Kogeneracja, czyli skojarzone wytwarzanie energii elektrycznej i ciepła z reguły wykorzystuje jako paliwo różnego rodzaju gazy odpadowe, które jeśli nie są wykorzystywane przyczyniają się do zatruwania atmosfery.
Koszt elektrowni o mocy 1 MW w technologii kogeneracyjnej wynosi 1,6 mln euro. Obiekt o tej samej mocy zasilany paliwem jądrowym to koszt 5 mln euro.
Mogą to różnego rodzaju gazy gnilne (o zróżnicowanej zawartości metanu), które powstają przy składowaniu odpadów czy oczyszczaniu ścieków oraz metan pozyskiwany z kopalni węgla kamiennego.
W przypadku Gaspolu z oczywistych względów w instalacji kogeneracyjnej zastosowano LPG.
Zespół kogeneracyjny współpracuje z klasyczną kotłownią także zasilaną gazem płynnym. Jest on magazynowany w zbiorniku o pojemności 4800 l (2 tony LPG). Z niego paliwo przepływa do parownika o wydajności 50 kg LPG na godzinę, w którym następuje zmiana stanu skupienia z ciekłego na gazowy.
Zbiornik wraz z układem parownika znajduje się w pewnej odległości od budynku kotłowni, w którym znajduje się także zespół kogeneracyjny. Odparowany gaz dopływa zatem do budynku rurociągiem.
Na ścianie budynku kotłowni znajdują się dwa liczniki gazu (wyskalowane w m3, które pokazują zużycie LPG kotła i zespołu kogeneracyjnego) oraz zawory odcinające dopływ paliwa w przypadku wykrycia nieszczelności instalacji zasilającej.
Zastosowany w pleszewskiej rozlewni Gaspolu zespół kogeneracyjny jest produktem duńskiej firmy EC Power i produkuje 20 kW energii elektrycznej i 40 kW energii cieplnej.
Składa się on z zasilanego paliwem gazowym, odpowiednio zmodyfikowanego, trakcyjnego silnika o zapłonie iskrowym firmy Toyota oraz generatora elektrycznego. Trwałość całego urządzenia jest określana przez producenta na 50 tys. godzin.
Silnik jest wyposażony w wymiennik ciepła pozwalający na odzysk ciepła z płaszcza wodnego i układu wydechowego. Wymiennik ciepła jest także zamontowany na generatorze. Ogrzewana w wymiennikach woda trafia do układu centralnego ogrzewania rozlewni, konkretnie, do specjalnych, izolowanych zbiorników buforowych. Gromadzona w nich ciepła woda jest przekazywana w razie potrzeby do instalacji centralnego ogrzewania.
Sprawność zastosowanego w rozlewni Gaspolu układu kogeneracyjnego wynosi około 96 %. Jest to podstawowy atut technologii kogeneracyjnej. Sprawność ogólna tego typu silnika spalinowego zastosowanego w samochodzie wynosi 30 do 35 %.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl