LPG znajdujące szerokie zastosowanie w różnych dziedzinach życia, także jako paliwo silnikowe, zwane autogazem, pochodzi z dwóch źródeł. Około 60% jego produkcji pochodzi z wydobycia ropy naftowej i gazu ziemnego. Pozostałe 40% jest wynikiem rafinacji ropy naftowej.
LPG (płynna mieszanina propanu i butanu) jest stosunkowo nowym paliwem. Na początku XX wieku, dokładnie w 1910 r., Walter Snelling, chemik i ekspert zajmujący się materiałami wybuchowymi w Biura Kopalń Stanów Zjednoczonych (U.S. Bureau of Mines) zajmował się badaniem oparów pochodzących z otworu odpowietrzającego zbiornik benzyny w Fordzie T. Powodem był niezadowolony właściciel samochodu, który uskarżał się, że z zakupionego galonu benzyny po przybyciu do domu zostawało mu tylko pół galonu paliwa.
Mój ojciec wziął szklane naczynie z korkiem o pojemności jednego galona, poszedł na stację benzynową i kupił galon benzyny. W drodze do domu korek ciągle wyskakiwał z naczynia. Zajęło mu 10 sekund, aby stwierdzić, że są tam substancje lotne, które są pod ciśnieniem.
Przeanalizował i wyjaśnił kierowcy to zjawisko. Następnie jako naukowiec zadał sobie pytanie. Jak to wykorzystać? Szybko zrozumiał, że po usunięciu frakcji ciekłych z benzyny pozostawały lekkie węglowodory.
Ojciec uznał, że mają one na tyle wysoką energię, że mogą rozwiązać pewien istotny problem. Oświetlenie było realizowane wtedy za pomocą gazu ale większość ludzi nie miała dostępu do sieci. Mój ojciec zdał sobie sprawę, że gdyby mógł przekształcić tę frakcję w ciecz, miałby coś o ogromnej gęstości energii, co można by zamienić z powrotem w gaz i wykorzystać do oświetlenia lub ogrzewania.
Charles Darwin Snelling, syn Waltera Snellinga
Eksperymenty z odzyskiwanymi z benzyny gazami potwierdziły, że jednym z nich jest propan (C3H8), który z powodzeniem może być stosowany do oświetlenia, cięcia metali i gotowania.
Odkrycie to doprowadziło do wzrostu zainteresowania propanem o czym pisała ówczesna prasa.
Dr Walter O. Snelling, chemik-konsultant z Biura Kopalń i Komisji Kanału Panamskiego, obecnie wykonujący prace laboratoryjne na tutejszej stacji badawczej, opracował płynny gaz, a stalowa butla pomieści go wystarczająco dużo, by oświetlić zwykły dom przez trzy tygodnie lub miesiąc.
New York Times, 1 kwietnia 1912 r.
Pierwszy raz propan zastosowano jako paliwo silnikowe w 1913 r. W tym roku Walter Snelling uzyskał patent na swoją metodę skraplania propanu.
W 1932 r. powstała pierwsza norma NAFPA (Narodowego Stowarzyszenia Ochrony Przeciwpożarowej) dla LPG. W połowie lat 30. LPG zostało sprowadzone do Francji przez firmę Shell. W 1938 roku firma Liquigas zbudowała pierwszą rozlewnię napełniającą butle we Włoszech.
Wykorzystanie LPG jako paliwa silnikowego (autogazu) rozpoczęło się na większą skalę w 1940 roku we Włoszech. Później paliwo to zaczęło być popularne także w innych krajach (w Niemczech i Holandii).
Rozwój branży został skutecznie powstrzymany przez II wojnę światową.
Po zakończeniu wojny branża LPG rosła w tempie wzrostu przemysłu rafineryjnego. Na początku lat 50. kilka firm produkowało butle do przechowywania LPG, co spowodowało rozpowszechnienie LPG w gospodarstwach domowych w Europie. W tym czasie powstały firmy działające na dużą skalę, które zajmowały się regionalną dystrybucją LPG. Spowodowało to znaczący wzrost zużycia LPG.
W ciągu 10 lat od 1950 do 1960 roku sprzedaż LPG wzrosła 10-krotnie z 300 000 do 3 000 000 ton, a kryzys naftowy z 1973 r. pokazał, że eksport tego alternatywnego paliwa może być bardzo opłacalny. Zakłady rafineryjne zauważyły ten potencjał i budowały instalacje do odzysku gazu płynnego. Lata 1975-1985 to wzrost mocy produkcyjnych LPG na Bliskim Wschodzie. W tym okresie zaczęli pojawiać się także nowi producenci (Australia, Wenezuela, Algieria, Indonezja i kraje eksploatujące złoża na Morzu Północnym).
Rynek LPG powoli stawał się globalny, głównie z uwagi na prosty sposób magazynowania i przewożenia LPG. Dzięki temu jego stosowanie stało się powszechne na całym świecie, także w Polsce, która obok Turcji i Korei Południowej jest potęgą w zakresie zastosowania LPG jako paliwa silnikowego.
wczytywanie wyników...
gazeo.pl to portal o instalacjach LPG. Znajdziesz tutaj informacje o tym, jaka instalacja gazowa w samochodzie jest najlepsza oraz które instalacje LPG można zamontować do aut z silnikami Diesla. Zamieszczamy najnowsze informacje o tendencjach cen LPG na świecie i w Polsce. Publikujemy praktyczne i rzetelne informacje dla wszystkich, dla których instalacje gazowe są codziennością. Dla nas instalacje gazowe to nie tylko praca - autogaz to nasza pasja.
Aby utworzyć konto Warsztatu, należy zgłosić dane firmy: 609-966-101 lub biuro@gazeo.pl