Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych, na której opiera się obowiązująca od 22 lutego 2018 r. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych wskazuje LPG jako paliwo alternatywne, wykazujące potencjał w zakresie długoterminowego zastępowania ropy naftowej z uwagi na mniejszy ślad węglowy i niższą emisję zanieczyszczeń w porównaniu do paliw konwencjonalnych.
W Dyrektywie tej wymienia się możliwości zastosowania LPG w transporcie drogowym oraz żegludze śródlądowej i morskiej (także w systemach dual fuel). Jednak w świetle jej zapisów infrastruktura LPG jest wystarczająca, lecz rozłożona nierównomiernie w poszczególnych krajach UE. Dyrektywa wymienia także bio-LPG jako realne, przyszłościowe paliwo. To tyle w legislacji europejskiej.
Polskie przepisy dotychczas także traktują LPG jako paliwo alternatywne, które przynajmniej częściowo są wykorzystywane jako substytut dla pochodzących z surowej ropy naftowej źródeł energii w transporcie i które mogą potencjalnie przyczynić się do dekarbonizacji i poprawy ekologiczności transportu. Jednak zapisy w nich zawarte mówiły o bardzo dobrym rozwinięciu sektora LPG, który nie wymaga żadnego wsparcia.
Jak się jednak okazuje w Rządowym Centrum Legislacji został złożony projekt ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw z dnia 10 listopada 2020 r.. Wśród wielu zmian jakie proponuje się w tym projekcie, wymienia się także przywileje jakimi będą mogli się cieszyć właściciele pojazdów zasilanych LPG.
Pojazdy napędzane gazem płynnym LPG będą mogły wjeżdżać do stref czystego transportu.
Do tej pory strefy takie mogły (ale nie musiały) być tworzone w gminach powyżej 100 tys. mieszkańców.
Obecnie w zapisach projektu o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych pojawia się istotna zmiana w zakresie tworzenia takich stref. Gminy powyżej 100 tys. mieszkańców będą miały obowiązek tworzenia stref czystego transportu.
Według danych GUS (Głównego Urzędu Statystycznego) z 2019 roku w Polsce jest 38 miast powyżej 100 tys. mieszkańców.
Oznacza to, że po wprowadzeniu zmian zawartych w w.w. projekcie w Polsce powstanie 38 stref czystego transportu, do których bezpłatny dostęp uzyska ponad 3 mln użytkowników samochodów napędzanych LPG. Jedynym wymogiem będzie oznakowanie pojazdu w sposób umożliwiający wjazd do takiej strefy. Oznacza to konieczność posiadania nalepki, wydawanej przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Będzie musiała ona być umieszczona na przedniej szybie pojazdu w dolnym rogu po lewej stronie. Wydanie takiej nalepki będzie związane z opłatą w maksymalnej wysokości 5 zł.
Wzór takiej nalepki umożliwiającej łatwą i szybką identyfikację pojazdów uprawnionych do wjazdu do strefy czystego transportu zostanie określony w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw transportu.
Po blisko 30 latach działania może doczekamy się realnego wsparcia jako branża autogazu. Pierwsze sygnały doceniające sektor LPG i właścicieli aut zasilanych autogazem pojawiły w kontekście ekologii w transporcie w expose Premiera Mrawieckiego 19 listopada 2019 r. Minął rok i mamy konkrety, na razie w formie projektu ale nic nie wskazuje na to by te uregulowania miały nie wejść w życie. Czekamy jeszcze na obligatoryjne przepisy dla inwestorów, które nie będą dyskryminować ekologicznych aut zasilanych LPG na parkingach podziemnych.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl