woduje, że wszystkie wymienione wcześniej zjawiska zaczynają negatywnie oddziaływać na silnik, a powstające przy tej okazji osady mogą być przyczyną ograniczenia przepływu płynu przez układ chłodzenia, doprowadzając w konsekwencji do przegrzania i uszkodzenia silnika.
fot. gazeo.plMontaż reduktora LPG poniżej zbiornika wyrównawczego układu chłodzenia silnika zapewnia, że nawet przy minimalnym poziomie płynu chłodzącego jest on zawsze nim wypełniony, gwarantując odparowanie LPG
Z punktu widzenia instalacji LPG
Wymiana płynu chłodzącego jest jedną z koniecznych (podobnie jak wymiana oleju) czynności obsługowych silnika, a konsekwencje zbyt długiego jego użytkowania odnoszą się także do włączonego w układ chłodzenia silnika reduktora instalacji gazowej.
Odpowiedni poziom płynu w zbiorniku wyrównawczym lub chłodnicy daje gwarancję, że cały układ chłodzenia jest wypełniony cieczą. Jest to warunek skutecznego odbierania ciepła z płaszcza wodnego silnika, a w samochodzie z instalacją gazową, zasilającą silnik w fazie lotnej, także skutecznego odparowania LPG.
Zapewnia go wypełnienie płynem chłodzącym płaszcza wodnego reduktora-parownika. Jeśli poziom płynu jest za niski reduktor nie odparowuje LPG lub odparowuje go tylko częściowo, co jest powodem nierównomiernej pracy silnika zasilanego paliwem gazowym i jego skłonnością do gaśnięcia, co wynika z ”zalewania” świec zapłonowych.
Układ chłodzenia wymaga kontroli, którą w zakresie sprawdzenia poziomu płynu można, a nawet trzeba wykonywać samodzielnie, natomiast sprawdzenie stężenia glikolu i wody destylowanej czy okresową wymianę płynu najlepiej zlecić warsztatowi.
Warto wiedzieć
Warsztaty LPG są przygotowane do wykonania obsługi układu chłodzenia, dysponując przyrządami do pomiaru krzepliwości (temperatury zamarzania) płynów chłodzących.
W układzie chłodzenia kontroluje się:
- temperaturę zamarzania (stężenie mieszaniny glikolu i wody destylowanej), która oprócz ochrony przed krzepnięciem daje także gwarancję, że poziom dodatków w płynie jest właściwy. Mieszanina o odpowiednich proporcjach (50/50) najlepiej odbiera ciepło od silnika,
- poziom płynu chłodzącego, który odpowiada za odpowiednie chłodzenie silnika. Układ chłodzenia pracujący z niskim poziomem płynu może działać destrukcyjnie na elementy układu chłodzenia, ponieważ opary glikolu i wody są bardzo agresywne,
- rodzaj używanej wody, której jakość ma duże znaczenie. Woda wodociągowa z uwagi na zawarte w niej wapń i magnez przyczynia się do odkładania osadów w układzie chłodzenia, szczególnie w miejscach silnie nagrzanych, powodując ograniczenie przepływu ciepła. Odrywające się od płaszcza wodnego fragmenty tych osadów mogą zapchać chłodnicę. Z kolei zawarte w wodzie wodociągowej żelazo i chlor są powodem występowania korozji układu chłodzenia.
Zalecenia eksploatacyjne
Aby prawidłowo i bezpiecznie kontrolować poziom płynu w układzie chłodzenia, ewentualnie uzupełnić jego poziom należy stosować się do poniższych zaleceń.
- Najlepszym sposobem na sprawdzenie stopnia napełnienia układu chłodzenia jest obserwacja poziomu płynu chłodzącego w zbiorniku wyrównawczym lub w chłodnicy. W przypadku chłodnicy wymagane jest odkręcenie korka wlewowego. Czynności te wykonuje się na zimnym silniku. Odkręcenie korka wlewowego zbiornika wyrównawczego lub chłodnicy na rozgrzanym silniku grozi poparzeniem.
Warto wiedzieć
Ilość energii cieplnej jaką musi odprowadzić z silnika układ chłodzenia jest porównywalna z jego mocą mechaniczną.
Ubytki płynu chłodzącego nie przekraczające 10% (wynikające z parowania wody) należy uzupełniać wodą destylowaną. W przypadku większych ubytków, których powodem są z reguły wycieki, poziom należy uzupełniać płynem lub mieszaniną koncentratu i wody destylowanej.- Zaleca się stosowanie gotowego płynu chłodzącego, ponieważ zapewnia to odpowiednią jego jakość, eliminując możliwość pomyłki przy mieszaniu koncentratu z wodą (niewłaściwe proporcje obu składników, niedokładne wymieszanie czy zanieczyszczenie pojemników, w których są one mieszane).
- Mieszanie płynów chłodzących zawierających różne dodatki chemiczne jest niedopuszczalne z uwagi na różny wskaźnik pH i skład chemiczny. Zmieszanie takich płynów może znacznie pogorszyć lub spowodować zanik wymaganych właściwości płynu chłodzącego. W skrajnych przypadkach płyn może stać się silnie korozyjny lub wytworzyć osady obniżające skuteczność odprowadzania ciepła z silnika.
- Nie powinno mieszać się płynów o różnym zabarwieniu (zielonych z pomarańczowymi, różowymi czy fioletowymi), które najczęściej wskazuje właśnie na rodzaj zastosowanych dodatków.
Zrozumienie zadań jakim musi sprostać płyn chłodzący powinno skłonić użytkowników samochodów do większego zainteresowania się układem chłodzenia silników. Okresowe sprawdzanie poziomu i wymiana płynu pozwolą uniknąć poważnych problemów z silnikiem, które często występują znacznie później i trudno je powiązać z zaniedbaniem w zakresie układu chłodzenia silnika.