Jako uczestnik unijnego programu Urbact II, Katowice dążą do zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska i poprawienia efektywności energetycznej.
Liderem projektu jest Westminster City Council z Wielkiej Brytanii, a partnerami - obok Katowic - Lizbona i Beja z Portugalii, hiszpański Madryt, niemiecki Frankfurt nad Menem, skandynawskie Oslo i Sztokholm, Suceava z Rumunii oraz Zografou z Grecji.
Przedsięwzięcie ma dotyczyć wszystkich aspektów użytkowania elektrycznych samochodów - od ekologicznych (zmniejszenie emisji CO2), poprzez bezpieczeństwo użytkowania, po ekonomiczne, związane m. in. z kosztami niezbędnej infrastruktury. Istotne są także doświadczenia prawne czy organizacyjne.
Program zakłada przygotowanie kompleksowego raportu dotyczącego metod pozyskiwania samochodów elektrycznych czy budowy punktów ich ładowania. Znajdą się tam także informacje o kosztach eksploatacji takich pojazdów, analiza kosztów infrastruktury czy przykłady obciążeń podatkowych i ich wpływu na wzrost popularności i funkcjonalności pojazdów elektrycznych.
Bazą do przygotowania takiego raportu przez Katowice jest udział miasta (razem z Warszawą, Krakowem i Gdańskiem) w realizowanym obecnie projekcie Green Stream, w ramach którego zimą w stolicy Śląska pojawiły się pierwsze terminale (docelowo kilkadziesiąt) do ładowania pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Niebawem po katowickich ulicach jeździć będą samochody na prąd, użytkowane przez Straż Miejską.
Każdy z europejskich partnerów projektu wskaże innym przykłady dobrych praktyk, czyli projektów zrealizowanych na swoim terenie. Chodzi o to, aby stworzyć katalog przykładów dla innych miast, ale także zwrócić uwagę na problemy pojawiające się przy realizacji takich projektów. Rezultatem ma być Lokalny Plan Działania, dający wskazówki, jak rozwiązać problemy. Opracowanie ma posłużyć unijnym decydentom w pracach nad przepisami w tej dziedzinie.
Aby jednak zachęcić miasta do tworzenia floty miejskich samochodów na prąd i infrastruktury do ich ładowania, trzeba m. in. udowodnić, że taki system będzie nie tylko ekologiczny, ale także bezpieczny, niezawodny i opłacalny. Temu właśnie ma służyć unijny projekt, który powinien wypracować w tym zakresie standardy, know-how i projekty uregulowań formalno-prawnych - zarówno na szczeblu krajowym, jak i lokalnym. Budżet projektu to ponad 650 tys. euro, z czego 36 tys. euro przypada na Katowice. Ok. 80% tej kwoty to środki unijne, a pozostała część - wkład własny miasta.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl