Bosch oferuje ponad 280 zestawów i 170 pojedynczych oporowych przewodów zapłonowych (Silicone-Power) oraz około 100 pojedynczych i 30 zestawów przewodów zapłonowych z rdzeniem miedzianym (Silicone-Copper), pokrywając, zgodnie ze specyfikacją producentów samochodów ponad 90% możliwych zastosowań.
Przewody zapłonowe należy wymieniać w komplecie, najlepiej razem ze świecami zapłonowymi (zużyte zmniejszają żywotność przewodów). Wymianę przewodów należy wykonywać przy niepracującym i zimnym silniku, co eliminuje możliwość porażenia wysokim napięciem i uszkodzenia elementów układu zapłonowego oraz zmniejsza ryzyko uszkodzenia przewodów.
Przewody Silicone-Power mają rdzeń wykonany z impregnowanego węglem włókna szklanego. Rdzeń taki charakteryzuje się dobrym tłumieniem zakłóceń, dzięki niskiej oporności (9-23 kΩ/m). Seria Silicone-Power obejmuje również przewody reaktancyjne, które wykorzystują rdzeń ferrytowy (wiązka włókna szklanego otoczona silikonem ferromagnetycznym). Tego typu rdzenie mają jeszcze mniejszą oporność (2-6 kΩ/m), dzięki czemu bardzo dobrze tłumią zakłócenia elektromagnetyczne. Rolę przewodnika w przewodach reaktancyjnych spełnia spiralnie nawinięty na rdzeń drut z wysokiej jakości stali. Taka konstrukcja przewodu oprócz zminimalizowania zakłóceń zapewnia znacznie większą energię wyładowania i dłużej trwający impuls zapłonowy. Jest to wynik magazynowania energii wewnątrz kabla i częściowego jej oddawania dzięki zjawisku indukcji elektromagnetycznej. Tego typu przewody są szczególnie polecane do silników zasilanych paliwami gazowymi.
Seria przewodów zapłonowych Silicone-Copper wykorzystuje rdzenie wykonane z ocynowanych skręcanych drutów miedzianych, które charakteryzują się bardzo dobrą przewodnością elektryczną. Za tłumienie odpowiedzialny jest opornik częstotliwościowy zamontowany w końcówce przewodu. Przewody te są produkowane jako części zamienne do samochodów, które fabrycznie są wyposażone w miedziane kable zapłonowe. Jest to wymóg producentów pojazdów. Zastosowanie innych przewodów może być przyczyną zakłóceń w pracy elektronicznych systemów samochodu.
Wszystkie przewody zapłonowe Bosch mają podwójną zewnętrzną izolację silikonową, zapewniającą znakomite właściwości izolacyjne oraz wysoką odporność na temperatury i czynniki chemiczne (paliwo, oleje, sól drogowa), które występują w komorach silnikowych. Przewody zachowują odporność mechaniczną i niezmienne własności izolacyjne w temperaturach od -60 do ponad 200oC. Powłoka silikonowa wspomaga tłumienie fal elektromagnetycznych dzięki czemu zmniejsza się możliwość występowania zakłóceń. Zapewnia to sprawne funkcjonowanie systemów elektronicznych w pojeździe (ABS, ESP, itp.). Pomiędzy warstwami izolacji znajduje się specjalny oplot z włókna szklanego, który zapewnia odpowiednią wytrzymałość mechaniczną przewodów.
Przewody zapłonowe Bosch kierowane na rynek części zamiennych mają taką samą jakość jak te stosowane jako wyposażenie fabryczne. Są one objęte 3-letnią gwarancją, która obejmuje usterki materiałowe i wykonawcze.
Numery zamówieniowe Silicone-Power | |||
---|---|---|---|
Zestawy | B7xx | 0 986 356 7xx | |
B8xx | 0 986 356 8xx | ||
B9xx | 0 986 356 9xx | ||
B0xx | 0 986 357 0xx | ||
B1xx | 0 986 357 1xx | ||
B2xx | 0 986 357 2xx | ||
Zestawy reaktancyjne | BW2xx | 0 986 357 2xx | |
Pojedyncze | 0 986 356 0xx | ||
0 986 356 1xx | |||
0 986 356 2xx | |||
Pojedyncze reaktancyjne | Wxx | 0 986 356 2xx | |
Numery zamówieniowe Silicone-Copper | |||
Zestawy | B3xx | 0 986 356 3xx | |
ES8xx | 0 356 912 8xx | ||
ES9xx | 0 356 912 9xx | ||
Pojedyncze | 0 356 904 0xx | ||
0 356 912 0xx | |||
0 356 912 8xx | |||
0 356 912 9xx | |||
0 356 913 0xx | |||
0 986 357 7xx | |||
1 354 464 3xx |
Podsumowanie
Kondycja układu zapłonowego jest jednym z najważniejszych czynników wpływających na pracę silnika zasilanego paliwem gazowym. Jego prawidłowa praca jest zależna od terminowej obsługi i wymiany elementów zużywających się, a takimi są świece i przewody zapłonowe. O ile o wymianie świec pamiętamy to przewody wymieniamy raczej po wystąpieniu pierwszych objawów. Niestety mogą one być czasami bardzo kosztowne. Szczególnie w samochodach starszych z instalacjami I i II generacji (mieszalnikowymi) może dojść do uszkodzenia elementów układu dolotowego (przepływomierz, obudowa filtra powietrza). Zatem terminowa wymiana świec i przewodów zapłonowych może okazać się w niektórych przypadkach znacznie tańsza niż późniejsze usuwanie efektów ich nieprawidłowej pracy.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl