Małopolska edycja zgromadziła rekordową liczbę uczestników - prawie stu słuchaczy i około siedemdziesięciu partnerów oraz prelegentów. Ta imponująca liczba fachowców zainteresowanych szkoleniem świadczy o wysokim poziomie merytorycznym Fleet Academy. Organizator szkolenia, firma Fleet Meettings, zadbał o to, aby uczestnicy mieli sposobność zapoznać się z aspektami prawnymi prowadzenia tego rodzaju działalności, sprawami bezpieczeństwa ruchu drogowego czy istotnymi z punktu widzenia bilansu firmy sposobami szacowania wartości aut poleasingowych i najskuteczniejszymi sposobami ich sprzedaży. Dużym zaangażowaniem wykazali się przedstawiciele najbardziej flotowych marek, którzy na krakowskim szkoleniu pokazali kilka interesujących samochodów. Swoją flotową premierę miała Toyota Yaris, której uczestnicy spotkania nie szczędzili słów uznania za poprawioną stylistykę nadwozia i wnętrza. Dla kadry kierowniczej producenci przygotowali Skodę Superb Combi oraz Audi A6. Oba auta oferują prestiż adekwatny do stanowisk zajmowanych przez ich użytkowników.
Aż trzy modele pokazał Hyundai: pierwszym był ciekawy stylistycznie, sportowy Veloster, który stanowi przykład pomysłowości i nieszablonowego podejścia koreańskiego producenta, kolejnym był model i40 kombi, który ma szansę zmienić rozkład sił na rynku flotowym. Podobne szanse ma zaprezentowany model Elantra, który śmiało może śmiało konkurować ze Skoda Octavią czy Fordem Focusem.
Większość samochodów wyposażona była w silniki wysokoprężne, które nadal są najczęściej spotykanym źródłem napędu w samochodach służbowych. Z tego powodu inicjatywa organizatorów, aby szkolenie wzbogacić o analizę porównawczą kosztów eksploatacji samochodów zasilanych olejem napędowym, benzyną, LPG oraz korzystających z napędów hybrydowych, a także przybliżyć uczestnikom szkolenia możliwości ograniczenia kosztów paliwa dzięki eksploatacji aut z instalacją autogazu, należy uznać za cenne i łamiące stereotypy przedsięwzięcie.
Pierwsza z prelekcji podzielona została na dwie części. Prelegenci Radosław Kraciuk i Łukasz Jania (przedstawiciele Stowarzyszenia Kierowników Flot Samochodowych) przeanalizowali koszty eksploatacji samochodów z różnymi rodzajami napędów w zależności od np. pojemności silnika. Z przedstawionych symulacji wynika, że przy obecnych cenach paliw atrakcyjność typowego silnika wysokoprężnego, za wybór którego płaci się średnio ok. 10 tys zł więcej niż za jego benzynowy odpowiednik, jest mocno umowna. Na przykładzie Toyoty Auris z silnikiem benzynowym 1,33 l Dual VVT-i oraz wysokoprężnym 1,4 D-4D wykazano, że wyższy koszt zakupu diesla, mimo niższych kosztów jego eksploatacji, zwróci się dopiero po przejechaniu 142 tys. km! Symulacja nie obejmowała kosztów serwisu, który w przypadku silników wysokoprężnych jest zwykle droższy niż w przypadku benzynowych konkurentów. Ciekawe dla uczestników szkolenia okazały się spostrzeżenia Łukasza Jani, który podzielił się swymi doświadczeniami z testowania Aurisa w wersji hybrydowej. Według poczynionych obliczeń, samochód hybrydowy, przy bardzo wysokich kosztach zakupu i pomimo niewątpliwie wielu ekologicznych zalet nie jest pojazdem konkurencyjnym wobec bardziej tradycyjnych odpowiedników. Jedyne zaobserwowane oszczędności poczynione zostały podczas eksploatacji w warunkach miejskich. W sytuacji, gdy część tras przebiega między miastami, nie można mówić o jakichkolwiek oszczędnościach na kosztach paliwa. Istotną informacją jest przedstawiony przewidywany spadek wartości pojazdu hybrydowego i problemy ze zbyciem takiego auta na rynku wtórnym. Przedstawione dane są bezlitosne: hybryda się nie opłaca. Według prelegenta, zakup pojazdu hybrydowego podyktowany może być względami prestiżowymi, ale nie chłodną kalkulacją ekonomiczną.
Kontrowersyjną można nazwać drugą część prelekcji, przygotowaną przez Radosława Kraciuka. Przybliżając wady i zalety paliw gazowych (LPG i CNG) opierał się on na bardzo skromnych danych eksploatacyjnych obejmujących użytkowanie jednego modelu samochodu dostawczego zasilanego CNG w jednej firmie oraz pochodzących sprzed kilku lat doświadczeniach jednego z kierowników flot eksploatujących kilka samochodów z instalacją LPG V generacji! Nie były to więc źródła pełne i miarodajne.
Prelegent bardzo chwalił możliwe do uzyskania oszczędności w przypadku eksploatacji samochodów zasilanych sprężonym gazem ziemnym. Podkreślał korzystny rachunek ekonomiczny wynikający z ceny CNG, jego walory ekologiczne, zasygnalizował problem z niedostateczną liczbą stacji CNG. Zabrakło jednak czytelnej informacji o tym, że CNG nadal czeka na swoją szansę i obecnie stanowi statystycznie pomijalny margines eksploatowanych przez floty, a nawet użytkowników indywidualnych, samochodów na naszych drogach. Część poświęcona instalacjom autogazu, ze względu na głoszone kontrowersyjne, wręcz nieprawdziwe tezy, wywołała gorącą reakcję dyrektora handlowego firmy Czakram, Krzysztofa Grabarza, który w zdecydowany sposób wdał się w polemikę z prowadzącym. W efekcie, uczestnicy szkolenia zaproszeni zostali do wysłuchania planowanej pierwotnie na kolejny dzień prezentacji o instalacjach autogazu na przykładzie współczesnych rozwiązań konstrukcyjnych i bogatych doświadczeń firmy BRC i Czakram w konwersji oraz serwisowaniu nowych aut z instalacją LPG. Następnego dnia, przy bardzo wysokiej frekwencji, uczestnicy szkolenia mieli okazję zapoznać się z dokonaniami firmy Czakram na rynku OEM oraz rozwiązaniami systemowymi stosowanymi w samochodach nowych z instalacją LPG, objętych gwarancją producenta auta.
Padające z sali pytania potwierdzały wcześniejsze oczekiwania prelegenta, że jednym z największych wyzwań stojących przed branżą LPG jest konieczność upowszechniania wiedzy o autogazie i nowoczesnych instalacjach gazowych. Prowadzący prezentację odpowiadał m. in. na pytania o trwałość instalacji LPG, wpływ na silnik oraz ogólne bezpieczeństwo samochodu. Pytający poruszali także kwestie związane z serwisowaniem aut zasilanych autogazem oraz rzeczywistymi kosztami eksploatacyjnymi. Uczestnicy szkolenia otrzymali bardzo dokładne przykładowe wyliczenia kosztów eksploatacji bazujące na najpopularniejszych wśród flotowców samochodach służbowych. Przygotowane przez Czakram informacje stanowić mogą rzetelną dawkę wiedzy o opłacalności korzystania z aut wyposażonych w instalację LPG.
Szkolenie dla zarządców flot w Krakowie potwierdziło konieczność prowadzenia aktywnych działań informacyjno-promocyjnych przez firmy działające w branży autogazu. Jeśli do idei korzystania z gazu płynnego przekona się zarządców flot, wymuszą oni na producentach poszerzenie oferty samochodów z instalacjami fabrycznymi, co w efekcie przełoży się nie tylko na większą liczbę aut zasilanych LPG, ale także na budowanie pozytywnego wizerunku autogazu wśród kierowców. Na zakończenie, organizatorzy szkolenia zaprosili na największe targi flotowe w kraju - Fleet Market 2011, które odbędą się 29 listopada w Warszawskim Centrum EXPO XXI.
Patronat medialny nad targami objął portal gazeo.pl, który wspierać będzie popularyzację LPG wśród użytkowników samochodów służbowych.
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl