gazeo.plTomasz Zyśk odpowiedzialny za działania marketingoweLandi Renzo Polska reprezentuje zasłużoną na naszym rynku markę Lovato od ponad roku, co jest wynikiem przejęcia firmy przez grupę Landi 3 lata temu. Systemy oferowane przez Lovato mają wreszcie zapewnioną pełną obsługę posprzedażną, zaopatrzenie w części zamienne oraz dostęp do dokumentacji i szkoleń, co odbywa się w ramach rozbudowanej sieci Landi Renzo.
Podobnie jak rok temu, kiedy debiutował system Smart, szkolenie składało się z dwóch części. Pierwszą z nich poprowadził Tomasz Zyśk odpowiadający w Landi Renzo Polska za działania marketingowe. Prezentacja miała na celu, m.in krótkie przedstawienie historii marki Lovato. Wystąpienie uwzględniało również specyfikę polskiego rynku oraz możliwości jej wykorzystania dla rozwoju branży LPG.
W Polsce ponad 60% stanowią samochody benzynowe, co w połączeniu w systematycznym wzrostem cen klasycznych paliw silnikowych powoduje, że branża LPG ma cały czas bardzo duży potencjał rozwoju. Przy obecnych cenach paliw opłacalność zastosowania LPG jest jeszcze większa niż kilka lat temu.
gazeo.plArkadiusz Podolak odpowiedzialny za technikę LovatoZaprezentowana symulacja na przykładzie Opla Astry z silnikiem 1,4 (zużycie benzyny 8 l/100 km, zużycie gazu 9,2 l/100 km) pokazała, że dwa lata temu za 500 zł można było kupić 147 l benzyny, (obecnie tylko 98 l). Oznacza to, że przebieg samochodu możliwy do osiągnięcia zmniejszył się z 1844 km dwa lata temu do 1233 km (obecnie). Jedyną rozsądną alternatywą, aby za tę kwotę osiągać większy przebieg jest zamontowanie instalacji gazowej.
Prowadzący zwrócił uwagę na konieczność tworzenia dobrej atmosfery wokół LPG, co jest obowiązkiem każdego z przedstawicieli branży gazowej. Warsztaty muszą być źródłem rzetelnej wiedzy na temat instalacji gazowych. Należy podkreślać ważne z punktu widzenia użytkowników cechy instalacji, tzn. możliwe do osiągnięcia oszczędności przy zastosowaniu markowego produktu, zamontowanego zgodnie z technologią i przy użyciu odpowiednich materiałów.
Druga część szkolenia była poświęcona nowym produktom. Poprowadził ją Arkadiusz Podolak odpowiedzialny za technikę. Tematem były nowe produkty czyli system Lovato Smart (do silników 3 i 4-cylindrowych) wyposażony w nowe wtryskiwacze, jego rozwinięcie o handlowym oznaczeniu Smart Turbo oraz będący tegoroczną nowością system Easy Fast OBD II, służący do zasilania silników 5-, 6- i 8-cylindrowych. Ostatnią część stanowiła prezentacja zmienionego programu konfiguracyjnego, który jest dostosowany do obsługi zarówno Smarta jak i Easy Fasta.
LovatoReduktor RGJ w systemie Lovato Smart cieszy się dobrą opinią instalatorówLovato Smart - części składowe
W skład systemu Lovato Smart wchodzą: sterownik produkowany przez AEB (firmę, która także jest częścią grupy Landi), wtryskiwacze JP, reduktor-parownik RGJ zintegrowany z elektrozaworem gazowym oraz filtrem fazy ciekłej (ciśnienie wyjściowe 1 bar, wydajność pokrywająca zapotrzebowanie silników o mocach do 120 kW) oraz przełącznik rodzaju zasilania i filtr fazy gazowej. Zgodnie z wymaganiami gwarancyjnymi reduktor RGJ podlega obsłudze co 45 tys. km. W zależności od przebiegu w czasie obsługi wykorzystuje się jeden z trzech oferowanych zestawów naprawczych (A, B i C). W skład zestawu A wchodzą filtr fazy ciekłej, o-ring pokrywy filtra oraz magnes do wychwytywania cząstek ferromagnetycznych. Zestaw ten stosuje się po 45 tys. km przebiegu. W skład zestawu B wchodzą membrana, filtr fazy ciekłej, o-ring i magnes oraz zestaw do zregenerowania iglicowego zaworu gazowego. Zestaw ten wymienia się co 90 tys. km. W skład zestawu C wchodzą uszczelki oraz filtr fazy ciekłej, magnes i o-ring pokrywy filtra oraz trzpień elektrozaworu gazowego. Zestaw C wymienia się co 135 tys. km przebiegu.
LovatoNowe reduktory RGJ HP oraz Super HP zewnętrznie można odróżnić jedynie po oznaczeniuLovato Smart Turbo - części składowe
Dostosowany do zasilania silników o większych mocach system Smart Turbo wyróżnia się bardziej wydajnymi wtryskiwaczami KP (tegoroczna nowość), innym filtrem fazy gazowej w którego pokrywie zintegrowano czujnik ciśnienia i temperatury gazu oraz podciśnienia w układzie dolotowym oraz nowym reduktorem RGJ HP. Jest to urządzenie jednostopniowe, które pozwala na zasilanie silników o mocach do 200 kW. Odpowiednią wydajność osiągnięto stosując rozbudowany układ wymiany ciepła oraz zasilanie sztywnym przewodem miedzianym o średnicy 8 mm.
Klasy elementów instalacji
Prowadzący zwrócił uwagą na konieczność odpowiedniego doboru komponentów instalacji gazowej pod kątem ich klasy. Elementy każdej instalacji gazowej są oznaczone klasami (1, 2 i 2A). Klasa 1 obejmuje elementy wysokociśnieniowe czyli wielozawór, sztywne przewody miedziane (Ø 6 oraz 8 mm) oraz elektrozawór gazowy z filtrem fazy ciekłej (niezintegrowany z reduktorem). Klasa 2 obejmuje wtryskiwacze, reduktory-parowniki oraz filtry fazy gazowej przystosowane do zasilania silników doładowanych. Klasa 2A obejmuje te same elementy jak w przypadku klasy 2, dostosowane do silników wolnossących. Od właściwego doboru klasy zależy prawidłowe działanie poszczególnych urządzeń bezpieczeństwo ich użytkowania. Wszystkie elementy systemu zasilania Lovato Smart występują w klasie 2, dzięki czemu mogą być z powodzeniem używane do adaptacji każdego pojazdu, łącznie z napędzanymi za pomocą silników doładowanych.
LovatoWtryskiwacze JP mają wydajność pozwalającą na zasilanie silników o mocy 35 kWWtryskiwacze JP
W systemie Lovato Smart stosowane są wtryskiwacze JP pokrywające moc do 35 kW/cylinder. Regulacja wydajności (czasu wtrysku) odbywa się dyszami dobieranymi pod względem wielkości na podstawie tabeli tak, aby czas wtrysku na biegu jałowym wynosił 5,5 ms. Standardowo do silnika 4-cylindrowego dostarczane są dwie listwy zawierające po 2 wtryskiwacze, które można połączyć w listwę zawierającą 4 sekcje za pomocą będącej w zestawie złączki. W listwie wtryskowej jest montowany czujnik ciśnienia i temperatury gazu. Wtryskiwacze są objęte 2-letnim okresem gwarancyjnym z ograniczeniem przebiegu samochodu do 75 tys. km, choć praktyka wskazuje na możliwość osiągania przebiegów przekraczających 100 tys. km.
LovatoSterownik Lovato SmartSterownik Lovato Smart
Służy on do zasilania silników o 3 lub 4 cylindrach, a jego producentem jest firma AEB. Architektura wewnętrzna sterownika opiera się na nowej technologii. W jego budowie zastosowano tranzystory zamiast przekaźników. Sterownik może pracować w zakresie temperatur od -40 do 110oC. Jego obudowa jest izolowana, co zapobiega przedostawaniu się do jego wnętrza wilgoci. Stanowiąca tylną ścianę obudowy blacha jest formą radiatora ponieważ są do niej podczepione elementy elektroniczne, które są umieszczone w warstwie izolacyjnej. Dopiero za tą warstwą znajduje się płytka drukowana z zamontowanymi elementami elektronicznymi. Sterownik nie jest elementem rozbieralnym (w warunkach warsztatowych). Naprawa wiążąca się z demontażem sterownika jest możliwa jedynie w warunkach fabrycznych w firmie AEB.
W systemie Smart stosowany jest filtr fazy gazowej w wersji odstojnikowej, który pozwala na odseparowanie na dnie osadnika frakcji olejowych, które wytrącają się przy odparowaniu gazu. Standardowo montowany jest poliestrowy wkład filtra charakteryzujący się wysoką dokładnością oczyszczania, znacznie wyższą niż w przypadku tańszych filtrów papierowych. Wymiana wkładu filtra jest zalecana co 15 tys. km..
Czujnik temperatury i ciśnienia gazu. Na…