Korea Południowa to jeden z największych rynków autogazu na świecie, zarówno pod względem liczby pojazdów zasilanych LPG, jak i liczby stacji czy konsumpcji gazu płynnego jako paliwa silnikowego. Na rynku koreańskim są sprzedawane specyficzne (z naszego punktu widzenia) samochody, w których czasami głównym i jedynym paliwem jest LPG. Nie jest to zatem alternatywny układ zasilania tylko podstawowy dla pracy silnika. Innego paliwa po prostu w tych samochodach nie ma. Dla nas sytuacja dziwna, w Korei takie samochody funkcjonują na rynku od wielu lat.
Co ciekawe, koreański rynek LPG został uwolniony dopiero kilka lat temu. Przepisy, zgodnie z którymi pojazd zasilany LPG może kupić każdy Koreańczyk weszły w życie na początku marca 2019 r. Trudno to sobie wyobrazić ale taka jest prawda. Jeden z najważniejszych rynków autogazu na świecie może rozwijać się bez ograniczeń dopiero od trzech lat. Przed 2019 rokiem samochody zasilane LPG mogły być użytkowane np. tylko przez korporacje taksówkowe czy wypożyczalnie samochodów.
Obecnie koreański rynek autogazu jest otwarty i samochody LPG (fabryczne) cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem użytkowników. W Korei nie ma jednak wielkiej tradycji (tak jak w Polsce) w montażu instalacji LPG na rynku wtórnym, w samochodach już użytkowanych.
Tę niszę postanowiła zagospodarować firma LPGTECH, która wysłała do Korei Południowej swojego przedstawiciela, Piotra Podolaka, który jest Doradcą Technicznym. Powinniście go kojarzyć z artykułu "BMW N55B30 - niegazowalny? Nie dla LPGTECH", w którym omawiał on szczegółowo konwersję tej jednostki napędowej na zasilanie LPG z wykorzystaniem systemu TECH SYMBIO. Na temat samego systemu TECH SYMBIO Pan Piotr wypowiadał się w artykule "TECH SYMBIO - system otwarty, dla wtajemniczonych".
Zdobyte w Polsce doświadczenia spowodowały, że obecnie przedstawiciel LPGTECH z powodzeniem nadzoruje "gazowanie" samochodów na rynku koreańskim, który jak wynika z jego korespondencji jest bardzo specyficzny.
Jak relacjonuje Doradca Techniczny LPGTECH, koreańskie ulice są zdominowane przez rodzimą motoryzację. Bardzo trudno spotkać tutaj auta zagraniczne. Dominują samochody produkowane w Korei, czyli produkty koncernu Hyundai Motor Group, który wytwarza auta trzech marek - Hyundai, Kia i Genesis. Oprócz nich na koreańskich ulicach można spotkać auta nieistniejącej już marki Samsung (z Grupy Renault) czy SsangYong.
Z naszego punktu widzenia bardzo ciekawą marką są niezbyt powszechnie spotykane w Europie luksusowe samochody Genesis, koncernu Hyundai Motor Group. Są to duże samochody, w których stosowane są jednostki napędowe z rodziny Lambda 3.3 czy 3.3 turbo oraz 3.8. Są to widlaste silniki 6-cylindrowe.
Dużą popularnością cieszą się także silniki V8 z rodziny Tau. Są to już "słuszne" jednostki o pojemności skokowej sięgającej nawet 5 litrów. Oprócz dużych silników MPI w najnowszych samochodach powszechnie stosowane są jednostki napędowe z bezpośrednim wtryskiem benzyny rodziny GDI (Gasoline Direct Injection).
Od kilku miesięcy przebywam w Korei Południowej w mieście Hwaseong i zauważyłem, że 4-cylindrowe silniki o niższych pojemnościach skokowych (bardzo popularne w Polsce) są zarezerwowane w Korei dla kobiet lub ludzi którzy autem jeżdżą jedynie po zakupy do pobliskiego sklepu.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Jak dowiadujemy się z relacji przedstawiciela LPGTECH, na koreańskich ulicach można spotkać wiele ciekawych rodzimych samochodów, które są fabrycznie dostosowane do zasilania LPG. Są także auta konwertowane w warsztatach.
Jeśli myślicie, że w Polsce jest trudno w zakresie przepisów dotyczących instalacji LPG, bo jest homologacja, bo jest TDT, bo przestrzegana jest ważność paszportu zbiornika, to zobaczcie jak to wygląda w Korei Południowej. Tutejsze przepisy wewnętrzne dotyczące bezpieczeństwa użytkowania samochodowych instalacji gazowych są bardzo rygorystyczne, śmiem nawet stwierdzić, że absurdalnie rygorystyczne.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Bardzo surowe są przepisy dotyczące zabudowy zbiorników LPG w samochodach. Przykładowo, w autach typu SUV zbiornik musi być wewnątrz pojazdu zamknięty w specjalnej, szczelnej zabudowie.
W samochodach wyposażonych w nadwozia typu sedan (kareta), jeśli odległość pomiędzy krawędzią bagażnika a zamontowanym zbiornikiem LPG wynosi 30 cm nie trzeba stosować żadnych dodatkowych zabezpieczeń.
Jeśli ta odległość zawiera się w granicach 29-20 cm to wymagane jest zastosowanie dodatkowej osłony. UWAGA, musi być ona połączona ze zbiornikiem za pomocą spawania. Co na to Transportowy Dozór Techniczny?
Jeśli odległość ta wynosi poniżej 20 cm to montaż zbiornika LPG jest możliwy w przestrzeni bagażowej tylko kiedy samochód jest wyposażony w hak holowniczy. Ciekawe, co?
Aby zbiornik LPG był zamontowany w przestrzeni bagażowej prawidłowo, muszą być wykonane przynajmniej 4 otwory wentylacyjne.
Przewód doprowadzający ciekłe LPG do komory silnikowej znajdujący się pod pojazdem co 1 m musi być zamocowany metalowymi obejmami.
To najciekawsze, gdyby w Polsce weszła taka zmiana, wszyscy by oszaleli. Już widzę tytuły prasowe wieszczące rychły koniec sektora samochodowych instalacji gazowych.
Każdy poddany konwersji na zasilanie LPG samochód musi przejść przegląd stanu technicznego wykonany na stacji diagnostycznej. Diagnosta sprawdza poprawność montażu instalacji, szczelność układu i...
Proces ten odbywa się w 3 etapach:
ostatni etap powtarzany jest 2-krotnie.
Takie badania, każdego samochodu konwertowanego na LPG w naszych realiach wydają się wręcz absurdalne, a w Korei Południowej (nie Północnej) to codzienność.
Pan Piotr podkreśla także, że jeśli Koreańczyk poddaje swoje auto konwersji na zasilanie LPG to oczekuje zminimalizowania kosztów użytkowania w jak największym stopniu. Auto ma zużywać jak najmniej benzyny (na rozruch i dotrysk - w silnikach GDI). Wtryskiwacze w silnikach GDI nie są zbyt wrażliwe na maksymalnie obniżone dawkowanie benzyny i silniki te można spokojnie regulować z minimalnym udziałem benzyny w spalanym paliwie w czasie jazdy na LPG.
Nasz klient użytkując przez 2 lata instalację TECH SYMBIO skalibrowaną bardzo oszczędnie pod kątem udziału benzyny (około 1 l/100 km) pokonywał codziennie minimum 80 km (same dojazdy do pracy) i nie zaobserwował żadnych niedomagań wtryskiwaczy.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
W relacji LPGTECH znajdujemy także wrażenia z konkretnego montażu w tamtejszym, nietuzinkowym aucie Genesis EQ900 z 5.0 litrową jednostką napędową V8 GDI z rodziny Tau.
Ta jednostka napędowa (G8BE) w zależności od wersji dysponuje mocą od 304 do 320 kW oraz momentem obrotowym o wartościach 504 do 520 Nm.
Adaptacja tego silnika wymagała zastosowania 2 reduktorów Tech Flame, 8 wtryskiwaczy Yeti GT cechujących się niesamowicie krótkim czasem otwarcia oraz 2 emulatorów pomp wysokiego ciśnienia EPS.
Skłamałbym gdybym powiedział że auto sprawiało problemy. Lubi gaz, do tego stopnia, że 2 reduktory miały co robić. bo przy brutalnym starcie z miejsca "wykarmiały bestię" bez krytycznych spadków ciśnienia dopiero przy ciśnieniu roboczym 1,3 bara. Proszę jednak nie dać się zwieść. Auto jest bardzo wrażliwe na odczyty z czujnika wysokiego ciśnienia benzyny, jak i regulatorów pomp wysokiego ciśnienia. Kalibracja emulacji musiała zostać wykonana perfekcyjnie, gdyż auto ma znikomą tolerancję na błędy ciśnienia benzyny.
Piotr Podolak, Doradca Techniczny w firmie LPGTECH
Z relacji LPGTECH wynika, że rynek koreański jest bardzo odmienny od polskiego, choćby z uwagi na zupełnie inne samochody i jednostki napędowe w nich stosowane. Duże silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny są doskonałym doświadczeniem dla systemu TECH SYMBIO. Jak widać z powodzeniem daje on sobie z nimi radę, co samo w sobie jest już obiektywną rekomendacją dla potencjalnych jego użytkowników, także w Polsce.
Zobacz stronę producenta:
LPGTECHwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl