Targi tego rodzaju to pewnego rodzaju konkury, w których floty firmowe to atrakcyjne panny na wydaniu, a producenci aut to kawalerowie starający się przedstawić własną osobę jako najlepszą partię. Co wyjdzie z tych „zalotów”, to okaże się w międzyczasie (pomiędzy tegorocznym Fleet Market a następnym), a my skupmy się na tym, co tu i teraz, czyli na walorach poszczególnych kandydatów.
Znaczną liczbę premier (cztery) przygotowała Grupa VW. Spośród pokazanych przez nią (po raz pierwszy w Polsce) nowych modeli jedne wydają się z góry skazane na sukces we flotach (Skoda Rapid Spaceback to murowany faworyt, Seat Leon ST też może sporo namieszać), drugie może mniej (Volkswagen Amarok Canyon Edition, Audi A8), ale dzięki nim wszystkim koncern podkreśla swoją pozycję rynkową i to, że zależy mu na względach flotowców.
Popularnym wyborem dla poszukujących samochodów do pracy (niekoniecznie fizycznej) w firmie zawsze była i jest także Toyota. Nowa Corolla powinna wkrótce wyjechać w znacznych liczbach na drogi jako anonimowe, lecz niezawodne narzędzie w rękach przedstawicieli handlowych i managerów średnich szczebli. Czy fleet managerowie skuszą się również na modele z rosnącej gamy hybryd japońskiej marki? Auris Hybrid Touring Sports to godna rozważenia propozycja, promowana, jak wszystkie spalinowo-elektryczne auta koncernu obecne na parkiecie Fleet Market 2013 (w tym Lexus IS 300h) hasłem „Witajcie hybrydy. Żegnajcie diesle.” Czy floty rzeczywiście przestawią się z „ropniaków” na modele benzynowe „ze wspomaganiem”? Pomysł nie od rzeczy, bo – choć pozornie bardziej skomplikowany – układ hybrydowy jest prostszy i tańszy w serwisowaniu, ponieważ nie ma w nim drogich elementów osprzętu typowych dla diesli, takich jak dwumasowe koła zamachowe, filtry cząstek stałych, turbosprężarki czy kolektory dolotowe o zmiennej długości. Rzecz do przemyślenia.
W nie mniejszym stopniu uwadze polecają się samochody z fabrycznymi lub dedykowanymi instalacjami gazowymi, których liczba na rynku stale rośnie. Jednym z najnowszych rynkowych „nabytków” jest Hyundai i30 LPG eco z dedykowaną instalacją BRC, którego egzemplarz można było oglądać podczas tegorocznej edycji Fleet Market. Samochód ten jest drugim (po małym i20), ale bynajmniej nie ostatnim członkiem „gazowej” rodziny modeli koreańskiej marki – trwają ostatnie prace nad przygotowaniem vana ix20 w wersji LPG, a na stoisku Hyundaia podczas targów stał również najmniejszy i10, pokazany podczas IAA we Frankfurcie we wrześniu 2013 z fabrycznym systemem zasilania gazem. Czy i kiedy to ciekawe autko w wersji na gaz dotrze do Polski, na razie nie wiadomo – w cennikach „i-dziesiątki” nie figuruje na razie opcja „instalacja gazowa”. Oby do czasu.
Jak co roku, prezentowano także modele, które z flotami firmowymi mają niewiele wspólnego i służą bardziej przyciąganiu uwagi, którą następnie można skierować na bardziej przyziemne propozycje. Audi RSQ3, Mercedes CLA, Fordy Fiesta i Focus w ostrych wersjach ST, Volvo V40 Cross Country czy Opel Insignia Country Tourer to modele tyleż ciekawe, co nierealne jako obiekty zainteresowania pragmatycznych managerów flot, którzy muszą ostrożnie ważyć budżety i szukać kompromisów między ceną a cechami praktycznymi każdego kupowanego samochodu. Czy w kręgu ich zainteresowań znajdą się elektryczne Renault Zoe i BMW i3? Jeżeli firmie zależeć będzie na „zielonym” wizerunku, to może, jednak w przeciwnym wypadku prym wiodły będą modele o napędzie klasycznym.
Pośród tych ostatnich warto wymienić jeszcze np. Dacię Logan MCV, Renault Megane odświeżoną poprzez facelifting czy nowego Peugeota 308 – pierwszego, który zachowuje nazwę poprzednika, pomimo że jest zupełnie nowym samochodem – Seata Toledo (bliźniaka Skody Rapid w wersji liftback, którą testowaliśmy w wersji LPG), Kię Cee'd, Skodę Octavię (w nowym wcieleniu łączącą elegancję Audi z ceną Volkswagena) czy gruntownie odnowioną Mazdę 3. To te samochody są najpoważniejszymi kandydatami do podbicia serc osób odpowiedzialnych za zakupy nowych aut do flot małych i dużych firm.
Targi Fleet Market nie byłyby tym, czym są, gdyby nie przyznawane corocznie nagrody Fleet Leader dla firm, które w trzech pierwszych kwartałach danego roku odznaczyły się spektakularnymi dokonaniami na polu biznesu flotowego. Statuetki rozdano oczywiście i tym razem, nagradzając m. in. Peugeota (za zrealizowanie dostawy pokaźnej liczby samochodów dla Poczty Polskiej), Skodę (za rekordowy wzrost sprzedaży) czy Fiata (za opanowanie niemal ¼ rynku samochodów użytkowych w naszym kraju). Wręczono także wyróżnienia dla uczestników Długodystansowego Testu Flotowego organizowanego przez miesięcznik Fleet. Życząc flotowcom udanych zakupów, mamy nadzieję, że w przyszłych latach reprezentacja aut zasilanych LPG będzie silniejsza. Do przyszłego roku!
Zobacz stronę producenta:
BRCwczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl