Dwudniowe wydarzenie podzielono na cztery sesje – po dwie na każdy dzień. Pierwsza, rozpoczynająca konferencję 6 marca tuż po jej oficjalnym i uroczystym otwarciu przez przedstawicieli POGP, nosiła tytuł „Wyjątkowe czasy wymagają wyjątkowej energii” i stanowiła przede wszystkim podsumowanie roku 2012 na rynku polskim i przedstawienie prognoz na rok bieżący i kolejne. Najdalej w przyszłość wybiegała prezentacja dra Zbigniewa Karaczuna z Koalicji Klimatycznej, który przedstawił wizję Niskoemisyjnej Polski 2050.
Sesja druga, „Różne rynki, różne wyzwania”, stanowiła już szerszy przegląd sytuacji z perspektywy ogólnoeuropejskiej. Samuel Maubanc z AEGPL (Europejskiej Organizacji Gazu Płynnego) omówił kwestię najnowszych przepisów prawnych Unii Europejskiej w odniesieniu do sektora gazu skroplonego, zaś Rob Shuttleworth z UKLPG (Brytyjskiej Organizacji Gazu Płynnego) przedstawił wpływ wspólnotowych dyrektyw na sytuację w swoim kraju. Można też było zapoznać się z największym rynkiem autogazu na świecie, czyli Turcją, a także wejrzeć w rynek LPG w Rosji od strony producentów i eksporterów. Dzień pierwszy zwieńczyła wieczorna gala w Operze Narodowej.
Szczególnie interesująco z naszego punktu widzenia przedstawiały się sesje drugiego dnia – „Przyszłość autogazu” i „Innowacyjność – studia przypadku”. Otwierając pierwszą z nich, David Tyler, dyrektor WLPGA (Światowej Organizacji Gazu Płynnego), przedstawił autogaz jako najpopularniejsze paliwo alternatywne na świecie, co z jednej strony brzmi dumnie, ale z drugiej ujawnia, jak wiele jeszcze można osiągnąć, bowiem 21 mln samochodów napędzanych LPG stanowi dziś zaledwie 3% całego światowego parku aut. I choć wiele rynków przeżywa dynamiczny rozwój, Korea Południowa, do niedawna światowy lider pod względem „pogłowia” gazowych pojazdów, przeżywa regres i szuka sposobu na złapanie drugiego oddechu. Stabilna zaś wydaje się sytuacja we Włoszech, gdzie pomimo zakończenia programu dopłat dla nabywców samochodów z instalacjami gazowymi popyt pozostaje na wysokim poziomie i przybywa nowych modeli z opcjonalnymi systemami LPG.
Dobre wieści, przynajmniej częściowo, napływają także z polskiego rynku. Jakość autogazu dostępnego w krajowej sieci dystrybucji systematycznie się poprawia, a liczba nieprawidłowości dokumentowanych przez Inspekcję Handlową maleje, co czyni LPG najbardziej dziś godnym zaufania paliwem w Polsce. Cóż jednak z tego, skoro potencjalni nowi użytkownicy nie postrzegają autogazu jako produktu wysokiej jakości i wciąż kojarzą go z byle jakim paliwem do byle jakich aut, na co wskazywała prelekcja Dariusza Nowickiego z firmy Orlen Gaz. Co więcej, Rafał Zywert z BM Reflex wskazał, że Polacy niezmiennie, bez względu na ceny paliw, kochają diesle i wciąż masowo je kupują – zarówno pod postacią samochodów nowych, jak i używanych.
Ostatnia sesja dnia i całej konferencji stanowiła jednak optymistyczny akcent wskazujący na potencjał drzemiący w nowych rozwiązaniach technicznych i innowacyjnych zastosowaniach gazu skroplonego. Scott Littlewood z Cavagna Group wymienił cały szereg urządzeń domowych i gospodarczych oraz pojazdów niedrogowych, które mogą być zasilane LPG, spośród których warto wspomnieć o odkurzaczach do liści czy samobieżnych maszynach do mycia posadzek lub wyrównywania lodowisk. Następnie Stefano Bertani z Vialle mówił o konieczności bliższej współpracy na linii producenci instalacji gazowych – producenci samochodów, by systemy LPG rozwijały się równolegle z nowymi silnikami, a nie tylko starały się za nimi nadążyć. Na koniec, Grzegorz Jarzyński, prezes polskiej firmy Elpigaz, przedstawił w skrócie technologię jednoczesnego zasilania silników olejem napędowym i gazem.
O tym, że LPG to wyjątkowa energia, dzięki której można by poprawić los milionów ludzi na całym świecie (np. poprzez zastąpienie gazem drewna czy węgla drzewnego jako surowca opałowego w krajach rozwijających się), nie trzeba przekonywać żadnego z delegatów przybyłych na warszawską konferencję. Kluczem do dalszych sukcesów jest jednak przekonanie do tego szerszej opinii publicznej oraz nieustanne odkrywanie nowych zastosowań dla mieszaniny propanu-butanu, również na bazie urządzeń o bardziej niż dotąd „młodzieżowym” wizerunku. Przesłanie jest więc jasne: klimat jest dobry, ale nie siedźmy z założonymi w rękami przyglądając się rynkowi w niemym podziwie, bo stracimy niepowtarzalną szansę. Na szczęście woli do działania branży LPG nie brak, a więc o przyszłości możemy myśleć ze spokojem.
Wybrane prelekcje z tegorocznego wydania konferencji LPG – Wyjątkowa Energia będziemy systematycznie prezentować bardziej szczegółowo.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl