Tegoroczną konferencję otworzył panel podatkowy, podczas którego wyjaśniano zawiłości natury celno-skarbowej i pułapki czyhające na niczego nie podejrzewających przedsiębiorców dokonujących obrotu LPG. Można było odnieść wrażenie, że w Polsce trzeba mieć końskie zdrowie, by prowadzić działalność gospodarczą, a do tego dar przekonywania i zapał w udowadnianiu, że nie jest się wielbłądem. Dlaczego? Otóż np. faktura wystawiona pod koniec miesiąca będzie uznana za „pustą”, jeżeli przeniesienie prawa do własności nabytego towaru nastąpi dopiero z początkiem kolejnego miesiąca, a jeżeli przedsiębiorca działając w dobrej wierze kupi paliwo od podmiotu działającego nielegalnie, to na nim będzie spoczywać obowiązek dowiedzenia, że o nieuczciwości kontrahenta nie wiedział. To jednak przykłady ekstremalne, z którymi uczestnicy spotkania na co dzień nie mają do czynienia.
Mają za to do czynienia z rozbuchaną sprawozdawczością w związku z wprowadzonymi na początku roku 2017 nowymi przepisami – tymi samymi, które zobowiązały firmy handlujące LPG do wpłacania wielomilionowych zabezpieczeń na poczet ewentualnych nieprawidłowości. Jak mówi Andrzej Olechowski, dyrektor Polskiej Organizacji Gazu Płynnego, zaostrzone regulacje odbijają się czkawką nie firmom, a samym urzędnikom.
Temat panelu drugiego mógł wydawać się pewną niespodzianką, ponieważ brzmiał LPG kontra LNG. Czyżby branża w 3/4 polegająca na sprzedaży autogazu podcinała gałąź, na której siedzi poprzez promowanie zalet innego paliwa gazowego? Nie, chodziło po prostu o pokazanie, że w niedalekiej przyszłości rynek prawdopodobnie pójdzie w kierunku większej dywersyfikacji i LPG będzie nie tyle konkurować z LNG, co wespół z nim wypełniać przestrzeń stopniowo tracących na znaczeniu paliw ropopochodnych. Jeśli chodzi o motoryzację, CNG i LNG „obstawią” najpewniej sektor ciężkich pojazdów użytkowych, LPG pozostanie zaś popularną alternatywą w obszarze samochodów osobowych i lekkich dostawczych.
Jak pokazała prezentacja Andrzeja Olechowskiego w ramach tego panelu, LPG póki co ma się w Polsce świetnie – zużycie w roku 2016 było o 4,9% wyższe niż rok wcześniej (2,355 wobec 2,245 mln ton), przy czym w sektorze autogazu wzrosło nawet o 5,9% (1,79 kontra 1,69 mln t) i zbliża się do rekordowych poziomów z lat 2005-2007. Oczywiście to, że jest dobrze, nie oznacza, że nie mogłoby być lepiej – mamy jedną z najwyższych wartości podatku akcyzowego nakładanego na autogaz, a w ramach polityki rozwoju transportu niskoemisyjnego w ogóle nie uwzględniono autogazu, ale jeśli tylko nie będzie gorzej niż obecnie, w gruncie rzeczy nie ma na co narzekać.
Panel trzeci był okazją do przybliżenia w naszych warunkach realiów rynku ukraińskiego, o którym z reguły wiadomo tylko tyle, że jest. Ivan Kudinov, analityk UPECO, który przedstawiał sytuację za naszą wschodnią granicą, przekazał garść najważniejszych informacji i podstawowych liczb dotyczących Ukrainy bezpośrednio do naszej kamery:
Ukraiński rynek LPG ma inną strukturę niż polski – autogaz ma w nim jeszcze większy, bo aż 92-procentowy udział (w Polsce dokładnie 76%). Wzrosty są w ostatnim czasie dwucyfrowe – w 2016 r. sprzedano niemal o 1/3 więcej LPG niż rok wcześniej, w pierwszych miesiącach roku 2017 o ponad 11% więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Dzięki tak znacznej dynamice naszych wschodnich sąsiadów widać w zestawieniach WLPGA (Światowej Organizacji Gazu Płynnego), gdzie pojawili się w pierwszej dziesiątce zarówno pod względem zużycia gazu skroplonego (7. miejsce), jak i liczby samochodów nim napędzanych (4. miejsce, za Polską i przed Koreą Południową, która od niedawna odbudowuje swój rynek). Jeszcze wyższe lokaty zajmuje Rosja, o której wiadomo jeszcze mniej niż do tej pory o Ukrainie, ale może dane nam będzie dowiedzieć się więcej i na ten temat podczas kolejnych edycji konferencji. Tymczasem Szymon Araszkiewicz podsumuje dla nas odsłonę A.D. 2017:
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl