Co sprawia, że przyszłość branży autogazu jawi się w jasnych barwach? Po pierwsze, nowe pomysły na zastosowanie LPG jako paliwa samochodowego (systemy gazowo-dieslowskie), a raczej ich upowszechnienie, zaś po drugie prognozy dotyczące dostępności propanu-butanu w nadchodzących latach.
Tematyce gazodiesla poświęcone były dwie pierwsze prezentacje tegorocznej konferencji, przygotowane przez Henryka Rewersa, właściciela firmy Car-Gaz produkującej system Solaris Diesel, oraz Przemysława Podgórskiego z firmy Unimot Gaz, która używa kilku ciągników siodłowych zasilanych jednocześnie olejem napędowym i LPG. Według pierwszego z prelegentów, nawet norma Euro 6 nie jest w przeszkodą w częściowej „gazyfikacji” silników o zapłonie samoczynnym, bowiem domieszka autogazu jeszcze poprawia parametry ekologiczne i obniża emisję szkodliwych związków (w tym tlenków azotu w niektórych przypadkach nawet o ponad 85%).
Problemem jest natomiast to, że nie do końca wiadomo, jaką normę emisji spalin przyjmować dla pojazdu z silnikiem Diesla konwertowanym na częściowy napęd gazowy. Inną barierą na drodze do popularyzacji gazodiesli jest niechęć producentów pojazdów (przy czym mowa tu głównie o producentach ciężarówek, bo to w nich systemy łączące ON i LPG sprawdzają się najlepiej) do wyposażania nowych egzemplarzy w dodatkowe systemy paliwowe. Podobnie było jeszcze kilka lat temu z samochodami osobowymi, a dziś wiele marek oferuje fabryczne instalacje gazowe, możliwe więc, że i na rynku aut użytkowych nastąpi w końcu przełom. Tym bardziej, że – jak wskazał Henryk Rewers – gwarancję producenta można zastąpić ubezpieczeniem silnika od ewentualnych skutków niewłaściwego działania systemu LPG.
Tym bardziej, że mógłby on przynieść ożywienie rynkowi autogazu. Choć aut napędzanych tym paliwem z roku na rok przybywa, ilość zużywanego przez nie paliwa spada. A że sektor autogazu stanowi ponad ¾ całego rynku LPG w Polsce, rynek ten siłą rzeczy powoli się kurczy. Popularyzacja gazodiesli mogłaby przyczynić się do wzrostu zapotrzebowania na autogaz, a skoro mówiąc o gazodieslach myślimy o ciężarówkach i autobusach, które zużywają znacznie większe ilości paliwa niż auta osobowe, zdecydowanie jest o co walczyć. Tym bardziej, że – według szacunków Henryka Rewersa – adaptowane tylko przy użyciu systemu produkowanego przez jego firmę gazodiesle zużywają miesięcznie 1,2 mln l autogazu. Może to i kropla w morzu LPG, ale takich kropel będzie przybywać.
Przybywać będzie także paliwa na rynku. Tak przynajmniej wynika z prezentacji Roberta Stępnia z firmy Primagaz. Postęp w dziedzinie technologii wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego z tzw. złóż niekonwencjonalnych (łupków) sprawia, że producenci samochodów, którzy zdecydowanie postawili na modele elektryczne i zainwestowali w nie duże pieniądze, mogą jeszcze pożałować swoich pochopnych decyzji. Jak wynika z danych zawartych w prelekcji, dostępne złoża metanu i ropy naftowej wystarczą, odpowiednio, na 208 i 102 lata, a skoro LPG jest produktem pochodnym obydwu tych surowców, nie zabraknie go ani nam, ani naszym dzieciom czy nawet wnukom. A gdybyśmy jeszcze mogli w większym stopniu polegać na własnym wydobyciu i nie importować gazu w takich jak dotąd ilościach ze Wschodu (Rosji i Kazachstanu), moglibyśmy niemal stać się Wenezuelą Europy Środkowej i jeździć do woli, płacąc przy tym grosze za paliwo.
Bez względu na to, co wydarzy się na naszym „podwórku”, w 2015 r. światowy przemysł petrochemiczny i gazowniczy wyprodukuje (w dużej mierze za sprawą błyskawicznego rozwoju technologii wydobywania gazu z łupków w USA) od 4 do 22 mln ton nadwyżki LPG. I nie może być inaczej, skoro chce się produkować czysty metan i paliwa ropopochodne. Koncerny motoryzacyjne będą musiały ponownie przemyśleć przedwczesne odejście od technologii zasilania silników gazem skroplonym. Pewny wydaje się też dynamiczny rozwój nowych rynków, w tym amerykańskiego, indyjskiego i afrykańskiego. Czy trzeba nam lepszych wieści?
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl