Prius, którego można było naładować z sieci i dzięki temu przejechać kilkadziesiąt kilometrów w trybie czysto elektrycznym, pojawił się na rynku nieco spóźniony. I to względem rywali, którzy wcześniej z hybrydami mieli w ogóle niewiele wspólnego (japoński model ubiegli „bliźniacy” Chevrolet Volt/Opel Ampera). Tym razem Japończycy nie zamierzają dać się ubiec i za punkt honoru postawili sobie opracowanie technologii bezprzewodowego, indukcyjnego napełniania akumulatorów przed innymi!
Testy weryfikacyjne przygotowanego już rozwiązania mają wystartować jeszcze przed końcem lutego 2014, a wezmą w nich udział kierowcy użytkujący Priusów Plug-in na co dzień. Na podstawie ich doświadczeń i uwag (także tych ewentualnie krytycznych) Toyota wyciągnie wnioski, które wyznaczą kierunek dalszych prac. Przy czym chodzi tu bardziej o szczegóły natury ergonomicznej i bezpieczeństwo eksploatacji, bo rezygnacja z przewodów na rzecz wygodnego ładowania bezstykowego wydaje się przesądzona.
A jak właściwie działa ten bezprzewodowy przesył energii? System Toyoty wykorzystuje do tego celu rezonans magnetyczny generowany przez zmiany intensywności pola magnetycznego między dwiema cewkami – nadawczą, umieszczoną w nawierzchni miejsca parkingowego, i odbiorczą, zamontowaną w samochodzie. Całość zaprojektowano tak, by różnice odległości między cewkami (zależne od prześwitu pojazdu) czy niedokładności wynikające z nieprecyzyjnego parkowania nie miały znaczącego wpływu na wydajność procesu ładowania. Ten drugi problem ma jednak zostać wyeliminowany przez odpowiednią modyfikację systemu Intelligent Parking Assist (asystent parkowania w nomenklaturze Toyoty), który wskaże położenie cewki zatopionej w miejscu parkingowym.
Toyota nie podaje na razie żadnego wiążącego (ani nawet przybliżonego) terminu, w jakim technologia bezstykowego ładowania mogłaby zadebiutować komercyjnie. Gotowość producenta do wypuszczenia na rynek odpowiednich samochodów to zresztą tylko jedna strona medalu, druga to oczywiście odpowiednia infrastruktura w postaci parkingów z miejscami przystosowanymi do indukcyjnego ładowania akumulatorów samochodowych. Póki takie parkingi nie staną się powszechne (a pamiętajmy, że słupki do ładowania przewodowego nie stały się dotąd elementami miejskiego krajobrazu), powszechne nie staną się również samochody z bateriami ładowanymi metodą bezstykową. Tak to już jest, że infrastruktura musi być pierwsza.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl