Na początek słowo odnośnie stylistyki. Po prezentowanych w ostatnim czasie modelach koncepcyjnych Volvo obiecywaliśmy sobie więcej – o ile szczegóły są oryginalne i przyjemne dla oka, o tyle cała bryła wygląda jak skrzyżowanie BMW X5 z Volkswagenem Touaregiem. Reflektory z motywem „młota Thora” ani inne PR-owskie sztuczki nie ratują sytuacji, plusuje natomiast wnętrze, z konsolą środkową w stylu tabletu, na modłę tej znanej z Modelu S marki Tesla. Tyle odnośnie subiektywnych wrażeń wizualnych.
Pod maską mogą oczywiście pracować rozmaite silniki benzynowe i Diesla, nas jednak najbardziej interesuje wariant hybrydowy typu plug-in. Po spalinowej stronie mocy używa on skromnej, bo zaledwie dwulitrowej jednostki benzynowej, za to wyposażonej w podwójne doładowanie (sprężarkę mechaniczną i turbo), dzięki któremu osiąga wcale nie tak skromne 320 KM. O ułomności nie ma mowy tym bardziej, że wespół z 82-konnym silnikiem elektrycznym – napędzającym tylną oś – benzynowiec (odpowiedzialny za wprawianie w ruch przednich kół) tworzą tandem o łącznej mocy 405 KM (i momencie obrotowym o wartości 640 Nm). Regularne ładowanie akumulatora ma przy tym sprawić, że potężna siła napędowa nie będzie przekładać się na astronomiczne zużycie paliwa.
Trzeba jednak wykazać się pewną dozą samozaparcia, by faktycznie obniżać sobie wydatki na konwencjonalne paliwo, bowiem zasięg XC90 T8 Hybrid na samej energii elektrycznej wynosi 40 km. Na codzienne dojazdy do pracy i z powrotem w obrębie miasta pewnie wystarczy (choć pewnie nie każdemu), ale dalsze wycieczki nieuchronnie oznaczać będą spalanie benzyny. W jakich ilościach? Tego Volvo na razie nie ujawnia, ale jeżeli ktoś chciałby zadać sobie trud, może spróbować to obliczyć z podawanej oficjalnie emisji CO2, mającej wynosić średnio zaledwie 60 g/km (zapewne pod warunkiem przejeżdżania każdych 100 km przy udziale 40 km z użyciem samej energii elektrycznej).
Warto jednak oddać Szwedom, że jako pierwsi wypuszczają na rynek 7-miejscowego SUV-a z hybrydowym napędem typu plug-in – kiedy BMW obwozi po świecie koncepcyjny egzemplarz Concept X5 eDrive, Volvo nie traci czasu i bierze się do roboty. Czy XC90 spełni pokładane w nim nadzieje i wyprowadzi markę na prostą po latach problemów z rentownością? Choć auto nas nie zachwyca, trzymamy kciuki.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl