8.Barwniki - dodatki stosowane wyłącznie w celu odróżnienia produktów. Ich obecność i ilość nie ma związku z warunkami pracy oleju. Do barwienia olejów stosuje sie tzw. barwniki tłuszczowe, które łatwo rozpuszczają się w olejach, pozostając nierozpuszczalnymi w wodzie.
9.Środki zapachowe - stosowane w celu eliminacji przykrych zapachów niektórych składników olejów.
Dodatki, które w zwiększonej ilości występują w olejach dedykowanych do silników zasilanych LPG
W silnikach zasilanych autogazem, wyższa temperatura spalania gazu sprzyja przyspieszeniu utleniania bazy olejowej i degradacji własności fizykochemicznych oleju (np. myjąco - dyspergujących).
Z tego powodu, ilość detergentów, antyutleniaczy i inhibitorów korozji jest wyższa niż w tradycyjnym oleju.
10.Antyutleniacze
Wyższa niż podczas zasilania benzyną temperatura pracy silnika spalającego LPG, jest przyczyną przyśpieszonego zużywania się oleju (mimo zachowania wyglądu oleju świeżego) i utracie podstawowych cech fizykochemicznych oleju. Przeciwdziałają temu antyutleniacze.
Antyutleniacze (inhibitory utleniania) - dodatki szczególnie ważne w nowoczesnych olejach pracujących w trybie LongLife bądź do silników z turbosprężarkami lub zasilanymi autogazem. Dodatki te zapobiegają utlenianiu się oleju i znacząco spowalniają proces „starzenia się” bazy olejowej. Ich działanie polega na tym, iż szybciej wchodzą w reakcję z tlenem niż sam olej i w ten sposób opóźniają proces starzenia oleju. Utlenianie zachodzi najszybciej podczas pracy w wysokiej temp. więc dodatki te są bardzo ważne w silnikach które są mocniej obciążone termicznie.
Nadmiar - brak skutków ubocznych.
Niedobór - jest przyczyną szybszego zużycia oleju a także zmiany lepkości i właściwości fizykochemicznych.
11.Inhibitory korozji
W wyniku spalanie LPG powstają związki o odczynie kwaśnym, które mimo stosowania pierścieni uszczelniających w silnikach spalinowych, przedostają się do skrzyni korbowej. Związki te charakteryzują się dużą agresywnością korozyjną, szczególnie wobec panewek. Zjawisko to skutecznie opóźniają inhibitory.
Inhibitory korozji - zapobiegają dwóm rodzajom korozji. Korozji metali żelaznych polegającej na utlenianiu się metali, zjawisko to zachodzi szybciej przy obecności par wodnych. Drugim rodzajem korozji jest korozja chemiczna różnych metali, także kolorowych (mosiądz, aluminium).
Nadmiar - nie powoduje skutków ubocznych.
Niedobór - jest powodem korozja silnika. Zarówno wywołana tlenem i parami wodnymi jak i korozją chemiczną.
12.Detergenty
Wyższa temperatura spalania silników z LPG powoduje bardziej intensywne odkładanie substancji szlamowych. Sposobem na to jest zwiększenie ilości detergentów.
Detergenty - dodatki utrzymujące czystość w silniku. Ich zadanie rozpoczyna się w momencie powstania zanieczyszczeń np. nagaru lub szlamu. Celem tych dodatków jest rozpuszczenie powstałych związków i utrzymywanie ich w oleju w celu usunięcia ich z silnika w momencie wymiany oleju.
Nadmiar - powoduje pienienie się oleju. Zachodzi agresywne wypłukiwanie nieczystości, a w konsekwencji korozja chemiczna.
Niedobór - powoduje wzrost zanieczyszczenia silnika, pogorszenie warunków smarowania i wzrost oporów pracy oraz temperatury. Zwykle kończy się to zatarciem silnika ze względu na brak substancji smarnej.
Czasami można spotkać się z określeniem niektórych dodatków olejowych jako „stabilizatorów” . Do grupy tej można zaliczyć dodatki przeciwzużyciowe i modyfikatory lepkości.
Dodatki zawarte w olejach silnikowych, aby spełniały zwoje zadania nie mogą być odfiltrowywane, dlatego wielkość ich cząsteczek dopasowana jest do efektywności filtrów olejowych. Wyjątkiem są dodatki oferowane w sieci detalicznej jako dodatki przeznaczone do samodzielnego dozowania typu „Moto Doktor”. Oparte są one o cząsteczki ceramiki/molibdenu/miedzi które mogą odkładać się w filtrach i kanałach olejowych. W konsekwencji, nadmiar takich dodatków może spowodować zatkanie filtra olejowego i doprowadzić do sytuacji w której olej krąży w układzie smarowania z ominięciem filtra niosąc z sobą np. cząstki metali czy inne groźne dla silnika zanieczyszczenia. Zaś odkładanie się wymienionych wcześniej cząstek w przewodach olejowych grozi zmniejszeniem lub całkowitym ograniczeniem ilości oleju docierającego do tzw. węzłów smarowania, czyli miejsc niezwykle istotnych dla prawidłowego funkcjonowania silnika. W efekcie olej może np. nie docierać do wałka rozrządu.
Można sobie zadać pytanie: czy współczesne silniki byłyby w stanie pracować na oleju opartym wyłącznie na olejach bazowych? Jest to niemożliwe, ponieważ nowoczesne jednostki napędowe, które pracują w coraz bardziej ekstremalnych warunkach przy coraz dłuższych przebiegach międzyobsługowych mają zdecydowanie wyższe wymagania wobec środków smarnych produkowanych kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu. Wynika to z postępu technologicznego produkowanych silników i stosowanych paliw. Niebagatelne znaczenie mają także coraz ostrzejsze normy czystości spalin, będące silnym bodźcem do rozwoju jednostek napędowych i smarujących je olejów.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl