Pojawiają się jednak urządzenia diagnostyczne, które są dedykowane do sprawdzania wyłącznie wtryskiwaczy gazowych. Główną różnicą w stosunku do urządzeń służących do badania wtryskiwaczy benzynowych jest wykorzystanie do badania sprężonego powietrza zamiast cieczy, które bardziej oddaje właściwości przepływającego przez wtryskiwacze medium jakim jest odparowane LPG.
Przykładem takiego urządzenia jest produkt oferowany przez firmę AB-Test. Jest on uniwersalnym urządzeniem, na którym można wykonywać badania wszelkiego typu wtryskiwaczy gazowych. Zasilane sprężonym powietrzem wtryskiwacze są podłączane do manometrów U-rurkowych, które w celu ułatwienia obserwacji wskazań są wypełnione czerwoną cieczą. Dawkowane przez wtryskiwacze powietrze spiętrza ciecz w manometrach, a wydajność ocenia się obserwując jej poziom. W ten sposób można wychwycić różnice w wydajnościach poszczególnych wtryskiwaczy pracujących w danym silniku, obserwując poziom cieczy w manometrach. Jeśli różnica przekracza 10% wtryskiwacze należy poddać regulacji (jeżeli producent ją przewidział). Na podstawie opracowanych tabel można także wyznaczyć nominalną wydajność wtryskiwaczy.
Sygnał sterujący wtryskiwaczami generowany przez urządzenie jest identyczny jak pochodzący ze sterowników instalacji gazowych. Badane na stanowisku wtryskiwacze zasilane są sekwencyjnie zgodnie z typową kolejnością zapłonu w silniku 4-cylindrowym (1-3-4-2). Odpowiednie podłączenie wtryskiwaczy (zgodnie z sekwencją pracy silnika) jest bardzo istotne, szczególnie w przypadku niektórych listew wtryskowych, w których występuje wzajemne oddziaływanie na siebie cewek wtryskiwaczy. Późniejsza zmiana sekwencji pracy (po zamontowaniu do silnika) może mieć wpływ na zmianę wydajności wtryskiwaczy.
Zastosowane ograniczenie prądowe pozwala także na badanie wtryskiwaczy o niskiej oporności (od 1Ω). Ciśnienie powietrza, które zasila wtryskiwacze jest regulowane i oscyluje w granicach 1 bara. Regulowany jest także czas otwarcia wtryskiwaczy (0-20 ms, z podziałką 1 ms) oraz częstotliwość ich pracy (prędkość obrotowa silnika, 0-6000 obr./min ze skokiem co 500 obr./min). Urządzenie wymaga podłączenia do sprężarki lub instalacji sprężonego powietrza, w której ciśnienie wynosi min. 6 barów.
Podsumowanie
Sprawdzenie działania wtryskiwaczy gazowych po naprawie jest bardzo istotne. Nawet niewielka różnica w dawce paliwa pomiędzy poszczególnymi cylindrami może znacznie zwiększać swoją wartość w zróżnicowanych warunkach w jakich pracują wtryskiwacze (prędkość obrotowa, czas wtrysku). Zaawansowane systemy nadzoru procesu spalania są w stanie wykryć tego typu niesprawność, lecz w większości pojazdów, w których pomiar składu spalin jest uśredniany (ze wszystkich cylindrów) uszkodzenie może być niezauważone. Jak podkreślają producenci urządzeń diagnostycznych sprawdzenie i ewentualna regulacja wtryskiwaczy powinna być wykonywana w ramach obsługi instalacji gazowych, a nie tylko w sytuacjach awaryjnych ponieważ odpowiednia interpretacja wyników pomiaru wydajności może być pomocna w ustaleniu niedomagań systemu zasilania gazem i oceny czy wtryskiwacze nadają się do naprawy, czyszczenia czy należy je już wymienić.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl