Przestrzeń pasażerska
Lepszy rozkład obciążenia na osie w autobusie hybrydowym (umieszczenie akumulatorów w przedniej części dachu) powoduje, że może on przewieźć większą w stosunku do wersji dieslowskiej liczbę pasażerów (łącznie 95 osób w porównaniu z 85 w autobusie dieslowskim, z czego w obu przypadkach 29 pasażerów podróżuje na miejscach siedzących).
Fabryka autobusów we Wrocławiu
Prezentacja Volvo 7900 Hybrid była okazją do zwiedzenia części fabryki autobusów Volvo we Wrocławiu, w której powstają autobusy miejskie.
Mają one mają budowę modułową, a powstające na zlokalizowanych wzdłuż linii produkcyjnej moduły (układy napędowe, osie, sekcje tylne, deski rozdzielcze czy moduł przedni z miejscem pracy kierowcy) są łączone na stanowiskach montażowych w główną bryłę autobusu.
Jakiś czas temu Volvo zmieniło technologię konstrukcji autobusów, które kiedyś budowano w oparciu o spawany z profili nierdzewnych szkielet. Obecnie struktura nośna jest wykonywana z profili aluminiowych, które są łączone ze sobą z wykorzystaniem technologii skręcania. Technologia ta jest bardziej przyjazna dla pracowników, łatwiejsza do kontrolowania i osiągania wymaganej powtarzalności. Jak twierdzą przedstawiciele Volvo zmiana miała na celu zwiększenie żywotności autobusów przy jednoczesnym zmniejszeniu ich masy.
Do skręconej struktury nośnej klejone są elementy poszycia nadwozia. W zależności od tego jaki to element (pokrywy, panele, słupki) używa się różnych materiałów. Wymagało to odpowiedniego dobrania np. technologii lakierowania.
Dalej autobus jest uzbrajany we wszystkie instalacje i komponenty mocowane we wnętrzu, montuje się podłogę i wykładziny oraz szyby w nadwoziu. Po zakończeniu montażu następuje pierwsze uruchomienie silnika i autobus o własnych siłach opuszcza linię produkcyjną, trafiając na lakiernię.
Po lakierowaniu odbywają się prace wykończeniowe na zewnątrz autobusu oraz następuje montaż wyposażenia wnętrza (foteli, poręczy, fotela kierowcy). Na tym etapie wykonuje się także diagnostykę elektroniczną, po której autobus trafia na stanowisko inspekcyjne, gdzie wykonuje się testy szczelności nadwozia, kontroluje się działanie hamulców i układów podwozia oraz wykonuje się zabezpieczenie antykorozyjne podwozia. Po pozytywnym przejściu tego etapu pojazd jest gotowy do wydania przyszłemu użytkownikowi.
Wrocławska fabryka Volvo ma dzienną zdolność produkcyjną na poziomie 4 autobusów miejskich i 2 autobusów turystycznych lub międzymiastowych.
Około 40% komponentów używanych w budowie autobusów Volvo pochodzi od krajowych dostawców z czego 15% z zakładów na Dolnym Śląsku.
Odmiana plug in
Od maja 2013 r. w Goteborgu kursują 3 egzemplarze Volvo 7900 Plug in Hybrid. W odróżnieniu od klasycznej hybrydy pojazd plug in jest w stanie pokonać pewien dystans (5-10 km, co może stanowić do 75% trasy) tylko z wykorzystaniem energii elektrycznej (bez emisji szkodliwych składników spalin i hałasu). Aby było to możliwe okresowo należy doładować akumulatory. Odbywa się to na przystankach końcowych w czasie około 6 minut.
Dzięki temu i zastosowaniu proponowanych przez Volvo systemów telematycznych można tak zaplanować pracę autobusów aby silnik elektryczny służył do ich napędu w centrach miast, obszarach obfitujących w zabytki, na terenach zamieszkałych czy w miejscach rekreacji, zapewniając brak emisji spalin i hałasu. Systemy telematyczne dysponują także wieloma innymi możliwościami, np. automatycznym ograniczeniem prędkości pojazdu w rejonach szkół, które można tak zaprogramować aby było realizowane w ściśle określonych godzinach (rano i po południu) od poniedziałku do piątku z pominięciem weekendów. Tworzy to nową jakość w komunikacji miejskiej, która staje się sama w sobie inteligentnym rozwiązaniem.
Podsumowanie
Decyzja o zaprzestaniu produkcji pojazdów zasilanych klasycznymi silnikami spalinowymi, zarówno dieslowskimi jak i gazowymi jest z pewnością odważnym krokiem Volvo Buses, który pozwoli osiągnąć do 2020 r. wymagane przez Unię Europejską standardy, tzn. zredukowanie emisji gazów cieplarnianych o 20% w stosunku do emisji z 1990 r. przy jednoczesnym wzroście udziału energii odnawialnej do 20% i zwiększeniu efektywności energetycznej o 20%. Według Volvo w niedalekiej przyszłości (po wprowadzeniu odmiany plug in i autobusu elektrycznego) autobusy hybrydowe staną się idealnym rozwiązaniem dla transportu regionalnego (poza centrami miast), podczas gdy autobusy elektryczne znajdą zastosowanie w centrach miast. Odmiany hybrydowe plug in będą osiągać najlepsze wyniki w ruchu „tranzytowym” pomiędzy ścisłymi centrami miast a przedmieściami.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl