Interpelacja jest związana z działaniami wynikającymi z ustawy o elektromobilności, która implementuje w polskich realiach postanowienia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/94/UE z dnia 22 października 2014 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych. W ramach wspomagania rozwoju gazomobilności na polskim rynku planowane jest wprowadzenie zerowej stawki akcyzy na paliwa metanowe (CNG i LNG).
Pomimo tego, że zapisy tej ustawy uznają także LPG jako paliwo alternatywne o zmniejszonej emisyjności, nie przewiduje ona objęcia go żadnymi formami wsparcia. Rynek związany ze stosowaniem LPG jako paliwa silnikowego został uznany za bardzo dobrze rozwinięty i w związku z tym dla autogazu nie są przewidziane żadne preferencje.
Szkoda, bo LPG w porównaniu z objętymi preferencjami w postaci zerowej akcyzy paliwami metanowymi charakteryzuje się bardzo zbliżonymi parametrami ekologicznymi.
Oto pełna treść interpelacji posła Pawła Pudłowskiego.
Panie Ministrze!
W Polsce mamy ponad 3 miliony samochodów osobowych z instalacją LPG i jesteśmy autogazową potęgą, wśród krajów UE plasujemy się na pierwszym miejscu pod tym względem. W większości przeprowadzonych na całym świecie badań porównujących dane w zakresie ochrony środowiska autogaz ma znacznie lepsze wyniki niż benzyna, a zwłaszcza olej napędowy, jeśli chodzi o emisję szkodliwych substancji do atmosfery. Tymczasem w Polsce, gdzie powietrze jest najgorsze w Unii Europejskiej, mamy też jedną z najwyższych wartości podatku akcyzowego nakładanego na autogaz, a w polityce rozwoju transportu niskoemisyjnego w ogóle nie uwzględniono tego paliwa. Wiele państw UE w swoich programach rozwojowych równorzędnie traktuje oba paliwa gazowe, CNG i LPG, a poszczególne miasta i regiony wdrażają systemy wsparcia dla obu tych nośników jednocześnie.
W związku z tą trudną do zrozumienie polityką resortu proszę o odpowiedź na następujące pytania:
- Dlaczego w polityce rozwoju transportu niskoemisyjnego w ogóle nie uwzględniono LPG?
- Dlaczego w ustawie, w której przewidziano preferencje podatkowe na gaz ziemny CNG (sprężony) i LNG (skroplony) przeznaczony do napędu silników spalinowych oraz wprowadzono zerową stawkę akcyzy na te wyroby, o najbardziej popularnym LPG nawet nie wspomniano?
- Dlaczego nie podchodzimy kompleksowo do wyzwania, jakim jest ochrona środowiska i w polityce fiskalnej nie uwzględniamy faktu, że gaz płynny emituje o 23 proc. mniej gazów cieplarnianych w porównaniu z olejem napędowym i 21 proc. mniej od benzyny?
Z wyrazami szacunku
Dr Paweł Pudłowski
Interpelacja wydaje się bardzo zasadna, ponieważ w wielu unijnych dokumentach dotyczących ograniczania emisji pojazdów, LPG jest uwzględniane jako paliwo niskoemisyjne na równi z innymi paliwami gazowymi. Dlaczego zatem nie traktować go tak samo pod względem fiskalnym? Argument o rozwiniętym rynku wydaje się nie trafiony, tym bardziej, że taki stan został osiągnięty bez żadnych preferencji, tylko w wyniku ciężkiej pracy ludzi związanych z sektorem autogazu.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl