Nie będą już oferowane pojazdy napędzane silnikami o zapłonie samoczynnym (Diesla). Co ciekawe Volvo rezygnuje także z produkcji autobusów zasilanych gazem ziemnym, które według jego przedstawicieli charakteryzują się najwyższymi kosztami oddziaływania na środowisko, wyższymi nawet od autobusów napędzanych silnikami Diesla. Zdaniem Volvo gaz ziemny czy biogaz powinny być wykorzystywane do produkcji energii elektrycznej, a ta dopiero do napędu autobusów elektrycznych charakteryzujących się najmniejszymi kosztami oddziaływania na środowisko.
Droga rozwoju autobusów miejskich pod kątem wprowadzenia do produkcji autobusów w pełni elektrycznych jest jednak stosunkowo długa. Ewolucja autobusów miejskich Volvo rozpoczyna się zatem od spalinowo-elektrycznej hybrydy. Następnym krokiem w rozwoju pojazdów dla transportu miejskiego ma być autobus hybrydowy plug in, który będzie pokonywał większe dystanse z wykorzystaniem wyłącznie energii elektrycznej (intensywne testy takich autobusów są już prowadzone). Doświadczenia zdobyte w opracowaniu i eksploatacji autobusów hybrydowych pozwolą na wdrożenie do produkcji autobusów zasilanych wyłącznie elektrycznie, co jest planowane w 2017 r.
Nowy model - Volvo 7900
Od 2010 r., kiedy wprowadzono pierwszą generację autobusów hybrydowych Volvo (model 7700) dostarczono 1137 takich pojazdów (ponad 800 w Europie). Volvo 7900, który jest następcą 7700 został zaprezentowany w jedynej europejskiej fabryce autobusów Volvo funkcjonującej właśnie w stolicy Dolnego Śląska, we Wrocławiu.
Hybrydowy, równoległy układ napędowy
Pojazd o długości 12 m jest typowym miejskim autobusem solo, w którym zastosowano hybrydowy, równoległy układ napędowy. Oznacza to, że zarówno silnik spalinowy jak i elektryczny mogą napędzać autobus niezależnie lub wspomagać się nawzajem. Według Volvo właśnie układ równoległy jest najlepszy dla autobusów miejskich, które w warunkach europejskich poruszają się z prędkościami średnimi od 20 do 50-60 km/h. Dla 29% taboru średnia prędkość oscyluje w granicach 20 km/h, 13% porusza się z prędkościami około 30 km/h, po 18% floty ma średnią prędkość 40 i 50 km/h, a 15% około 60 km/h. W takich warunkach eksploatacji korzyści wynikające z zastosowania układu równoległego są większe w porównaniu z hybrydowym, szeregowym układem napędowym. Ten ostatni charakteryzuje się największymi korzyściami w zakresie prędkości poniżej 20 km/h, a udział autobusów, które poruszają się z taką średnią prędkością w taborze europejskich przewoźników miejskich wynosi jedynie 5%.
Zastosowanie hybrydowego układu napędowego, który pozwala na skuteczne odzyskiwanie energii kinetycznej pojazdu (w klasycznym autobusie rozpraszanej w postaci ciepła w mechanizmach hamulcowych) i jej gromadzenie w postaci napięcia elektrycznego w akumulatorach litowo-jonowych zamontowanych na dachu to tylko jeden z elementów wpływających na niskie zużycie paliwa Volvo 7900 Hybrid.
Wpływają na nie również inne elementy. Na przykład mniejszy 5-litrowy silnik spalinowy (w autobusie dieslowskim stosuje się silnik o pojemności 9 litrów) pracujący w trybie stop&go. Silnik wyłącza się na postoju i autobus rusza z wykorzystaniem silnika elektrycznego (silnik spalinowy włącza się po osiągnięciu prędkości około 20 km/h). Dzięki temu w strefie przystanków (gdzie przebywają ludzie emisja szkodliwych składników spalin jest zerowa). Ponadto zastosowano zasilane elektrycznie (z układu hybrydowego) podzespoły (np. klimatyzację, sprężarkę powietrza i pompę wspomagania układu kierowniczego).
Bardzo ważnym uzupełnieniem wszystkich tych elementów jest także zastosowanie skrzyni biegów I-Shift ze zautomatyzowaną zmianą przełożeń.
Wszystkie te elementy powodują, że autobus hybrydowy Volvo 7900 Hybrid zużywa około 39% mniej paliwa niż odpowiadający mu model dieslowski. Badania Volvo wykazały, że oszczędności są tym większe im większe średnie prędkości uzyskuje autobus.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl