Rozrusznik i alternator zastępuje jedna zintegrowana maszyna elektryczna, która dodatkowo realizuje zadania układu Start&Stop oraz wspomaga silnik spalinowy (oddając moc) w czasie ruszania i przyspieszania. Kiedy samochód jest hamowany energia kinetyczna pojazdu jest zamieniana na energię elektryczną. W trybie pracy rozrusznika maszyna jest zasilana wyłącznie z superkondensatorów, które zapewniają około 1000 razy większą trwałość niż akumulatory kwasowo-ołowiowe.
Użycie w układzie Start&Stop superkondensatorów nie obciąża akumulatora rozruchowego i pozwala na szybkie oddanie impulsu prądu o wartości 500 A przy zachowaniu trwałości na poziomie około 500 tys. cykli.
Alternatory w obu wariantach (Mild Hybrid i Modul Hybrid) są w odpowiedni sposób sterowane, aby szybko uzupełniać energię w akumulatorach i superkondensatorach oraz odzyskiwać energię hamowania. W pewnych sytuacjach można odłączyć ich napęd, by zmniejszyć obciążenie silnika spalinowego.
Efekty zastosowania systemu Smart Hybrid
Zmierzone na hamowni silnikowej zmniejszenie zużycia paliwa po zastosowaniu systemu wyniosło 23%. Emisja dwutlenku węgla w wariancie Modul Hybrid została obniżona do 133 g/km z poziomu 175 g/km (dla silnika Fiat 1,4 16V).
Efekt ekonomiczny
Autorzy podają, że stosując system Smart Hybrid w samochodzie zasilanym gazem płynnym (Fiat Fiorino 1,4 LPG) można zaoszczędzić do 2300 zł rocznie (uwzględniając okres eksploatacji w latach 2006-2011 i obowiązujące w tym okresie ceny paliw oraz przyjmując przebieg roczny na poziomie około 14 tys. km).
Podsumowanie
Twórcy technologii Smart Hybrid są bardzo powściągliwi w zakresie możliwości jej szerszego upowszechnienia w przemyśle samochodowym.
Inną możliwością jej wdrożenia jest oferowanie zestawów montażowych Smart Hybrid do już użytkowanych samochodów. Jako potencjalni odbiorcy typowane są korporacje taksówkowe, różne służby (policja, pogotowie ratunkowe, straż miejska), Poczta Polska czy firmy kurierskie.
Podkreślenia wymaga fakt, że zdecydowana większość elementów systemu Smart Hybrid została wykonana w Polsce i z powodzeniem można uruchomić ich produkcję seryjną. Technologia rozwijana przez pracowników naukowych Politechniki Śląskiej została dostrzeżona przez przemysł motoryzacyjny, czego dowodem są nagrody koncernu Fiat przyznane pracom dyplomowym związanym z tą tematyką.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl