Pierwszy dzień konferencji - rynek, normalizacja i jakość
Konferencja była poświęcona LPG i jego zastosowaniu do zasilania silników trakcyjnych. Prezentacje pierwszego dnia podzielono na 3 sesje. Pierwsza, poranna była poświęcona zagadnieniom ogólnym związanym z problematyką autogazu, pozycji jaką LPG zajmuje w poszczególnych regionach świata oraz zagadnieniom normalizacji tego paliwa i jego znaczeniu w realizacji celu ograniczenia emisji gazów cieplarnianych w kontekście uregulowań unijnych.
W pierwszej prezentacji Ula Szałkowska z International Fuel Quality Center, wchodzącego w skład Hartenergy (firmy zajmującej się analizami światowego przemysłu energetycznego) przedstawiła LPG i jego pozycję na świecie. Prezentacja miała na celu przedstawienie zapotrzebowania i konsumpcji LPG w ujęciu globalnym z podziałem na poszczególne regiony. W prezentacji przedstawiono również politykę poszczególnych państw w zakresie wspierania LPG jako paliwa silnikowego.
Głównymi konsumentami LPG na świecie pozostają kraje Ameryki Północnej, Europy oraz Azji, a około połowa gazu płynnego konsumowanego na świecie jest używana do napędu pojazdów. W zakresie wspierania LPG jako paliwa silnikowego występują różnego rodzaju modele. W globalnym ujęciu następuje odwrót od wspierania LPG do celów transportowych. Czasami wręcz, np. w Ameryce Południowej obserwuje się działania wspierające wycofywanie samochodów zasilanych LPG i ich konwersję na CNG. Na innych rynkach występują jednak działania wspomagające sektor autogazu, co potwierdzały przedstawione przykłady. Wspieranie autogazu obserwuje się, m.in. w Stanach Zjednoczonych, Korei i Australii, gdzie władze stosują, m.in. dopłaty do montażu instalacji gazowych w samochodach.
Kolejna prezentacja, którą wygłosił Wojciech Winkler pracujący w Komisji Europejskiej miała zupełnie inny wydźwięk, ponieważ dotyczyła rynku europejskiego, na którym LPG jest bardzo popularnym paliwem i w związku z tym polityka z nim związana jest bardziej mu przychylna. Przedmiotem prezentacji były informacje na temat dyrektywy o jakości paliw (FQD) oraz korzyści jakie w jej świetle oferuje LPG w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych.
Pierwsza prezentacja gospodarza konferencji, Instytutu Nafty i Gazu (INiG) dotyczyła normalizacji autogazu i skroplonych gazów węglowodorowych C3 - C4 w Polsce i krajach UE. Referat, który miał na celu zaprezentowanie stanu norm i prawa obowiązującego w zakresie jakości i wymagań dla LPG wygłosiła Zofia Błaszkiewicz, która jest kierownikiem Zakładu Normalizacji w Instytucie Nafty i Gazu.
Kolejną prezentacją INiG było wystąpienie Delfiny Rogowskiej, które przybliżało metodologię szacowania emisji gazów cieplarnianych (GHG - Green House Gases) w całym cyklu życia LPG, co bezpośrednio wiązało się z jedną z wcześniejszych prezentacji dotyczącej dyrektywy FQD. W świetle przedstawionych wyników badań prowadzonych w różnych ośrodkach okazuje, że LPG w okresie całego życia, od momentu wydobycia do spalenia w silniku charakteryzuje się znacznie mniejszą emisją w stosunku do klasycznych paliw silnikowych, plasując się pod tym względem zaraz za gazem ziemnym. Ponadto gaz płynny pozyskiwany przy wydobyciu gazu ziemnego charakteryzuje się znacznie niższą emisją (o blisko połowę) w całym cyklu życia w stosunku do gazu pozyskiwanego w trakcie przeróbki ropy naftowej, a przypomnijmy, że większość tego paliwa (60%) jest uzyskiwana właśnie przy wydobyciu metanu.
Sesja II była poświęcona jakości paliwa gazowego. W ramach tej sesji zaprezentowali się przedstawiciele: Orlen Gaz - Sławomir Karpisz, BP Gaz Polska - Zbigniew Kalemba, Politechniki w Mediolanie - Patrizio Coldani oraz JSH Hamilton Poland Ltd - Rafał Kartanowicz.
Pierwsze wystąpienie, przedstawiciela jednego z większych dostawców LPG na polskim rynku, firmy Orlen Gaz, która była także głównym sponsorem Fuels' Zoom miało na celu przedstawienie czynników mających wpływ na zapewnienie jakości autogazu w całym łańcuchu jego dostaw.
Paliwo gazowe, zanim trafi na zbiorników w naszych samochodach, jest poddawane wielu operacjom przeładunkowym, związanym ze zmianą środków transportu, co może być potencjalnym źródłem jego zanieczyszczenia. Z tego powodu bardzo ważnym czynnikiem mającym wpływ na jakość autogazu jest stan infrastruktury, zbiorników magazynowych, transportowych i na stacjach LPG. W dużych firmach obowiązują procedury związane z odwadnianiem i czyszczeniem zbiorników. Niestety mniejsze firmy zajmujące się, np. przewozem i sprzedażą LPG na stacjach autogazu nie zawsze wykonują takie czynności, co ma bezpośredni wpływ na jakość paliwa gazowego trafiającego do zbiorników naszych samochodów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl