Rozporządzenie (WE) nr 561/2006 obejmuje m.in. przepisy dotyczące czasu pracy kierowców, a w szczególności rejestrację tego czasu oraz przerwy i odpoczynek kierowcy wykonującego przewóz drogowy towarów. Treść rozporządzenia brzmi:
Artykuł 13
1. O ile nie zagraża to osiągnięciu celów określonych w art. 1, każde państwo członkowskie może wprowadzić wyjątki od przepisów art. 5–9 (czas pracy i odpoczynku kierowcy – przyp. red.) i uzależnić te wyjątki od spełnienia indywidualnych warunków na swoim terytorium lub, w porozumieniu z zainteresowanymi państwami, na terytorium innego państwa członkowskiego, mające zastosowanie do następujących przewozów wykonywanych:
f) pojazdami używanymi do przewozu rzeczy w promieniu 100 km od bazy przedsiębiorstwa, z napędem na gaz ziemny lub ciekły lub z napędem elektrycznym, o dopuszczalnej masie całkowitej, wraz przyczepami lub naczepami, nieprzekraczającej 7,5 tony;
Z przepisu wynika jednoznacznie, że jeśli pojazd na LPG, CNG lub prąd o DMC do 7,5 tony porusza się w promieniu 100 km od bazy, nie jest wymagana rejestracja czasu pracy kierowców ani konieczność montażu tachografu. Jednym słowem, pojazdy takie nie podlegają obowiązkowi stosowania przepisów rozporządzenia nr 3821/85.
Na pytanie gazeo.pl, czy wspomniany przepis obejmuje także pojazdy zasilane systemami gazowo-dieslowskimi (jednoczesne zasilane ON i LPG), Ministerstwo Infrastruktury odpowiedziało:
W podanym wyżej przepisie nie są wymienione pojazdy, które mogą być napędzane dwoma paliwami, jednakże nie jest możliwe jednoznaczne rozstrzygnięcie, że pojazdy takie nie podlegają wyłączeniu, chociażby z uwagi na uwarunkowania techniczne. Treść przepisu nie daje podstaw do rozszerzonej interpretacji, ale mając na względzie uwarunkowania techniczne wskazane jest uzyskanie w tej sprawie stanowiska Komisji Europejskiej. Uzyskanie stanowiska KE ma istotne znaczenie z uwagi na potwierdzenie jednolitości stosowania wymienionego przepisu w całej UE.
Zainspirowane naszym pytanie ministerstwo zadeklarowało, że Departament Transportu Drogowego MIiR wystąpi z zapytaniem w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Z otrzymanej informacji wynika, że zapytanie zostało złożone 6 sierpnia.
Na podobne pytanie odpowiedział także rzecznik Inspekcji Transportu Drogowego, Alwin Gajadhur, który w liście do gazeo.pl napisał m.in, że w opisanym przez naszą redakcję przypadku nie ma zwolnienia z art. 13 ust. 1 lit. f, gdyż pojazd jest zasilany w tym samym czasie „paliwem tradycyjnym". Jednocześnie rzecznik ITD informuje, że Komisja Europejska w tym zakresie nie wydawała żadnych wytycznych. Także w orzecznictwie ETS nie ma na ten temat żadnej wzmianki.
Inaczej wygląda sprawa z pojazdami dwupaliwowymi (LPG/Pb, CNG/Pb). W tym przypadku zwolnienie jest warunkowe i obowiązuje wówczas, gdy pojazd jest napędzany lub zasilany paliwem gazowym. W przypadku jednak, gdy pojazd zasilany byłby w trakcie przewozu drogowego benzyną, zwolnienie z art. 13 ust. 1 lit. f nie będzie miało zastosowania. Należy także pamiętać, że warunkiem bezwzględnym skorzystania z takiego zwolnienia jest stosowny wpis w dowodzie rejestracyjnym.
Jeśli wspomniany przepis obejmowałby także samochody z instalacją gazowo-dieslowską, dałoby to niezwykły impuls do rozwoju tej technologii oraz całej branży autogazu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl