Formulacja olejów do silników zasilanych LPG
Wysokie temperatury powodujące w silniku zasilanym LPG nadmierne utlenianie oleju wymagają zastosowania olejów bazowych, o odpowiednio niskiej skłonności do utlenienia. Najlepsze pod tym względem są syntetyczne lub poddane hydrokrakingowi oleje bazowe, które są dodatkowo uzupełnione o dodatki w postaci inhibitorów (spowalniaczy) utleniania.
Formulacje (receptury) olejów silnikowych Fuchs są opracowywane w oparciu o wysokiej jakości (wysokorafinowane) bazy olejowe. Firma jest prekursorem wprowadzania na rynek olejów silnikowych i przekładniowych opartych na bazach mineralnych o uporządkowanej strukturze wewnętrznej, czyli hydrokrakowanych bazach olejowych MC. Takie oleje charakteryzują się wskaźnikiem lepkości na poziomie 140 – 160, podczas gdy „zwykłe” oleje mineralne osiągają maksymalny wskaźnik lepkości rzędu 130, a oleje syntetyczne 160 – 220. Stanowią więc znakomitą alternatywę dla olejów syntetycznych przy zachowaniu umiarkowanej ceny.
Bazy olejowe stosowane do produkcji olejów do silników zasilanych LPG są tzw. bazami odaromatyzowanymi. Oznacza to, że mają one bardzo mocno ograniczoną skłonność do utleniania (przyłączania tlenu). Jest to bardzo pożądana i niezwykle istotna cecha oleju do silników zasilanych paliwami gazowymi. Łańcuchy węglowodorowe takich olejów bazowych mają bardzo podobne długości, co w znacznym stopniu wpływa na trwałość oleju silnikowego, czyli okres do jego wymiany.
Oleje firmy Fuchs do silników zasilanych LPG
Gama olejów Fuchs do silników zasilanych LPG obejmuje 3 produkty z gamy Titan Pro Gas. Są wśród nich: Titan Syn Pro Gas 10W-40, Titan GT1 Pro Gas 5W-40 oraz Titan GT1 Pro Gas 5W-30.
Wszystkie oleje zostały dostosowane do pracy w podwyższonych temperaturach występujących w silnikach zasilanych paliwami gazowymi przez specjalnie dobrane pakiety dodatków.
Zapewniają one wysoki wskaźnik lepkości czyli niewielką zmianę lepkości w zależności od temperatury. Dzięki temu charakteryzują się bardzo dobrym rozruchem silnika w niskich temperaturach otoczenia (szczególnie oleje specyfikowane jako 5W-XX wg SAE). Oleje te mogą być mieszalne z innymi, jednak trzeba mieć świadomość możliwości obniżenia parametrów, co w obciążonych termicznie silnikachzasilanych LPG jest niepożądane.
Z uwagi na niewielką odparowalność oleje rodziny Titan Pro Gas charakteryzują się niewielkimi ubytkami w okresie pomiędzy wymianami. Olej klasy lepkościowej 5W-30 dzięki obniżonej lepkości zapewnia znakomity rozruch w niskich temperaturach oraz możliwość ograniczenia zużycia paliwa. Olej taki stawia znacznie niższy opór we wszystkich łożyskach ślizgowych, w złożeniu tłok-cylinder. Niższe są również opory przepływu oleju przez układ smarowania, co skutkuje zmniejszeniem mocy niezbędnej do napędu pompy olejowej.
Wszystkie oleje Titan Pro Gas są produktami niskopopiołowymi, które minimalizują tworzenie osadów wysokotemperaturowych w silnikach oraz nie wpływają negatywnie na trwałość układów katalitycznego oczyszczania spalin, a oleje Titan GT1 Pro Gas 5W-40 i 5W-30 są specyfikowane wg ACEA C3, co oznacza, że mogą byćstosowane również w silnikach o zapłonie samoczynnym wyposażonych w filtry cząstek stałych. Olej Titan Syn Pro Gas 10W-40 specyfikowany wg ACEA A3/B4 oprócz silników benzynowych, w których wymaga się niskiej odparowalności może być także stosowany w silnikach Diesla z wtryskiem bezpośrednim.
Oleje Fuchs Titan Pro Gas zostały dopuszczone do stosowania w okresie gwarancyjnym przez wiodących producentów pojazdów, co potwierdzają odpowiednie certyfikaty:
Dla oleju Titan Syn Pro Gas 10W-40:
Rekomendowany do pojazdów, w których należy stosować produkty spełniające wymagania:
Dla Titan GT1 Pro Gas 5W-30 oraz Titan GT1 Pro Gas 5W-40:
Podsumowanie
Warunki panujące w jednostkach napędowych zasilanych paliwami gazowymi stanowią nie lada wyzwanie dla olejów silnikowych. Z tego powodu oleje Fuchs do silników gazowych są jednymi z najbardziej zmodyfikowanych produktów. Zawierają nawet do 30% objętości różnego rodzaju dodatków, które powodują, że mogą być stosowane z powodzeniem zarówno w silnikach zasilanych LPG jak i CNG, zapewniając odpowiedni zapas właściwości w całym okresie pomiędzy wymianami.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl