis ten był bardzo ogólny i umożliwiał wjazd do stref czystego transportu wszystkich samochodów LPG niezależnie od wieku czy spełnianej normy emisji spalin, co budziło słuszne wątpliwości nawet wśród firm branży LPG.
12 stycznia 2021 r. miało miejsce spotkanie zorganizowane przez Ministerstwo Klimatu i Środowiska w ramach konsultacji projektu zmian w ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych. Do udziału w tym spotkaniu zaproszono wiele organizacji, głównie reprezentujących branżę elektromobilności. Byli także obecni reprezentanci branży paliw metanowych. Z naszych informacji wynika, że przedstawiciele branży LPG oraz reprezentujących ją organizacji nie brali udziału w tym spotkaniu, ponieważ nie zostali na nie zaproszeni.
Według naszych informacji z projektu zostanie usunięty zapis mówiący o możliwości wjazdu pojazdów zasilanych autogazem do stref czystego transportu, co prawdopodobnie znajdzie swoje potwierdzenie w nowym projekcie.
Naszym zdaniem jest to decyzja pochopna i krzywdząca dla sektora LPG, który w ciągu 30 lat rozwoju nie otrzymał żadnego wsparcia i rozwijał się dynamicznie tylko i wyłącznie na zasadach wolnorynkowych, stając się pod wieloma względami jednym z przodujących na świecie rynków autogazu, także w zakresie szeroko rozumianej ekologii, bo używanie LPG jako paliwa silnikowego z pewnością szkodzi środowisku w wielokrotnie mniejszym stopniu niż tradycyjne paliwa silnikowe.
Cała branża związana z samochodowymi instalacjami gazowymi przyjęła z uznaniem proponowane zapisy. Także użytkownicy aut LPG ucieszyli się, że po raz pierwszy rządzący zdecydowali się na preferencje ekologicznego paliwa jakim jest LPG. Pierwsze tego typu oczekiwania pojawiły się wśród uważnych obserwatorów życia już po expose premiera, w którym dostrzegł on ponad 3 mln kierowców jeżdżących samochodami napędzanymi autogazem.
Wydawało się, że zapisy projektu ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, w której samochodom LPG przyznano możliwość wjazdu do stref czystego transportu, a autogaz jest wymieniany jako jeden z alternatywnych nośników energii, wynikały wprost z treści expose premiera. Jednak już na początku procesu legislacji preferencje dla autogazu zostały z tego dokumentu usunięte. Najważniejsze w projekcie okazały się auta elektryczne i wodorowe, które nie mają nic wspólnego ze słowami premiera mówiącymi o tym, że "Czysty transport ma być dobry dla przyrody i dobry dla naszych portfeli" wygłoszonymi we wspomnianym już expose.
Naszym zdaniem decyzja o całkowitym wyłączeniu pojazdów LPG z możliwości wjazdu do stref czystego transportu jest dyskryminacją tego paliwa, które jest powszechnie uznane za niskoemisyjne.
W związku z przedstawionymi powyżej informacjami o usunięciu możliwości wjazdu pojazdów LPG do stref czystego transportu skierowaliśmy do Ministerstwa Klimatu i Środowiska pismo, w którym przedstawiliśmy argumenty przemawiające za utrzymaniem zapisów pozwalających na wjazd samochodów zasilanych LPG do stref czystego transportu. Nowa wersja projektu ma zostać opublikowana do końca stycznia 2021 r. Liczymy, że nasze stanowisko w tej sprawie nie pozostanie bez odpowiedzi.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl