Fani samochodów elektrycznych niecierpliwie przestępują z nogi na nogę w oczekiwaniu na przełom, jakim ma się stać bezprzewodowe, bezstykowe, indukcyjne ładowanie akumulatorów. Trwają próby z udziałem samochodów, ktoś czasami bąknie coś na temat stworzenia odpowiedniej infrastruktury (całe parkingi pokryte matami skrywającymi mocne cewki to piękna, choć odległa perspektywa), ale realnie rzecz biorąc dzieje się niewiele. To nie przeszkadza firmie E-Moss, która we wspomnianym mieście w Holandii testuje konwertowany na napęd elektryczny autobus marki Volvo, wyposażony w system indukcyjnego napełniania akumulatorów. Pojazd zabiera na pokład taką samą liczbę pasażerów, jak w czasach, kiedy był dieslem, a energię pobiera podczas... postojów na przystankach! Między innymi...
Konwertowane Volvo 7700 można (a nawet trzeba!) podłączać przewodem do gniazdka na noc, a bezstykowe doładowywanie na przystankach to tylko praktyczny dodatek, dzięki któremu dzienny zasięg pojazdu wydłuża się. Taki system sprawia, że autobus może pozostawać na trasie przez 18 godzin na dobę i pokonać prawie 290 km, zanim ponownie konieczne okaże się podpięcie go na dłuższą chwilę do sieci energetycznej. Zastosowany system napełniania ogniw bez użycia fizycznego połączenia (co wciąż jeszcze brzmi równie niesamowicie, jak idea bezprzewodowego przesyłu wody!) nosi nazwę Inductive Power Transfer, a stworzyła go firma Conductix Wampfler. Montażu w pojeździe dokonał już E-Moss, wyposażając autobus również w pakiet akumulatorów typu LiFePo4 (pojemności ogniw w tym konkretnym egzemplarzu niestety nie podano, choć wiadomo, że firma używa zestawów mieszczących 80, 120, 160 i 200 kWh).
Indukcyjne ładowanie samo w sobie to jedno, jednak na tym torcie jest jeszcze wisienka. Energia dostarczana do punktów bezstykowego napełniania baterii pochodzi z przyjaznych dla środowiska źródeł odnawialnych, co sprawia, że elektryczny autobus w Den Bosch jest całkowicie neutralny do atmosfery pod względem emisji dwutlenku węgla czy jakichkolwiek innych gazów wydechowych. Nie truje ani tam, gdzie w danej chwili jeździ, ani za pośrednictwem oddalonej o wiele kilometrów elektrowni konwencjonalnej, która oddala zagrożenie spalinami od centrum miasta, ale ostatecznie wywiera nie mniej negatywny wpływ na otaczającą nas przyrodę. Czy ten pomysł chwyci i zasilane elektronami pojazdy na stałe wtopią się w krajobraz holenderskiej miejscowości? Ktoś musi być pierwszy, a więc dlaczego nie historyczny dom wybitnego malarza? Wtedy miasto mogłoby przyciągać nie tylko swoją przeszłością, ale i nowoczesnością!
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl