- Dzięki niższemu nawet o 30% zużyciu paliwa, mniejszej emisji spalin i niższemu poziomowi hałasu, pojazd hybrydowy stanowi wyjątkowo atrakcyjną alternatywę. Dlatego chętnie testujemy i rozwijamy tę technologię we współpracy z Volvo Trucks, z którą to firmą nawiązaliśmy bardzo bliskie, robocze relacje - komentuje Rob Stubbs, dyrektor ds. taboru transportowego w Veolia, wiodącej londyńskiej i brytyjskiej firmie zajmującej się gospodarką odpadami, która zamówiła nowy pojazd z napędem hybrydowym.
Ta sama koncepcja, nowe podzespoły
Nowy samochód ciężarowy to udoskonalona wersja pojazdów testowanych w ciągu ostatnich osiemnastu miesięcy w Sztokholmie i Goeteborgu w Szwecji. Podobnie jak tamte pojazdy, nowa śmieciarka jest wyposażona w tzw. równoległy układ hybrydowy. Oznacza to, że dysponuje dwoma odrębnymi układami napędowymi: spalinowym i elektrycznym, które mogą działać jednocześnie lub niezależnie od siebie. Zaletą tego rozwiązania jest możliwość wykorzystywania każdego z rodzajów napędu w najbardziej optymalnym pod względem ekonomiki paliwowej zakresie: silnik elektryczny przy niskich, zaś silnik spalinowy przy wysokich prędkościach obrotowych.
- Podstawowa koncepcja nie zmieniła się, jednak zmodernizowane zostały wszystkie podzespoły - wyjaśnia Fredrik Bohlin, Business Manager, Hybrids w Volvo Trucks. - Postęp techniczny jest wyjątkowo szybki, a technologia zastosowana w naszym najnowszym pojeździe jest już bliska wersji produkcyjnej.
Nowa śmieciarka otrzymała układ kierowniczy ze wspomaganiem elektrycznym, całkowicie nowe układy sterowania i udoskonalone algorytmy działania akumulatorów, gwarantujące większą wydajność tych źródeł energii. Układ załadunku i prasowania odpadów ma napęd wyłącznie elektryczny, ładowany z sieci elektroenergetycznej. Nowe są również akumulatory, które charakteryzują się większą niezawodnością i trwałością użytkową.
Zdaniem Fredrika Bohlina, małoseryjna produkcja samochodów ciężarowych z napędem hybrydowym rozpocznie się najwcześniej w 2012 r. - nieco później niż pierwotnie planowano. Opóźnienie to ma związek z globalnym kryzysem finansowym, oddziałującym zarówno na proces rozwoju produktu w Volvo, jak i zdolności nabywcze klientów.
Zoptymalizowane rozwiązania dzięki doświadczeniu
W ramach trwających obecnie testów eksploatacyjnych, inżynierowie Volvo Trucks zdobyli cenne doświadczenie, które będzie wykorzystane przy projektowaniu nowej śmieciarki. Połączenie działania dwóch rodzajów układów napędowych jest sporym wyzwaniem.
- Na przykład, aby zredukować zużycie paliwa, można zwiększyć stopień wykorzystania napędu elektrycznego. Ale skutkiem jest zmniejszenie trwałości akumulatorów. Tak więc, żeby wypracować optymalne rozwiązanie, należy zestawić ze sobą wiele różnych czynników - wyjaśnia Fredrik Bohlin. - Celem jest jednoczesne spełnienie wysokich wymagań pod względem osiągów, trwałości użytkowej, zużycia paliwa i funkcjonalności pojazdu.
Dalsza redukcja zużycia paliwa
Pierwsze wyniki testów samochodów ciężarowych Volvo z napędem hybrydowym potwierdziły słuszność prognoz przewidujących niższe do 30% zużycie paliwa i emisję dwutlenku węgla. Renova, firma zajmująca się wywozem i recyklingiem odpadów w Goeteborgu, jeden z klientów testujących hybrydowe śmieciarki Volvo od wiosny 2008 r., może pochwalić się nawet lepszymi wynikami.
- Pojazd hybrydowy spełnił nasze oczekiwania i zdobył wysokie uznanie wśród kierowców - mówi Lars Thulin, menedżer ds. badań pojazdów w firmie Renova. - Napęd elektryczny zapewnia wysoki moment obrotowy przy ruszaniu z miejsca, jest cichy i nie powoduje emisji spalin podczas załadunku i prasowania odpadów. W kontekście redukcji zużycia paliwa i zanieczyszczenia powietrza, uzyskane przez nas rezultaty są lepsze od oczekiwań: rekordowe 35%. W porównaniu do silnika wysokoprężnego, dzięki napędowi hybrydowemu oszczędzamy 5250 litrów paliwa rocznie, a pracujemy tylko na jedną zmianę.
Śmieciarka, która trafi do Veolia, nie jest pierwszym hybrydowym Volvo w Londynie. Od lata 2009 r. po ulicach Londynu jeździ sześć autobusów Volvo z napędem hybrydowym.
- Oznacza to, że dysponujemy już wysoko wykwalifikowanym i zaangażowanym personelem serwisowym o dużej wiedzy specjalistycznej, wymaganej przy obsłudze pojazdów hybrydowych - mówi Fredrik Bohlin.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl