Przyszłość samochodowych sytemów zasilania gazowego wyznaczają trendy w technice silnikowej. Powszechnie stosowane jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny powodują, że systemy zasilania ich paliwami gazowymi wchodzą do ofert coraz większej liczby producentów. Nie są to tylko, tak jak jeszcze parę lat temu, przymiarki, lecz będące częścią oferty handlowej instalacje dedykowane do konkretnych silników. Jak jednak pokazują przykłady, są wśród nich także systemy mniej lub bardziej uniwersalne.
Różni producenci podchodzą do tematu instalacji LPG do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny w różny sposób. Stosowane są systemy wtrysku LPG w fazie ciekłej przez oryginalne wtryskiwacze benzynowe (V bądź, jak niektórzy mówią, VI generacji), jak i systemy podające LPG z fazie gazowej (IV generacji). Oba rodzaje systemów były na targach reprezentowane.
Systemem do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny był Agis Direct Liquid firmy App Studio, który dawkuje ciekły gaz wprost do komór spalania przez wtryskiwacze benzynowe. Jak twierdzi producent, system jest uniwersalny i już niedługo (w okresie kilku miesięcy po targach) trafi do oferty firmy na polskim rynku.
Kolejny polski producent, firma Auto-Gaz Centrum, zaprezentowała system Zenit Pro Direct, dawkujący LPG w fazie gazowej. Sterownik realizuje dotrysk benzyny zapewniający chłodzenie końcówek wtryskiwaczy benzynowych i ich oczyszczanie z produktów spalania. Instalacja została wyróżniona przez organizatora targów nagrodą INPRO 2014.
Do idei zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny wróciła także firma KME, prezentując na GasShow 2014 sterownik Fox przeznaczony do takich jednostek napędowych.
Kolejnym systemem zasilania wykorzystującym ideę wtrysku LPG w fazie ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe była instalacja TECH LGI (Liquid Gas Injection) firmy LPGTECH. Prace nad systemem pośredniego wtrysku w fazie ciekłej zostały rozpoczęte w firmie 2 lata temu. Obecnie prezentowana instalacja podaje ciekłe LPG wprost do komór spalania. W odróżnieniu od innych tego typu systemów, LGI nie ma dodatkowej pompy benzyny. LPGTECH chce wprowadzić system TECH LGI do oferty jeszcze w 2014 r.
Bardzo ciekawe systemy do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny były prezentowane przez holenderskiego Prinsa. Producent ten oferuje oba rodzaje systemów zasilania (pośredni wtrysk fazy gazowej i bezpośredni wtrysk fazy ciekłej przez wtryskiwacze benzynowe), twierdząc, że zarówno jedno, jak i drugie rozwiązanie znajduje zastosowanie w zależności od podlegającego konwersji silnika.
Prins VSI 2.0 DI (pośredni wtrysk fazy gazowej) zasila silnik LPG z dotryskiem minimalnej ilości benzyny. Jak podaje producent, w zależności od warunków eksploatacji ilość benzyny w całkowitym zużyciu paliwa waha się w granicach 3-5%. System jest objęty 3-letnią gwarancją.
Prins Direct LiquiMax 2.0 dawkuje gaz w fazie ciekłej wprost do komór spalania. Instalacja jest objęta 5-letnią gwarancją.
Oba holenderskie systemy do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny zdobyły nagrody INPRO 2014.
Firma Landi Renzo Polska przygotowuje się do wprowadzenia do sprzedaży systemu Lovato Easy Fast Direct – instalacji dawkującej LPG w fazie gazowej. Przed rozpoczęciem sprzedaży odbędzie się cykl szkoleń, które będą miały na celu zaznajomienie montażystów z budową i działaniem silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny i montażem systemu.
Swój system STAG 400 DPI, oferowany już od jakiegoś czasu, pokazała także firma AC S.A.
Systemy pośredniego wtrysku ciekłego LPG
Prezentowany przez Vialle system LiquidSi jest pierwszym systemem zasilania LPG w fazie ciekłej tej firmy oferowanym w cenie porównywalnej z instalacjami IV generacji z górnej półki. Przekłada się to na duże zainteresowanie tą instalacją, które cały czas rośnie. Podobny system pokazała Tamona, która jest producentem sterowników do instalacji LiquidSi dla firmy Vialle.
Na stoisku firmy GasItaly można było zapoznać się z systemem LSI (Liquid Sequential Injection).
Sterowniki
Wiele firm zaprezentowało nowe sterowniki systemów zasilania gazowego. Z reguły były to urządzenia w wersji ekonomicznej, uproszczone i oferujące podstawowe funkcje wykorzystywane do adaptacji najpopularniejszych na rynku silników, bardzo łatwe w montażu i kalibracji, co jest ukłonem w kierunku warsztatów montujących instalacje gazowe.
Wśród takich urządzeń można wymienić 32-pinowy sterownik STAG 200 GoFast, którego montaż (m.in. poprzez brak konieczności podłączania plusa po stacyjce i sygnału obrotów) oraz uruchomienie i kalibracja (wszystkie parametry do ustawienia znajdują się na jednym ekranie) są uproszczone do minimum. STAG 200 GoFast jest przedstawicielem gamy ekonomicznej sterowników STAG.
Kolejnym nowym sterownikiem AC był STAG-4 Qbox Plus rozbudowany o dodatkowe funkcje (m.in. udoskonalony Inteligentny System Autokalibracji – ISA i czytnik OBD). QBox Plus to przedstawiciel gamy nieco bardziej rozbudowanych sterowników zasilania gazowego.
Bardzo prosty sterownik zaprezentowała litewska Tamona. TGstream-PS to sterownik zintegrowany z czujnikiem ciśnienia i temperatury gazu, dodatkowo korzystający tylko z czujnika temperatury reduktora.
Oscar 32 OBD firmy Europegas to według producenta najmniejszy sterownik z OBD na rynku. Jest on przeznaczony do najpopularniejszych na rynku silników 4- cylindrowych i przyjazny dla montażystów (ograniczona liczba niezbędnych do podłączenia sygnałów oraz uproszczona konfiguracja i autokalibracja). Wyposażony w złącze 32-pinowe sterownik został wyróżniony nagrodą INPRO 2014. Sterownik ten będzie sprzedawany w Polsce w sieci Inter Cars pod marką 4Gas II.
Nowe sterowniki wprowadza też do swojej oferty Alex. Urządzenia są produktami AEB z odpowiednio dostosowywanym oprogramowaniem i wchodzą w skład rodziny Alex by AEB. Firma zdecydowała się na współpracę z Włochami mając na względzie przede wszystkim systemy do zasilania silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.
Elpigaz uzupełnił swoją serię PopularLine sterownikiem Stella Vela do silników 4-cylindrowych. Firma zaprezentowała także nowy sterownik Stella 4DPI 6/8. Ma on możliwość rejestrowania przebiegów prądowych wtryskiwaczy benzynowych (jak oscyloskop) w celu ustawienia odpowiedniej ich emulacji. Produkt ten został nagrodzony INPRO 2014.
Nowym na polskim rynku producentem sterowników stał się białostocki Techland, który dotychczas był tylko hurtownią instalacji LPG. Wersje sterowników Quick Start i Quick Can są oferowane do jednostek napędowych 4-, 6- i 8-cylindrowych.
Wychodząc naprzeciw zapotrzebowaniu rynku, także Landi Renzo wprowadza ekonomiczny system zasilania gazowego bazujący na nowym, 32-pinowym sterowniku Lovato E-Go. Jest on ekonomiczną wersją systemu Lovato Smart pozbawioną dodatkowych funkcji. Jego zastosowanie będzie ograniczone do najbardziej popularnych na rynku silników 4-cylindrowych. Sterownik będzie współpracował z listwą Lovato JP, która, w odróżnieniu od stosowanych w Smarcie, ma możliwość regeneracji.
Organizator targów wyróżnił nagrodami INPRO 2014 produkowany przez KME sterownik Nevo Pro oraz sterownik TECH-X3X OBD LBR firmy LPGTECH.
Reduktory
AC pokazało 1-stopniowy reduktor AC-R02 przeznaczony do silników o mocach do 120 KM. Reduktor charakteryzuje się znakomitą termiką i stabilnością ciśnienia. Nawet przy wykorzystywaniu maksymalnej wydajności, co w praktyce zdarza się niezwykle rzadko, spadek ciśnienia wyjściowego jest pomijalnie mały, a wahania tego parametru w zależności od ciśnienia w zbiorniku są niezauważalne.
Bardzo ciekawy reduktor zaprezentował VersusGas. VR-C Tauro to reduktor ciśnienia do systemów CNG. Przy małych wymiarach zewnętrznych zapewnia on bardzo wysoką wydajność, na poziomie około 100 kg/h. Jest to efekt zastosowanych w budowie urządzenia rozwiązań chronionych patentami. Reduktor zdobył targowe wyróżnienie w postaci nagrody INPRO 2014.
KME przygotowało reduktor Twin Special Edition, którego wydajność pozwala na zasilanie silników o mocach do 408 KM. Są to dwa połączone ze sobą reduktory Tur. Jeden z nich stanowi lustrzane odbicie drugiego. Stabilność ciśnienia i temperatury zapewnia odpowiednią ilość gazu w każdych warunkach pracy silnika.
Co ciekawe, reduktory KME pojawiły się w ofercie firmy Elpigaz pod marką Drago. Są to reduktory Drago Grande (do 200 KM) i Drago Sport (do 350 KM).
Po raz kolejny organizator docenił reduktory produkowane przez firmę Palacar. Reduktory KR-03 otrzymały nagrodę INPRO 2014. Są to reduktory do silników o mocach od 250 do 400 KM.
Nowy reduktor trafi już niebawem do oferty firmy App Studio. Reduktor, o którym wspominaliśmy już w 2012 r. w artykule Nowy reduktor z App Studio, będzie dostępny w drugiej połowie 2014 r. Korpus będzie odlewem powstającym w kooperacji, natomiast wszystkie pokrywy będą produkowane w App Studioz tworzywa sztucznego.
Wtryskiwacze LPG
Bardzo ciekawy wtryskiwacz zaprezentował Europegas. EG2000, bo o nim mowa, jest rozwinięciem konstrukcji wtryskiwaczy typu Hana. Różnica polega na tym, że nowy produkt jest rozbieralny, dzięki czemu można łatwiej usunąć z niego ewentualne zanieczyszczenia.
Po raz pierwszy na GasShow produkowaną przez siebie listwę wtryskową pokazał Palacar. Produkt jest gruntowanie przemyślaną konstrukcją, w której zastosowano materiały o odpowiednim magnetyzmie zapewniające bardzo szybką pracę. Na tłoczek, którego masa wynosi około 3 g, nałożono galwanicznie warstwę chromu (zapewniającą dużą trwałość) oraz bardzo cienką warstwę teflonu zabezpieczającą go przed przywieraniem zanieczyszczeń.
AC W02-1 to nowy wtryskiwacz AC S.A. Wtryskiwacz jest użebrowany, aby w większym stopniu oddawał ciepło. Jego charakterystyka zmienia się minimalnie w okresie eksploatacji, który producent ocenia na 100 tys. km w warunkach miejskich i 200 tys. km poza miastem. Wtryskiwacz jest rozbieralny.
Nagrodę targową za wtryskiwiacz TECH Dragon otrzymała firma LPGTECH. Wtryskiwacz ten jest bardzo szybki (otwarcie poniżej 1,9 ms, zamknięcie poniżej 0,9 ms).
Nową listwę Eco Evo zaprezentowano także na stoisku Landi Renzo. Produkowana przez MED listwa będzie stosowana w systemie Omegas Evo OBD w aplikacjach 0 km, nie będzie obecna na rynku wtórnym. Kolejną nową listwą w ofercie Landi Renzo będzie listwa produkowana przez AEB i kompletowana z systemami Omegas Evo bez OBD.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl