Interpelacja została skierowana do resortów infrastruktury i finansów. Pierwszy ustosunkował się do niej Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
Przedstawiciel Ministerstwa Finansów bezpośrednio ustosunkował się do przedstawionej w interpelacji sytuacji na krajowym rynku LPG.
W Polsce mamy ponad 3 miliony samochodów osobowych z instalacją LPG i jesteśmy autogazową potęgą, wśród krajów UE plasujemy się na pierwszym miejscu pod tym względem.
Paweł Pudłowski, poseł RP
Leszek Skiba napisał, że w kontekście tego zapisu LPG nie wymaga pomocy państwa w takim zakresie jak paliwa metanowe (CNG i LNG).
W dalszej części pisma padają argumenty, które zdaniem Ministerstwa Finansów przemawiały za wprowadzeniem zerowej stawki akcyzy na CNG i LNG. Podstawowym jest spowodowanie rozwoju infrastruktury do tankowania obu rodzajów paliw gazowych w Polsce. Jak podkreśla Leszek Skiba, oprócz korzyści ekologicznych, efektem będzie także postępujący rozwój sieci gazociągów w Polsce, zgodnie z rządową polityką gazyfikacji kraju. Stacje tankowania będą często łączone ze stacjami regazyfikacji likwidującymi tzw. białe plamy na mapie sieci gazowej w Polsce.
Ministerstwo w odpowiedzi wskazuje także na to, że w przeciwieństwie do sieci stacji LPG, infrastruktura tankowania gazu ziemnego (CNG i LNG) jest w Polsce słabo rozwinięta, a podjęte działania wspierające mają tę sytuację zmienić. Jest to o tyle ważne, że szersze zastosowanie paliw metanowych w transporcie wpisuje się także w dywersyfikację paliw napędowych, a to w bezpośredni sposób przyczynia się do zwiększania bezpieczeństwa energetycznego Polski.
Leszek Skiba wskazuje, że cena LPG na stacjach paliw jest bardzo atrakcyjna w porównaniu z benzyną, a autogaz jest opodatkowany preferencyjną w stosunku do benzyny stawką akcyzy. Wynosi ona 670 zł za 1000 kg (około 376 zł na 1000 l) w porównaniu ze stawką 1540 zł za 1000 l dla benzyny.
Na koniec przedstawiciel Ministerstwa odnosi się jeszcze do aspektów ekologicznych związanych ze stosowaniem gazu ziemnego jako paliwa silnikowego, szczególnie w kontekście napędzania niskoemisyjnych pojazdów transportu publicznego poruszających się w centrach miast.
Gaz ziemny jest jednym z najbardziej ekologicznych i ekonomicznych paliw silnikowych. CNG umożliwia ograniczenie emisji zanieczyszczeń spalin, wyeliminowanie emisji substancji rakotwórczych, 99-procentową redukcję zadymienia i smogu, 40-procentowe obniżenie poziomu hałasu. Gaz ziemny (metan) zawiera na jednostkę energetyczną mniej związków węgla niż jakiekolwiek paliwa kopalne. Stąd emisja zarówno CO, jak i CO2, jest mniejsza dla tej technologii niż np. dla benzyny, ON czy nawet LPG.
Leszek Skiba, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów
Przytoczone przez Pana Ministra argumenty nie budzą żadnych wątpliwości. Paliwa metanowe z pewnością są bardzo ekologiczne i zgodnie z opiniami wielu ekspertów stanowią pomost do szerszego wykorzystania wodoru w motoryzacji (do zasilania ogniw paliwowych lub jako paliwa silnikowego). Nie zmienia to jednak faktu, że LPG jest także bardzo ekologicznym paliwem, które w odróżnieniu od gazu ziemnego jest znacznie bardziej dostępne dla przeciętnego "Kowalskiego", choćby z uwagi na niższą cenę instalacji. Wsparcie autogazu byłoby zatem jednym z form działań prospołecznych, na które tak bardzo stawia obecnie polski rząd.
Być może wsparcie na takim poziomie jak w przypadku paliw metanowych nie jest potrzebne. Obecnie jednak oprócz braku wsparcia kierowcy samochodów LPG spotykają się wręcz z dyskryminacją. Bo jak nazwać wszechobecne zakazy wjazdu do parkingów: galerii handlowych, budynków użyteczności publicznej czy też budynków mieszkalnych. To jawna forma dyskryminacji 3 mln kierowców, którzy zainwestowali własne pieniądze w bardziej ekonomiczny, a przy okazji także bardziej ekologiczny sposób napędu swoich samochodów. Wydaje się zatem, że choćby w tym względzie (wjazd na parkingi) należy im się wsparcie. Wiemy, że jest to możliwe, a to, że wentylacja i systemy detekcji w takich obiektach nie jest dostosowane do LPG wynika tylko i wyłącznie z oszczędności inwestorów. Może czas zmienić te dyskryminujące praktyki?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl