Szwedzi (pod chińską banderą) uwierzyli najprawdopodobniej, że przyszłość należy do hybryd z wtyczką, bowiem, po rodzinnym V60, mniejsza z pseudoterenówek Volvo to już drugi model z tego rodzaju napędem. Chwalebna różnica polega na tym, że XC60 ma po spalinowej stronie mocy nie diesla, jak pokrewny mu „kombiak”, lecz silnik benzynowy. Zależnie od warunków i chwilowego kaprysu kierowcy, auto może używać tylko jednostki elektrycznej, czerpiącej energię z akumulatora litowo-jonowego o pojemności 12 kWh, umieszczonego pod podniesioną podłogą bagażnika (tryb Pure), łączyć dwa światy, jak konwencjonalna hybryda (Hybrid), lub pozostać rasowym SUV-em uzależnionym od płynnego paliwa (Power). Tylko po co?
Według wyników uzyskanych w cyklu pomiarowym NEDC, XC60 jest w stanie pokonać 45 km bez uciekania się do korzystania ze spalinowego źródła mocy. Potem jazda „prawie za darmo” kończy się, a zaczyna podróżowanie „za pół darmo”. Nawet w ustawieniu mieszanym auto ma bowiem spalać zaledwie 2,3 l/100 km, emitując przy tym symboliczną ilość 53 g dwutlenku węgla na kilometr. Dzięki tak skromnemu apetytowi i zbilansowanej diecie, zasięg wynosi niemalże 1000 km bez konieczności uzupełniania rezerw energetycznych. Warto dbać o to, by bateria była regularnie doładowywana, bowiem tylko wtedy można korzystać z opcji napędu na obie osie (silnik elektryczny przekazuje moc na tylne koła). O permanentnym 4x4 lepiej zapomnieć, ale w końcu to pojazd do przedzierania się przez miejską dżunglę, a nie przeprawowy wszędołaz do eksploracji dorzecza Amazonki.
Pomimo niskich wyników ekonomiczno-ekologicznych, kompaktowy SUV Volvo ani myśli być ułomkiem pod względem dostarczanych doznań z jazdy. Moc na poziomie 280 + 70 KM i moment obrotowy o wartości 380 + 200 Nm sprawiają, że XC60 wystrzeliwuje ochoczo do przodu i pierwsze 100 km/h na „budziku” zamyka w czasie 6,1 s. Mamy więc auto legitymujące się parametrami paliwożernej V-ósemki, które do ich osiągnięcia potrzebuje tyle benzyny, co miejski mikrus z trzycylindrowym „młynkiem” pod maską. Czyż nie pięknie? Niestety, na tym nieskazitelnym wizerunku jest pewna skaza. Ten atrakcyjny model skonstruowano z myślą o nabywcach w Stanach Zjednoczonych i Chinach (czyli krajach, gdzie diesle tradycyjnie nie cieszą się powodzeniem), Europejczykom pozostaje zaś znacznie mniej emocjonujący (choć i tak porywający w zestawieniu z „kwadratowymi” Volvo z przeszłości), elektryczno-dieslowski model V60. Może jednak nie wszystko, co amerykańskie lub chińskie, musi być gorsze?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl